Meglepő jelenségekkel is szembesültek az F1-es csapatok az első tesztnapokon.


Véget ért a háromnapos barcelonai tesztidőszak, amelyen először kaphattunk némi képet a jövő évi autókról, illetve – jelentősen kisebb mértékben – az erőviszonyokról. Valós erősorrendet persze lehetetlen felállítani az eddig látottak alapján, mindenesetre az első jelek biztatóak, nem elképzelhetetlen, hogy több istálló is versenyképes gépeket pakolt össze, és az előző éveknél jóval többen küzdhetnek a futamgyőzelmekért.
Spanyol Nagydíj
Verstappen mindent vitt Spanyolországban, a Red Bull kihasználta a Ferrari betlijét
2 ÓRÁJA

Négy topcsapatról szól az év?

Hogy ez mire lesz elegendő, most még tényleg lehetetlen megtippelni, mindenesetre a beszámolók szerint a Ferrari és a McLaren egyaránt elégedett lehet az autójával. Nagyobb probléma nélkül teljesítették a programokat, az autók vezethetősége sem jelentett gondot a pilótáknak, akik elégedetten értékelték a teljesítményüket. Ugyanakkor a Barcelonában látottak alapján attól sem kell tartani, hogy a Mercedest és a Red Bullt túlságosan lekötötte a világbajnoki küzdelem tavaly.
Mindkét istálló extrém megoldással állt elő a 2022-es szabályokra, különösen a Red Bull oldalszekrényei tűnnek vagánynak, nem véletlenül rejtegette egészen az utolsó pillanatokig az autóját a csapat. Ez ráadásul egyik esetben sem a végleges megoldás (ami talán a többiekre is igaz), Bahreinben már egészen új alkatrészeket is tesztelni fognak, részben a barcelonai tapasztalatok alapján. Néhány megoldandó probléma ugyanis akad, de erről majd később.
A tesztidőszak leggyorsabb körét Lewis Hamilton futotta meg 1:19.138-cal, de a legjobb szektoridők alapján akár 1:18-as kört is összerakhatott volna a hétszeres világbajnok. Hozzá kell azt is tenni, nem tudjuk, milyen motorbeállításokkal mentek, mennyit mutattak meg a valós teljesítményből, ráadásul Hamilton a leglágyabb, C5-ös gumikon futotta a legjobb idejét, miközben a két Ferrari és Max Verstappen is a C3-as keveréken volt a leggyorsabb – ami egy másodperces hátrányt is jelenthetett.

Gyorsabbak a vártnál

2019-ben, a szabályváltozások bejelentése után az volt az általános várakozás, hogy az új autók lényegesen lassabbak lesznek, és akár két-három másodperccel is gyengébbek lehetnek a köridők. Azt már most kijelenthetjük, hogy a változás nem lesz ennyire drámai, Hamilton ugyanis 1:16.741-gyel szerezte meg tavaly a pole-t, ettől közel két és fél másodperccel maradt el úgy, hogy hibázott a körében, vélhetően nem időmérős módban ment, és lényegesen hidegebb volt a pálya.

Lewis Hamilton

Fotó: Getty Images

A korábbi évekkel való összehasonlítást nehezíti, hogy tavaly megváltoztatták a 10-es kanyart, a köridőket tehát nem lehet csak úgy egymás mellé állítani. 2019-ben mindenesetre az előszezonban 1:17.393 volt a leggyorsabb idő, a pole-t pedig 1:15.406-tal lehetett megszerezni, ez alapján az idei autók teljesítménye máris hasonló lehet, mint amire a tavalyi gépek képesek voltak. Még az sem kizárt, hogy a 43 kilós súlynövekedés ellenére lesznek pályák, ahol túl is szárnyalják az előző évi konstrukciót.

Egy nem várt nehézség

„Úgy vélem, mindannyian alulbecsültük a problémát, és jobban pattognak az autók a pályán, mint azt vártuk” ismerte el Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke. A ground effectre, vagyis a talajhatásra építő versenyautóknál a múltban is ismert jelenség volt, miszerint a gépek – rendszerint az egyenesekben – hullámzó mozgásba kezdtek, olyan hatást keltve, mintha pattognának az aszfalton. Barcelonában szinte az összes autónál felütötte a fejét ez a probléma.
„A jelenséget a szívóhatás miatt a talajhoz érő padlólemez okozza, ami elvágja a levegő útját, ezzel megszüntetve a szívóhatást, így az addig teljesen összenyomódott rugók azonnal kirúgják magukat, az autó pedig megemelkedik. Ekkor viszont újra helyreáll az autó alatti áramlás, ismét óriási szívóhatás képezve és újra a talajhoz szívva az autót és ez az ördögi kör egész addig folytatódik, amíg a versenyző nem kezd el lassítani” foglalta össze a porpoising, vagy delfinezés lényegét Wéber Gábor.
Beszámolók szerint a Red Bull, az Alpha Tauri, a McLaren és a Ferrari kevésbé érzi a hatást (ehhez képest az F1 hivatalos felületein épp a Ferrarival szemléltették a jelenséget), az Alpine, az Aston Martin, a Mercedes és a Williams már megküzdött vele, az Alfa Romeo és a Haas pedig alig tudott kört teljesíteni. Idővel valószínűleg valamennyi csapat megoldást talál a problémára – Bahreinben ezért is várhatóak nagy változások – az új éra első nagyobb bukkanója mindenesetre ez lehet.
Nem véletlenül mondta azt Binotto, hogy aki előbb kiküszöböli a problémát, az jelentős előnybe kerülhet a többiekkel szemben.

Könnyebb követni a versenyzőket?

Az erőviszonyok kiegyenlítése mellett az új éra elsődleges célja, hogy a versenyek színvonala is javuljon, és igyekeztek úgy megalkotni a szabályrendszert, hogy azzal megkönnyítsék a kerék a kerék elleni csatákat. A pilóták már a 90-es években sokat panaszkodtak arra, hogy az előttük haladók turbulens levegője miatt a tempófölény mellett is nehéz követni egymást, a kanyarokban ugyanis jelentős tapadásvesztést tapasztalnak. De mennyiben sikerült előrelépni ezen a téren?

Charles Leclerc

Fotó: Getty Images

„Próbáltam követni pár autót, és úgy tűnik, egy kicsivel könnyebb mögöttük maradni. Legalábbis nincsenek már olyan furcsaságok a kanyarokban, amikor hirtelen alul- vagy túlkormányzott lesz az autó” mondta a címvédő Verstappen. „Nem várom azt, hogy teljesen megszűnjön, ha a hátsó diffúzorhoz érünk – legalábbis az F1-es sebességnél nem – de úgy tűnik, hogy minden téren nagyobb a kontroll” – tette hozzá Charles Leclerc.
Kipróbáltam, és egy kicsit jobbnak éreztem, egészen addig, amíg nagyon-nagyon közel nem kerültem. Akkor nyilvánvalóan érezni némi leszorítóerő-csökkenést.
Pozitívak voltak a ferraris csapattárs, Carlos Sainz benyomásai is. „Nyilvánvalóan szándékosan csináltuk, és azt mondhatom, máris érezni némi különbséget. Ez máris elég egyértelmű, egészen pozitív vagyok” – magyarázta a spanyol versenyző. Az természetesen csak éles helyzetben derül ki, valóban több csatát láthatunk-e az új konstrukciókkal, mindenesetre az első beszámolók alapján mi is optimisták lehetünk, hogy ezúttal jól gondolkodott az F1.

Megbízhatóság

A tesztidőszak legszorgalmasabb csapata a Ferrari lett, amely 439 körrel zárta a három napot, a skála másik végén pedig két Ferrari-motoros autó, az Alfa Romeo és a Haas található. A Haasnak (amellett hogy az ukrán-orosz krízis miatt dönteniük kell az orosz főszponzor sorsáról is) egészen változatos problémái voltak: meghibásodott hűtőrendszer, törött padlólemez, sérült benzinpumpa és olajszivárgás egyaránt hátráltatta a csapatot, amely így csak 160 kört teljesített.
„Kicsit ügyetlenkedtünk az első napon, de eleget tanultunk, hogy a másodikra már megfelelően felkészüljünk. Az már egészen jól sikerül, sokat tanultunk, de háromnapos tesztből egyet tudtunk kihozni. Úgy gondolom, sikerült szépen fejlődnünk, most pedig Bahreinre kell felkészülnünk. Megvannak az információk, tudjuk, mit kell tenni, és végig is fogjuk csinálni. Remélhetőleg Bahreinben nem lesznek gondjaink” – nyilatkozta Günther Steiner.

Az orosz színektől megfosztott Haas

Fotó: Getty Images

Nem járt sokkal jobban az Alfa Romeo sem, amelynek 175 körnél állt meg a mutató, ráadásul épp a rutinosabb és a csapat vezérének szánt versenyzőjük, Valtteri Bottas kapott kevesebb lehetőséget (54 kör). „Voltak problémáink, amelyek az időveszteség terén sokba kerültek. Nem tudtam annyit menni, amennyit szerettem volna. Nem fogok hazudni: nem sikerült annyi kört megtennünk, amennyit ezen a ponton terveztünk.”
Akadtak gyermekbetegségek az Alpine-nál is, a franciák utolsó napja tulajdonképpen kukába ment, miután Fernando Alonso alatt füstölni kezdett az autó. A teszt során a DRS-sel is volt problémája a csapatnak, ezért azt egyáltalán nem használták, de ennek ellenére nem elégedetlenek a teljesítményükkel. Sőt, a saját számításaik szerint egészen közel vannak az élmezőnyhöz, a Red Bulltól például csak az egyenesekben kaptak sokat, azt is a zárt DRS miatt.
(A nyilatkozatok egy része a The-Race szakportálról származik.)

Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Spanyol Nagydíj
Leclerc nyerte az időmérőt
TEGNAP 15:37
Spanyol Nagydíj
Leclerc megcsinálta a szabadedzés-mesterhármast Barcelonában
TEGNAP 12:22