Ahogy a harc mindinkább élesedik a világbajnoki címért, úgy durvul el egyre jobban a két rivális küzdelme. Az idény első versenyein apró érintésekkel indult, a legutóbbi alkalommal viszont már veszélyes balesetet eredményezett a harcuk. Most összeszedtük, hogyan fajultak idáig a dolgok.
Régen voltak úgy elkényeztetve a Forma-1 rajongói, mint ebben a szezonban. Lewis Hamilton és Max Verstappen párharca hosszú idő óta a legszorosabb küzdelem a világbajnoki címért, ennek megfelelően pedig a páros közti rivalizálás is egyre fokozódik. Az idény során a növekvő feszültség a versenypályán is egyre durvább incidensekben nyilvánult meg, legutóbb Monzában pedig már egy komoly balesetig is eljutottak a felek.
A küzdelem a hétvégén az Orosz Nagydíjon folytatódik, a verseny elé összeszedtük, hogyan bontakozott ki négy lépésben a mostani feszül helyzet.
Török Nagydíj
Hamilton és a csapata is egyetért abban, hogy rossz volt a stratégia, de van egy lényeges különbség
11/10/2021 10:08

2. futam, Emilia-Romagna: Megadták az alaphangot

Azt már az idei szezon legelső, bahreini futama után sejteni lehetett, hogy ez az idény más lesz, mint a korábbiak. A szezonnyitón Hamilton és Verstappen végig fej-fej mellett haladt, hogy aztán a hajrában a brit egy fair, kerék a kerék elleni küzdelemben tartsa vissza a hollandot és szerezze meg az első helyet. A két rivális itt tehát még nem ért össze, azonban erre is csak egy futamot kellett várni.
Az esős emilia-romagnai versenyen Verstappen sokkal jobban kapta el a rajtot, mint a pole-ból induló Hamilton, így az első kanyarban már ott is volt ellenfele mellett. A Red Bull versenyzője agresszív volt, megszerezte a belső ívet az első kanyarkombinációban és a kelleténél talán később fékezve szorította ki Hamilton. A brit a külső ívre szorulva elvette a gázt, de egy apró érintés így is történt a felek között, amiben elvesztette első szárnya egy darabját.

Hamilton-Verstappen, Imola

Fotó: Getty Images

Verstappen elhúzott és nem nézett vissza, megnyerve első futamát az idényben. Utóbb azt mondta, nem is érzékelte az ütközést. Hamilton ellenben nagyon is tudatában volt az esetnek.
„Max jobban rajtolt mint én, de szerintem a második kanyarba érve én voltam előrébb és megakadályoztam, hogy összeütközzünk. Csak jött és jött keresztbe. Összeértünk és ki kellett menekülnöm a rázókövekre, de örülök, hogy megúsztam” – mondta a hétszeres világbajnok.

4. futam, Spanyolország: A türelem kifizetődik

A páros csatája egy fordulóval később, Portugáliában is folytatódott, a következő necces pillanat viszont a negyedik versenyen, Barcelonában következett.
A riválisok itt ismét kibérelték az első rajtsort, Hamilton-Verstappen sorrendben. Olaszországgal ellentétben a holland most nem rajtolta le a britet, ennek ellenére manőverbe kezdett az első kanyarban. Keményen betette az autót a belső ívre, a némileg meglepett Hamilton pedig ismét elvette a gázt, hogy elkerülje az ütközést.

Verstappen-Hamilton, Barcelona

Fotó: Getty Images

Önmérséklete ezúttal kifizetődött, hiszen a versenyen a Mercedes okosan használta ki a taktikai fölényét és Hamilton később visszaelőzte Verstappent. A futam megnyerése után könnyen nyilatkozott az esetről, kicsit azért odaszúrva a riválisnak:
„Próbáltam annyi helyet hagyni Maxnek, amennyit lehetett. Én mindig úgy tekintek erre, mint egy maratonra, nem úgy, mint egy sprintre. A hosszútávú gondolkodás kifizetődik, persze mindig lehetsz kicsit agresszívebb. De kell is? Nos, azért vagyok ebben a pozícióban, mert nem vagyok szükségtelenül kemény, amikor nem kell annak lennem.”

10. futam, Nagy-Britannia: Eldurvulnak a dolgok

A fenti nyilatkozat fényében a Brit Nagydíjon történtek furcsán vehetik ki magukat. Persze az is igaz, hogy a körülmények eddigre jelentősen megváltoztak: Verstappen óriási lendületben érkezett Hamilton hazai futamára, az előző öt versenyhétvégéből négyen is nyerni tudott. Ráadásul hiába nyerte a brit az időmérőt, a vasárnapi futamot is a holland kezdhette pole-ból, hiszen az F1 történetének első sprintkvalifikációs versenyén kemény küzdelemben megelőzte ellenfelét.
A két rivális már szombaton is a nagysebességű Copse kanyarban csatázott, majd vasárnap is történt a dráma. Ezúttal Hamilton kapta el jobban rajtot, ráadásul a friss fejlesztésekkel felturbózott Mercedes jobb végsebessége is segítette. Verstappen kanyarokon át jól védekezett, majd hasonlóan az előző napi akcióhoz megpróbálta tartani a belső ívet. Hamilton azonban ezúttal nem került kívülről, hanem a látszólag túl szűk helyre szorította be az autóját.
Az eredmény: a holland jobb hátsó kereke hozzáért a brit bal elsőjéhez, Verstappen pedig az ütközés hatására óriási sebességgel a gumifalban kötött ki. Természetesen nem tudta folytatni a versenyt, sőt, kórházba is szállították az esetet követően. A versenybírók hosszas elemzés után úgy ítéltek meg, az eset „főleg Hamilton hibája” volt, így 10mp-es büntetéssel sújtották a britet, ami azonban nem akadályozta meg a hazai futam megnyerésében.
Ezzel a bajnokságban meglévő 33 pontos hátrányát mindössze nyolcra csökkentette. Az eset érthető okokból komoly indulatokat eredményezett, a Red Bull csapatfőnöke, Chris Horner elfogadhatatlannak nevezte az esetet, veszélyesnek és kétségbeesettnek nevezve Hamiltont.
A hétszeres világbajnok szerint ellenben ismét a riválisa volt túl agresszív.
„Azt gondolom, nem kéne ennyire agresszívnak lennie. Már a hatos kanyarban kerék a kerék ellen küzdött, a kilencesbe érve pedig már egy ideje én voltam belső íven. Egyikünk sem hátrált meg és ez lett az eredménye. Sokáig elkerültem vele az ütközést, de ha valaki túl agresszív, ilyen dolgok történnek.”

14. futam, Olaszország: Csúcson az indulatok

A legutóbbi esetre alighanem még mindenki emlékszik. Alig két hete Monzában csaptak össze ismét a felek, az eredmény pedig az eddigi legsúlyosabb incidens lett.
Az események mögötti motivációt alighanem a rendkívül szoros világbajnoki állás is fűtötte, hiszen a futam előtt mindössze öt pont választotta el a riválisokat. Mindehhez hozzájött a mindkettejük számára frusztrálóan alakuló verseny, így amikor Verstappen egy elrontott kerékcserét követően szinte tökéletesen Hamilton mellé érkezett vissza az első kanyarkombinációba, lehetett sejteni, hogy valami történni fog.
https://i.eurosport.com/2021/09/12/3217548.jpg
Az első kanyarban Hamiltoné volt a belső ív, aki épp elég helyet hagyott a hollandnak befordulni. A kettesben aztán a holland került belülre, de nyilvánvaló volt, nem fog tudni befordulni, ha nem veszi el a gázt. A hétvége során ezt több pilóta megtette hasonló helyzetben, a Red Bull versenyzője azonban másképp döntött. Össze is ütköztek, aminek látványos baleset és páros kiesés lett a vége. Szerencsére a glória megakadályozta, hogy Verstappen a Mercedes tetején landoló kerekei kárt tegyenek Hamiltonban.
Mivel mindketten kiestek, a futam közbeni büntetés értelemszerűen nem jöhetett szóba, a versenybírók így a következő, Orosz Nagydíjra osztottak ki három rajthelyes hátrasorolást a szerintük hibás Verstappennek. Ez azonban érthető módon nem csitította az indulatokat, sőt. A két rivális egymást hibáztatta az eset miatt, a csapatok is kölcsönös nyilatkozatháborúba kezdtek, ami a friss bajnoki hétvége előtt is folytatódott.
Ahogy a bajnokság hajrája közeledik, a felek pedig láthatóan egyre inkább belelovalják magukat a kialakuló rivalizálásba, nehéz elképzelni, hogy a következő versenyeken ne forduljanak elő hasonló esetek. Amik persze a futamok izgalmának és a Forma-1 iráni érdeklődésnek egyáltalán nem tesznek rosszat, a versenyzők egészségéért ellenben lassan okkal aggódhatunk.
Forrás: Skysports
Török Nagydíj
Bottast nem lehetett megállítani, de ismét Verstappen vezet a bajnokságban
10/10/2021 14:09
Turkish Grand Prix
Hamilton vagy Verstappen? – Bár megtippelhetetlen, a riválisok megpróbáltak dönteni köztük
10/10/2021 08:49