Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Egy percre az első helytől a Ferrari – de mi ment ennyire félre Mexikóban?

Németh Dániel

Frissítve 03/11/2022 - 13:56 GMT+1

2022-ben voltak hullámvölgyei a Ferrarinak, Mexikó azonban egyértelmű mélypontot jelentett – legalábbis a teljesítmény terén. Az olaszok ezúttal kihozták a maximumot a hétvégéjükből, ám ez csupán az 5. és a 6. helyre volt elegendő. A tendenciákat látva pedig arra is megvan az esély, hogy a Mercedes mögé szoruljanak a konstruktőrök között.

Carlos Sainz, Sergio Pérez

Fotó: AFP

Mexikóban a középmezőny eleje jutott osztályrészül a Ferrarinak, ezúttal még a dobogó is messze volt.
Az idény egyik legfeledhetőbb versenyét hozta a hétvégi Mexikói Nagydíj, amely fölényes Max Verstappen-sikerrel zárult. Ha nem itt szerzi meg az idénybeli 14. futamgyőzelmét az immáron kétszeres világbajnok holland, valószínűleg gyorsan a feledés homályába veszett volna a futam, ezt leszámítva ugyanis kevés akció volt. Amennyiben a Mercedes jobb gumistratégiát választ, talán több izgalomban lett volna részünk, ám erre sosem tudjuk már meg a választ, és igazából nem is lényeges.
Feledhető volt a hétvége a Ferrari számára is, amelynek messze ez volt a legrosszabb futama a 2022-es szezonban. Pontok tekintetében persze nem, hiszen Bakuban például egyik autó sem ért célba, ám ott legalább egy ideig versenyképes volt a Ferrari, Charles Leclerc konkrétan az első helyen állt, amikor megadta magát a motor. Mexikóban viszont kihozták a maximumot a hétvégéjükből, ami egy 5. és egy 6. helyet jelentett – egy percre az első helytől.
Az olaszok készültek arra, hogy Mexikóban elmarad a teljesítményük a megszokottól, melynek hátterében különös módon a Ferrari egyik legerősebb versenye, az Osztrák Nagydíj áll. Spielbergben az időmérőt és a sprintfutamot is elveszítették a Red Bull-lal szemben, vasárnap viszont egyértelműen a Ferrari tempója volt a legerősebb. Más kérdés, hogy Carlos Sainz alatt megállt az autó, és a legvégén Leclerc-t is technikai probléma hátráltatta.
Sainz motorját bevizsgálva a Ferrari-gyárban arra a következtetésre jutottak, hogy a magaslati levegő okozta a turbó meghibásodását, ezért aztán a Mexikói Nagydíjon, amely mintegy háromszor olyan magasan fekszik, mint az osztrákok futama, nem mertek kockázatot vállalni az erőforrásaikkal. Ennek hátterében a Ferrari motorkoncepciója áll: az olaszok kisebb turbót használnak a riválisaiknál, amelynek megvannak az előnyei (például a kigyorsításnál), magaslaton viszont okozhat problémákat.
picture

Carlos Sainz

Fotó: Getty Images

Önmagában a kisebb méret nem jelent teljesítményvesztést, viszont nagyobb sebességgel kell használni; magaslaton pedig, ahol egyébként is a turbóval ellensúlyozzák a ritkább levegő okozta teljesítménycsökkenést, ez még inkább igaz. Tekintve, hogy a Ferrarinak a szezon során bőven voltak problémái ezzel az alkatrésszel, Mexikóban a szükségesnél kisebb intenzitással használták a turbókat, hogy kíméljék az erőforrásokat.
„Egyértelműen nagyon nehéz hétvégénk volt. Az időmérőt követően is egészen nagy volt a hátrányunk, pedig normál esetben a szombatok során versenyképesek vagyunk. A futamon pedig megmutatkozott, hogy nem mozogtunk otthonosan ezen a pályán. Nincsenek kétségeink, nem volt valami nagyszerű a teljesítményünk. Hiányzott a tempónk a versenyen”foglalta össze a látottakat a Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto.
Túlzás lenne azonban mindent csak az erőforrásokra fogni, a Ferrari vezethetőségével – a nyári szünet óta nem először – ránézésre is meggyűlt a bajuk a versenyzőknek. Ezen a pályán különösen nagy jelentőséggel bír, hogyan viselkedik az autó a rázóköveken, az olaszok azonban az egész hétvégén küzdöttek a beállításokkal, és sehogyan sem tudták megtalálni az ideális egyensúlyt. „Harcolni kellett. Ezért nem tudtam összerakni a kört” – mondta az időmérő után Sainz.
Volt már egy ehhez hasonló hétvégéje idén a Ferrarinak: Belgiumban is jelentős lemaradásban voltak a Red Bull tempójához képest (Verstappen a 14. helyről rajtolva nyerte meg a futamot), az elemzéseket követően azonban sikerült csökkenteni a különbséget Monzában. „Spában már voltunk ehhez hasonló helyzetben, nagyon lassúak voltunk, és még inkább feltűnő volt a rossz tempó. De most is hasonló a helyzet, és utána kell néznünk, hogy az utolsó két versenyen reagálhassunk” – mondta Binotto.
A nyári szünet előtt Leclerc még bizakodó volt, hogy a nagy hátránya ellenére, tökéletes versenyzéssel ledolgozhatja a hátrányát, Belgium viszont kijózanító pofonként hatott rá és a csapatára is. Nem véletlenül: a Red Bull mindenkit leszakítva, egyértelmű első számú erővé lépett elő, a Ferrari pedig szép lassan a Mercedes mögé szorult versenytempóban – ugyan nem minden pályán, de a tendencia egyértelműen ebbe az irányba mutat.
picture

Charles Leclerc lebontott Ferrarija akár a mexikói verseny szimbóluma is lehetne

Fotó: Getty Images

Az olasz sajtó nem először ír arról, hogy a nyári szünet után bevezetett technikai direktívának a Ferrari tempójára nézve volt a legnagyobb hatása, a formu1a.uno szerint nagyjából négy tizedet veszített a Mercedeshez képest. Bár a Red Bull a technikai direktívával kevesebbet bukott (ezt egy tizedre becsüli a lap), a Mercedesek a konstruktőri éllovashoz is közelebb kerültek, ezért is harcolhattak a győzelemért az Egyesült Államokban és Mexikóban.
Előrelépésükben az is szerepet játszik, hogy a Mercedes nagy erőket mozgósított a W13-as fejlesztésére, hogy teljesen megértse, mennyire működőképes a koncepciója. Toto Wolff elismerte, júliusig adtak határidőt maguknak, az azóta hozott fejlesztéseik pedig azt mutatják, egyre jobban kiismerik az autó erősségeit és gyengeségeit. Ha nem is jön össze a futamgyőzelem a Mercedesnek 2022-ben, a következő idény szempontjából fontosnak bizonyulhatnak ezek a tapasztalatok.
Két futammal a vége előtt 40 pontra olvadt a különbség a Ferrari és a Mercedes között, és az előző hétvégékből kiindulva nem reménytelen, hogy Wolffék elcsípjék a második helyet. A kérdés csak az, mennyire érné ez meg a Mercedesnek, hiszen ezzel kevesebb időt tölthetnének a szélcsatornában. Ismerve azonban a Mercedes kultúráját, aligha fognak ezzel foglalkozni, amikor megmutathatják a riválisoknak, hogy jövőre igenis komolyan kell számolni velük.

Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés