Verstappen a falat súrolva szerezte meg a pole-t, de Alonso is kényelmetlenül sok kockázatot vállalt
Publikálva 28/05/2023 - 15:05 GMT+2
Max Verstappen zárta az első helyen a Monacói Nagydíj időmérő edzését, amivel nagy lépést tett a futamgyőzelem felé. A holland mögött Fernando Alonso zárt a második helyen, aki összességében elégedett volt a teljesítményével. Harmadikként Charles Leclerc jött be, de egy szerencsétlen eset miatt három hellyel hátrébbról kezdheti meg a hazai versenyét.
Fernando Alonso, Max Verstappen - Fotó: Andrej Isakovic
Fotó: AFP
Egészen az utolsó két kanyarig úgy nézett ki, Fernando Alonso megszerezheti a pole-t Monacóban. De aztán Max Verstappen összerakta a tökéletes utolsó szektort.
Mindenki tisztában van azzal, hogy Monacóban a verseny nagy részét az időmérőn elért sorrend határozza meg. Ennek megfelelően a szokásosnál többet kockáztattak egy-egy körben, nem ritkán centikkel elkerülve a szalagkorlátokat, vagy épp – amint az Verstappen bemutatta – súrolva azokat. Volt olyan is, akinek nem sikerült elkerülnie a balesetet, Sergio Pérez ugyanis már a Q1-ben falnak csapta a Red Bullját, így csak az utolsó helyről kezdheti meg a versenyt.
„Checo sajnos elkövetett egy hibát a Q1 elején. Csak arra tudok gondolni, hogy megzavarta a jobb oldalon guruló Alpine. Rosszul mérte fel az első kanyart, a pálya pedig egyre és egyre gyorsabb lett. Dühös lesz magára ezért” – mondta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. Horner azt is elképzelhetőnek tartja, hogy elővigyázatosságból alkatrészeket kell majd cserélni Pérez autójában, ugyanis elég nagy volt a becsapódás, ám a verseny szempontjából ez aligha számít.
Horner nem tévedett, Pérez valóban rettentő dühös volt magára az elkerülhető baleset miatt. „Ez hihetetlen. Nem hiszem el, mit tettem. Meglepetésként ért. Elveszítettem az autó hátulját, ráadásul a kanyar végén. Így próbálunk minél jobb időt összehozni, de túlmentem a határon, onnantól pedig csak utas voltam. Semmit sem tehettem ellene, mivel a kanyar végén voltunk, szóba sem jöhetett, hogy levágjam a kanyart, vagy a bukótérbe tereljem az autót.”
Pérez azt is hozzátette, nem keresi a kifogásokat, egyértelműen vezetői hiba okozta a vesztét, és úgy gondolja, lehetetlen helyzetbe hozta magát vasárnapra. Monacóban még stratégiával is rettentő nehéz pozíciókat szerezni, így az is kisebb csoda lenne, ha Pérez megcsípné a pontszerző helyek valamelyikét. Verstappen számára pedig óriási lehetőség ez, hogy jelentősen növelje az előnyét az összetettben, ugyanis egy zseniális szektornak köszönhetően megszerezte az első rajtkockát.
„Szerintem ez volt a valaha volt legjobb időmérős köre” – mondta Horner a holland teljesítményére utalva. „Úgy érkezett meg az Uszodához, hogy két tizedes hátrányban volt Fernandóhoz képest, az utolsó szektorban pedig szerintem mindkét oldalról eltalálta a falat, de tovább tudta vinni a lendületét, a sebességét, és folyamatosan időt nyert. Tudtuk, hogy szoros lesz, de a végén megcsinálta. Ez a pálya nem kedvez az autónknak, Maxtól csúcsteljesítményre volt szükség.”
„Nagyon boldog vagyok” – nyilatkozta az időmérőt követően Verstappen. „Tisztában voltunk vele, hogy szenvedős hétvégénk lesz, hogy mindent összerakjunk. Pénteken nem is kezdtünk jól, de folyamatosan fejlődtünk, egyre és egyre jobbak lettünk. Az időmérőn mindent bele kellett adnunk, rengeteget kockáztattunk. Nem volt ideális az első szektorom, mert az első kanyarban óvatos voltam, a pálya utolsó részén azonban mindent beleadtam, el is csíptem párszor a korlátot.”
Innentől kezdve kényelmesebb helyzetben van a Red Bull, amely a versenyszimulációk során ezúttal is nagyon meggyőző teljesítményt mutatott, és a pole-nak köszönhetően megvan az esély, hogy kihasználja ezt. Ehhez viszont feltétlenül szükség lesz egy jó rajtra, a második helyről ugyanis Fernando Alonso indulhat, aki az időmérő után elmondta, a hollandhoz hasonlóan ő is nagyobb kockázatot vállalt, mint amennyit szeretett volna.
„Azt mondanám, hogy már kényelmetlen mennyiségű kockázatot vállaltunk. Szerintem a Q3-ban mindkét körömben túlmentem a határokon párszor, de végül minden jól alakult. Úgy néz ki, hogy a hármas szektorban vagyunk a leggyengébbek ezen a pályán. Úgy számoltam, hogy ott csak a nyolcadik legjobb idő volt a miénk, szóval lesz még mit elemeznünk. Talán Szingapúrban vagy a következő lehetőségnél ki tudjuk ezt használni.”
Alonso úgy számol, hogy ezen a hétvégén is rendben lesz a versenytempója az Aston Martinnak, aminek akkor is lehet jelentősége, ha az előzés szinte lehetetlen küldetés Monte-Carlóban. „Itt sohasem tudhatod” – mondta a kétszeres monacói futamgyőztes. „Sosem tudod, mire számíts itt, lehetnek balesetek, sárga vagy akár piros zászlók, ezért is fontos, hogy a mezőny elejében legyünk. Előzni nehéz, de a pálya nagyon megterhelő az autónak, a váltónak és a fékeknek.”
Charles Leclerc-nek nem sikerült megszereznie sorozatban a harmadik pole-ját Monacóban, ezúttal kénytelen volt megelégedni a harmadik hellyel. Vagy legalábbis pár óráig így nézett ki, de már az időmérő végén jelezték, hogy vizsgálják a monacóit feltartás miatt. Végül a sportfelügyelők Leclerc és Lando Norris beszámolóját követően úgy döntöttek, hogy a monacói háromhelyes büntetést kap, vagyis a hatodik pozícióból kezdheti meg a hazai futamát.
Az FIA azt írta közleményében, hogy a feltartás elkerülhető lett volna, amennyiben a Ferrari időben figyelmezteti Leclerc-t, hogy Norris gyorskörön érkezik mögötte. Noha az alagútba érve reagált a kék zászlóra a monacói, és növelte a tempót, a McLaren versenyzőjének meg kellett szakítania a körét, így a sportfelügyelők nem tehettek mást, minthogy megbüntették a ferraris versenyzőt. Akinek így tehát tovább folytatódik a pechsorozata a Monacói Nagydíjakon – a dobogó igen távoli célnak tűnik.
A harmadik helyet így a remek teljesítményt nyújtó Esteban Ocon szerezte meg, Carlos Sainz a negyedik, Lewis Hamilton az ötödik pozícióból rajtolhat.
Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Kapcsolódó témák
Hirdetés
Hirdetés