Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Keveset bizonyított vagy áldozat? - Toto Wolff szerint Mick Schumacher megérdemelne még egy esélyt

Németh Dániel

Publikálva 25/06/2023 - 14:43 GMT+2

Mick Schumacher a 2022-es szezont követően ülés nélkül maradt, így aláírt a Mercedes csapatához harmadik számú versenyzőként. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke nem győzi dicsérni a német pilótát, aki szerinte egyértelműen megüti a Forma-1 szintjét, és helye lenne a rajtrácson. A lehetőségek azonban szűkösek, így kisebb csoda lenne, ha jövőre újra a sportágban versenyezne.

Mick Schumacher a visszatérésén dolgozik, de ez nem egyszerű - Fotó: Andrea Diodato

Fotó: AFP

Toto Wolff szerint hiba, hogy nincs ülése Mick Schumachernek.

Mindig izgalmas, amikor egy nagy legenda gyereke úgy dönt, profi sportolónak áll. Vajon sikerül folytatni a családi hagyományokat? Megközelíti az elődök eredményeit, vagy netán túl is szárnyalja azokat? Ez utóbbit Mick Schumachertől senki sem várta el, amikor 2021-ben kétéves szerződést kötött a Haasszal, az ő apja ugyanis rekordot jelentő hét alkalommal nyert világbajnokságot, amit rajta kívül csak Lewis Hamilton mondhat el magáról.
Mick ráadásul sosem számított annyira kiemelkedő tehetségnek, mint amilyen Michael Schumacher volt a maga idejében. Versenyzői intelligenciájának és a kiváló versenytempójának köszönhetően az F3-ban és az F2-ben is bajnok lett, vagyis a saját jogán kiérdemelte az F1-es ülést, de a nyers tempó tekintetében kerültek nála izgalmasabb tehetségek is a sportágba a közelmúltban. Vagyis a családi háttér ellenére nem feltétlenül világbajnoki potenciállal érkezett meg a Forma-1-be.
picture

Mick Schumacher

Fotó: AFP

Schumacher újonc szezonjából kevés dolog derült ki, a hozzá hasonlóan szintén első évét töltő Nikita Mazpint magabiztosan megverte házon belül, a 2021-es Haas azonban teljességgel alkalmatlan volt a pontszerzésre. Tavaly viszont erősen kezdett a Haas, amely viszonylag versenyképes csomagot állított össze. Olyannyira, hogy az utolsó pillanatban visszatérő Kevin Magnussen 5. hellyel indított Bahreinben, és az első négy hétvégéből háromszor pontot szerzett.
F1-es szinten ez volt az első alkalom, amikor valóban bebizonyíthatta a rátermettségét Schumacher, azonban a teljesítménye elmaradt Magnussenétől, a német pedig nem pusztán feszegette a határait, de át is lépte azokat. Két utcai pályán – Szaúd-Arábia és Monaco – milliós kárt okozott az autóban, ami a büdzsével egyébként is szűkösen álló Haasnak nem esett jól, Schumacher első pontszerzésére pedig a 10. fordulóig kellett várni, amikor a 8. helyen hozta be az autót.
Silverstone után Ausztriában is pontokat hozott, ám a szezon hátralévő részében meg sem közelítette ezt a teljesítményt, így az év végén megköszönték a munkáját.
Lehet kritizálni Günther Steiner hozzáállását, mivel a csapatfőnök nem feltétlenül bánt kesztyűs kézzel a fiatal versenyzővel, ám az F1-ben egyáltalán nem ritka ez a fajta hozzáállás. Sok versenyző már egy év után elveszíti az ülését, ha nem mutat valamit újoncként, Schumacher pedig két év alatt sem tudta bizonyítani, hogy akár csak egy középcsapatban húzóember lehetne. A német versenyzőt végül a Mercedes karolta fel, ahol jelenleg leginkább a szimulátorban számítanak rá.
picture

Mick Schumacher

Fotó: Getty Images

Schumacher nem tett le arról, hogy 2024-re ülést szerezzen magának, ebben pedig a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff is próbál segíteni neki. „Mindenhol elismerően beszélek Mickről, ahol lehetőségem van rá” – mondta Wolff. „Az istállóknak kell eldönteniük, hogy kit ültetnek az autóba, mi sosem kötöttünk olyan szerződéseket, melynek értelmében lehetőséget kellett adniuk valamelyik fiatal versenyzőnknek. Szerettem magam dönteni a versenyzőkről, amíg a Williamsnél voltam.”
Mégis azt gondolom, hogy hibát követnek el a csapatok, szerintem tavaly megégették őt. Minden pilóta számára más környezetet és rendszert kell biztosítani, mert különböző emberek vagyunk. Bárki is fog lecsapni rá, egy nagyon jó pilótát szerez meg vele.
Volt már példa arra, hogy egy fiatal versenyző ülés nélkül maradt, de egy év szünetet követően mégis lehetőséget kapott. Nico Hülkenberg, aki a Haasnál Mick Schumacher helyére lépett, maga is megtapasztalta ezt fiatalon, pedig a kezdeti nehézségeit legyőzve korrekt újonc évet futott. 2019-ben Esteban Ocon hagyott ki egy évet, holott a tempója már akkor is rendkívül ígéretes volt, 2021-ben pedig Alex Albon maradt ülés nélkül, miután elküldte őt a Red Bull.
Az ő esetükben azonban várható volt, hogy előbb-utóbb nyílik egy lehetőség valamelyik istállónál, mert eleget bizonyítottak a királykategóriában, és csak a sorozat természetéből fakadóan kerültek partvonalon túlra. Schumachert viszont nem csak a balszerencse lökte ki az F1-es mezőnyből, de a 2022-ben nyújtott teljesítménye alapján is indokolható volt a döntés, és aligha kapott volna ennyi kritikát Steiner és a Haas, ha más vezetéknévvel versenyez.
A körülményektől függetlenül nem zárhatjuk ki, hogy valamelyik istálló elegendő potenciált lát benne (vagy a nevében) ahhoz, hogy ülést biztosítson neki. Épp csak kevés olyan hely van, ahol reálisan szóba jöhet: a Haas kizárva, az Alpha Taurihoz valószínűbb valamelyik F2-es tehetség (az idei forma alapján Ayumu Iwasa), így marad az Alfa Romeo (Sauber) és a Williams. Reálisan inkább utóbbi, Logan Sargeant ugyanis még nem vette fel a fonalat, főleg, ami a vasárnapokat illeti.
picture

Logan Sargeantnek is nehéz éve van a Williamsnél

Fotó: Getty Images

A Saubernél Valtteri Bottas helye biztos a 2024-es szezonra is, Zhou Guanyu ellenben még nem rendelkezik új szerződéssel. A kínai teljesítménye azonban nem indokolja azt, hogy elküldje őt az istálló, főleg, hogy jövőre már ténylegesen visszatérhet Kínába a Forma-1. Amennyiben mégis új csapattársat szeretnének Bottasnak, valószínűbb célpont az F2-es bajnoki címért küzdő Théo Pourchaire, aki a Sauber támogatását élvezi az alacsonyabb kategóriákban.
„Vannak olyan európai versenyek, amelyek során hatalmas előnyt jelent, hogy az éjjel folyamán be tudjuk ültetni a szimulátorba. Ráadásul, ha George vagy Lewis romlott halat enne – bár Lewis esetében a halat kizárhatjuk, inkább avokádó lenne – akkor is tudjuk, hogy van egy szuper srác, aki vezethetné az autót, és jól csinálná. De bármennyire is előnyös a csapatnak, jobban szeretném azt látni, hogy Micknek van egy ülése, és valóban rajthoz állhat” – mondta Wolff.
A Mercedes és Wolff támogatása növeli valamelyest Schumacher esélyeit, főleg abban az esetben, ha Sargeant teljesítménye nem javul a szezon hátralévő részében, ám jelen állás szerint így sem túl kecsegtetőek a kilátásai. Különösen akkor nem, ha azt is figyelembe vesszük, hogy van a piacon egy másik F1-es tapasztalattal rendelkező versenyző, akinek idén nincs ülése, és vissza szeretne térni 2024-ben: Daniel Ricciardo.

Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés