Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Nem akarunk 30 évesen bottal járni – az F1-es versenyzők az FIA-tól várnak segítséget

Németh Dániel

Frissítve 15/06/2022 - 22:11 GMT+2

Az előző napokban megsokasodtak a delfinezéssel kapcsolatos kritikák. Egyes csapatok és versenyzők azon az állásponton vannak, a pilóták egészsége érdekében az FIA-nak közbe kellene avatkoznia, hosszú távon ugyanis súlyos problémákat okozhat az autók pattogása. Akadnak az ötletnek kritikusai is, mivel a jelenség kezelhető lenne, csak épp a teljesítmény árán.

Lewis Hamiltont úgy kellett támogatni, hogy ki tudjon szállni az autóból

Fotó: Getty Images

Pokollá teszi a delfinezés a versenyzők életét. Hiába van egyértelmű megoldás a jelenségre, senki sem akar teljesítményt veszíteni. De vajon léphet-e hasonló helyzetben az FIA?
„Lehet, hogy kívülről rosszul néz ki, ám ennél 100-szor rosszabb érzés. Most jön a regeneráció, majd keményen kell dolgoznunk a csapattal Montreal előtt, hogy leküzdjük ezt az akadályt” – nyilatkozta Lewis Hamiltonaz Azeri Nagydíjat követően. A hétszeres világbajnokot láthatóan megviselte az egyenesekben erősen pattogó Mercedesben töltött 51 kör, a futam után alig tudott kikászálódni az autóból. Hamilton azt is elmondta: komoly biztonsági kockázatot rejt magában a jelenség.
„Voltak pillanatok, amikor azt sem tudtam, eljutok-e a verseny végéig. Intenzíven kellett küzdeni az autóval. Annyira erős volt a pattogás, hogy sokszor hajszál híja volt, hogy a falhoz csapjam az autót. Nem hiszem, hogy túl sokszor megfordult volna a fejemben versenyzőként, hogy 300 km/h-s sebességgel a falnak csapódok” – magyarázta a hétszeres világbajnok, aki a nehézségekkel együtt is behozta negyedik helyre a Mercedest.
Utóbb kiderült: a címvédőnél ismét új megoldásokkal kísérleteztek, amelyekkel épp a delfinezést szerették volna enyhíteni. Az új hátsó felfüggesztés azonban nem a Mercedes elvárása szerint működött, épp ellenkezőleg: Hamilton autója még erősebben pattogott az egyenesekben, komoly terhelésnek kitéve a pilóta gerincét. Ezzel a jelenséggel Bakuban sem csak a Mercedes küzdött, alaposan megszenvedett az AlphaTauri is.

Az FIA segítségét kérik

A két mercedeses versenyző mellett épp Pierre Gasly volt az idei autók leghangosabb kritikusa, a francia pilóta szerint az FIA lehetetlen helyzetbe hozta őket. „Nem egészséges, az egyszer biztos. Minden szakasz előtt és után fiziós kezeléseim voltak, annyira megviselte [a versenyzés] a gerincemet. Szó szerint nincs semmi felfüggesztés, így egyből megérzed a gerinceden”mondta a versenyző, elismerve: ismerik a probléma rövid távú megoldását.
picture

Pierre Gasly

Fotó: Getty Images

„A csapat azt kéri, hogy hozzunk áldozatokat a beállításokért, de én az egészségemet teszem kockára a teljesítményért. Mivel versenyző vagyok, ezt mindig megteszem. Mindig a lehető leggyorsabb autót választom. Ugyanakkor nem gondolnám azt, hogy az FIA-nak olyan helyzetbe kellene hoznia bennünket, amikor az egészségünk és a teljesítmény között kell választani. Meglehetősen trükkös ez a helyzet, és nyilvánvalóan nem fenntartható.”
Ezt megbeszéltük a versenyzői eligazításon is, felhívtuk a figyelmet a problémára, és megoldásokat kértünk, hogy 30 éves korunkban ne kelljen bottal járnunk.
„Lehet látni, hogy ez már nem az izomról szól, de a gerincet is terheli, aminek lehetnek következményei. Megoldást kell találnunk. Jelenleg talán Lewis a leginkább érintett versenyző, de úgy tudom, hogy a többi versenyző is azt mondta, valaminek történnie kell” jelentette ki a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff.

Horner szerint a csapatok csak trükköznek

Az élcsapatok közül a Red Bullnak sikerült legkorábban felszámolni a pattogást, az autóik szinte zavartalanul haladnak át a pályák leggyorsabb részein is. Amennyiben az FIA-t sikerülne rávenni a szabálymódosításra, azzal egyértelműen ők veszítenék a legtöbbet, Christian Horner oda is szúrt a panaszkodó csapatoknak. Szerinte ugyanis már most minden csapatnál adott a lehetőség, hogy megoldják a delfinezés problémáját, még ha ez súlyos áldozatokkal is jár.
picture

Christian Horner

Fotó: Getty Images

„Az a legegyszerűbb megoldás, ha feljebb emelik az autót. Minden csapat előtt adott a lehetőség. Eldöntheted, hogy hol használod az autód, és úgy gondolom, soha nem lenne szabad olyan autót pályára küldeni, amelyik nem biztonságos. Szerintem ez már a technikai emberek terepe, mivel vannak autók, amelyek küzdenek a problémákkal, míg máshol nagyon kevés van. Igazságtalannak tartanám, ha azokat büntetnénk, akik megfelelő munkát végeznének, szemben azokkal, akik nem találtak bele.”
Horner azon az állásponton van, hogy a most látott cirkusz csak a szokásos műsor része, amit minden csapatvezető – saját magát is beleértve – eljátszana a nyomásgyakorlás érdekében. „Azt kérném tőlük, annyit panaszkodjanak a rádióban, amennyit csak tudnak. Ez is a játék része” – jelentette ki. „Lehet látni, hogy ez kellemetlen. Van megoldás, csak épp azzal romlik az autó teljesítménye. Ezért az a legegyszerűbb, ha biztonsági szempontokra hivatkozva panaszkodnak.”
A Red Bull csapatfőnöke szerint abban az esetben, ha a csapatok őszintén aggódnának a pilóták testi épsége miatt, akkor meghoznák ezeket az áldozatokat, csakhogy – a motorsport már csak így működik – mindenki a lehető legnagyobb teljesítményre törekszik. A jelenség ráadásul – és ezt épp a Red Bull bizonyította – teljesen kiküszöbölhető mérnökileg, még ha ez rövid távon nem is egyszerű feladat, főleg a költségvetési plafonnal együtt.

Még csapaton belül sem teljes az összhang?

Hasonló véleményt fogalmazott meg Mattia Binotto is, aki úgy véli: ők is képesek lesznek teljesen kiküszöbölni a problémát. Bár a Ferrarik bizonyos helyszíneken igen erősen delfineznek, a teljesítmény terén ez nem okozott jelentős visszaesést, vagyis többé-kevésbé kordában tudják tartani a jelenséget. Az olaszok tehát (legalábbis csapatszinten) nem követelnek beavatkozást az FIA-tól, mivel úgy gondolják, előbb-utóbb mindenki képes lesz delfinezés nélküli autót tervezni.
picture

Mattia Binotto

Fotó: Getty Images

„Az vitán felül áll, hogy a pilóták számára kihívás. Mégis azt gondolom, hogy egészen kényelmes vezetni az autókat. Ez a kihívás egy technikai kihívás, és ha magunkból indulunk ki, máris sikerült fejlődnünk. Úgy gondolom, hogy a jövőben még tovább fejlődünk. Most tehát még egy kicsit korai ítéletet mondani. Biztos vagyok benne, hogy megtaláljuk a megoldást, közép és hosszú távon. Ez mindenkit kihívás elé állít.”
Bakuban egy picit más hangot ütött meg Carlos Sainz, aki úgy érzi, borzasztó kellemetlen vezetni ezeket az autókat. „Sokat szenvedtem emiatt. Nagyon-nagyon fájdalmas. Menet közben volt egy kis káosz az autóval, de másokat is láttam küszködni ezen a pályán. Eljutottunk arra a pontra, hogy a versenyzői eligazításon egymásra néztünk, és azt mondtuk: valamit tennünk kell. Egy verseny még rendben van, de vajon tudnánk ezt még 10 évig csinálni? Ezt kétlem.”

Kevés az esély a változtatásra

Amennyiben megvan rá a kellő akarat, úgy az autókra vonatkozó szabályokon az idény közben is változtathatnak, ehhez azonban az FIA-t és a Forma-1-et is meg kell győzni nyolc csapat mellett. Minden egyes istálló egy vokssal rendelkezik, az FIA és a Forma-1 10-10 szavazattal bír, ez így összesen 30 – ebből kell 28 igen, hogy az idény során új szabályok léphessenek életbe. Vagyis a gyakorlatban nagyon kevés az esély rá.

Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés