Stratégiai bakik, technikai hibák és kisebb-nagyobb versenyzői megingások ide vagy oda, a Ferrari az év nagy részében versenyképes volt. Az előző két futamon azonban egyértelműen harmadik erő lett a Red Bull és a Mercedes mögött.

Nem véletlen, hogy amikor Mattia Binotto csapatfőnöktől megkérdezték, mi aggasztja a legjobban (legyünk őszinték, lenne miből válogatni), a versenytempót – vagyis annak a hiányát nevezte meg. Az egykörös tempó még mindig rendben van, a Belga Nagydíjat leszámítva minden hétvégén volt esélye a pole-ra az olasz csapatnak, a hosszabb etapokon azonban eltűnt a tempó.
Szingapúri Nagydíj
Pérez győzött Szingapúrban
TEGNAP - 15:38
Ennek okait nem nehéz megfejteni: a Ferrari Spában és Zandvoortban is falta a gumikat a közvetlen riválisokhoz képest, ezért legfeljebb az etapok elején tudták tartani a lépést az elejével. Binotto ide sorolta a Magyar Nagydíjat is, ám ez valamelyest kilóg a sorból: a Ferrarik versenytempója nagyjából rendben volt, Charles Leclerc akár az első helyért is harcban lehetett volna megfelelő stratégiával.
„Zsinórban ez a harmadik hétvégénk, amin nincs meg a vasárnapi tempónk, ilyen tekintetben Zandvoort a magyarországi versenyre hajazott. Ezen a hétvégén jók voltunk az időmérőn, versenyképesnek bizonyultunk. A versenyen viszont ez már nem volt igaz. Ez megnehezíti az életünket, és nem csak azért, mert így nem harcolhatunk Maxszal a győzelmekért, hanem, mert így arra sincs meg a sebességünk, hogy a Mercedest magunk mögött tartsuk.”
„Ez már három olyan verseny, amelyen nem tudtuk megmutatni a bennünk rejlő potenciált, amit az év elejétől kezdve bizonyítottunk, hogy megvan. Ezt a lehető leggyorsabban orvosolnunk kell, mert kevés verseny maradt hátra. Nyerni szeretnénk, minden versenyre ezzel a szándékkal megyünk, és ez Monzára is vonatkozik. Reagálnunk kell, mert ott lesz Monzában a tifosi a covid után, ami fontos nekünk, hiszen szurkolni fognak, támogatják majd a csapatot, amire szükségünk van.”

Charles Leclerc

Fotó: Getty Images

Az idény során – a pálya karakterétől függően – folyamatosan változott, hogy épp a Ferrari vagy a Red Bull kezelte jobban a gumikat. Azokon a pályákon, amelyek a hátsó tengelyt terhelték jobban, inkább a Ferrarinak kedveztek ebből a szempontból, míg az első tengelyes helyszíneken a Red Bull bánt kíméletesebben a gumikkal. Most viszont a Ferrarinál sem nagyon értik az autó működését, amit az olasz sajtó szerint a Belgiumban bevezetett technikai direktíva eredményezett.
Ezzel a változtatással a Ferrari működési tartománya jelentősen beszűkült, a mérnökök pedig egyelőre tanácstalanok az ideális beállításokat illetően. Ez pedig elég hosszas folyamat tud lenni, még a Mercedesnél is hónapokig tartott kiismerni a hasonló problémákkal küszködő autójukat – mostanra szemlátomást közelebb kerültek a megoldáshoz. Amennyiben valóban ez okozza a Ferrari problémáit, aligha találnak rá gyors megoldást, amellyel újra egy szintre kerülhetnek a Red Bullal.
„Vajon az autó az, ami nem elég gyors? Az egyensúlya változott meg oly módon, hogy nehezebben vezethető és trükkösebb? Egy körön lehet, hogy gyors, de a versenyen könnyen elveszíted az önbizalmad, és ilyenkor nem érzed jónak az autót. A választ nem tudom, az viszont biztos, hogy a versenyeken szerzett tapasztalat több adattal fog ellátni minket, amit aztán kielemezhetünk, mert reagálnunk kell” – nyilatkozta Binotto.
Carlos Sainz a Holland Nagydíj után arra panaszkodott, hogy az autó túlmelegíti a gumikat, a hátsó tengely pedig olykor teljesen kiszámíthatatlanul viselkedik, ami szintén rontja az abroncsok állapotát. Hollandiában az ötödik helyen fejezte be a versenyt, de egy ötmásodperces büntetés miatt, amit veszélyes boxutcai kiengedés miatt sóztak rá, a nyolcadik helyen zárta a futamot. Beszédes, hogy a spanyol pilóta képtelen volt kikerülni az ötmásodperces ablakból az üldözőkhöz képest.
A versenyeken hiányzik a sebesség. Nem vagyok elégedett a vezethetőséggel. Borzasztóan nehéz volt vezetni az autót, sokat küzdöttünk a hátuljával, és túlmelegítettük a gumikat. Meg kell találnunk az okát, hogy miért nem annyira versenyképes az autó vasárnap, mint az időmérőkön.
Leclerc-re ezúttal rámosolygott a szerencse a futam végére beküldött Safety Car formájában, aminek egy harmadik hely lett a jutalma. Figyelembe véve a Ferrari versenytempóját, ennél több nem volt a hétvégében, egy nyugis befejezés esetén garantáltan lecsúszott volna a dobogóról mindkét autójával az olasz csapat. Leclerc megerősítette a csapattárs gondolatait, ő is nehezen tudott megbirkózni a kiszámíthatatlan Ferrarival.

A részben sárgára festett Ferrari

Fotó: Twitter

„Mindenki fejlődik, mi viszont egy kicsit jobban szenvedtünk a versenytempónkkal. Most már a Mercedesszel is számolni kell, mert nagyon gyorsak, különösen a keményebb keverékeken. Nekünk az elején jó volt a lágyakon a versenytempónk. Használt gumikkal mentünk, Max az újakon rajtolt, szóval többé-kevésbé azt a különbséget kaptuk, amire számítani lehetett. Az új közepeseken viszont lassabbak voltunk a vártnál.”
Már a szezon elején sejteni lehetett, hogy a Ferrarinak nem Monza lesz a legjobb pályája, ahol a sok egyenes és a kevés lassú kanyar miatt inkább a Red Bull reménykedhetett sikerben. Mostanra azonban az is meglepetés lenne, ha egyáltalán a dobogóért harcban lennének a hazai versenyükön, és talán még a középmezőny eleje is veszélyes lehet a Ferrarira. Ami duplán fájna az istállónak, hiszen erre a hétvégére különleges dizájnnal készültek, a márka alapításának 75. évfordulóját ünnepelve.
Könnyen előfordulhat azonban, hogy az egyébként kétségtelenül ütős, modenai sárgával felturbózott külső lesz az egyetlen fénypont a hazai versenyen.

Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Szingapúri Nagydíj
Verstappen az elpuskázott időmérőről: Ilyen hiba nem fordulhatna elő!
01/10/2022 - 18:30
Szingapúri Nagydíj
Folytatódik a hajsza, egy Ferrari indulhat a pole-ból Szingapúrban
01/10/2022 - 14:15