Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Bottas udvariasan elengedte Verstappent, de talán nem ez döntött Mexikóban

Németh Dániel

Publikálva 08/11/2021 - 17:30 GMT+1

Brutális fölényben volt a vasárnapi versenyen a Red Bull, így aztán Max Verstappen meg is nyerte a Mexikói Nagydíjat, 19 pontra növelve előnyét az összetettben. Utólag azért többen kritizálták Valtteri Bottast, aki a rajtnál csak arra nem figyelt, akire igazán kellett volna: a holland versenyzőre…

Sergio Pérez, Max Verstappen - fotó: Francisco Guasco

Fotó: Eurosport

Csak az első körig volt izgalmas a hétvégi Mexikói Nagydíj, Max Verstappen az elszúrt időmérő ellenére erőből behúzta a versenyt, és tovább növelte az előnyét Lewis Hamiltonnal szemben.


Austinban a kevés akció ellenére körömrágós izgalmakat hozott a Forma-1-es hétvége, amely során a Red Bull bátor taktikája és Verstappen okos vezetése együttesen kellett ahhoz, hogy maguk mögött tartsák a gyorsabb Mercedest. A szombati időmérő meglepetéseit követően hasonlóra készült a címvédő, de ennek már a rajtnál elúszott a lehetősége, Verstappen elment a két Mercedes mellett, és onnan már vissza sem nézett.

Hazai pályán hozta a kötelezőt a Red Bull

Nyilván nem a szó legszorosabb értelmében, hiszen Milton Keynes légvonalban sincs közel Mexikóvároshoz, de talán a teljes versenynaptárban nincs még egy olyan pálya, ami ennyire feküdne a Red Bullnak, különösen azóta, hogy a nagyobb turbóval felszerelt Honda-motorra váltottak. Előzetesen ez tűnt az egyik olyan helyszínnek, ahol toronymagas favoritnak számítottak Max Verstappenék, ehhez képest az időmérőn kaptak egy jókora pofont a sorstól és a Mercedesektől.
Azok után, hogy a szabadedzéseken meggyőzőbb volt a Red Bull, a Q3-ban Valtteri Bottas szinte a semmiből összehozott egy 1:15-ös kört, és Lewis Hamilton is a vb-éllovas elé került. Verstappen második gyorskörét elrontotta egy szerencsétlen félreértés (a Pierre Gaslynak szélárnyékozó Yuki Tsunoda félrehúzódott, hogy helyet hagyjon a Red Bulloknak, de ezzel megzavarta Sergio Pérezt, majd Verstappen is beleemelt a gázba), ám a címvédő tempója mindenképpen meglepte a Red Bullt.
Mexikóban, ahol a célegyenest követően hosszú padlógázas szakasz vezet a trükkös első kanyarig, nem akkora hátrány, ha a második sorból kell indulni, és Verstappen – bár a reakcióideje lassabb volt Hamiltonnál – szépen ki is használta ezt, majd egy mély féktávval mindkét Mercedest megelőzte. Innen pedig már nem voltak kérdések, a Red Bull versenytempója pont annyival volt erősebb a címvédőénél, ahogyan azt előre kalkulálták.

Hogy ment el Verstappen a rajtnál?

A futam kulcsmozzanata a rajt volt, ahol lényegében eldőlt, nem nagyon lesznek Austinhoz hasonló izgalmak, mivel a gyorsabb autó került az élre, Verstappen nyers tempója pedig sokkal jobb volt ezúttal, mint Hamiltoné. Adja magát azonban a kérdés: hogyan tudott kívülről előzni a holland, ha két Mercedes is előtte volt. Maradjunk annyiban, Bottas nem volt a helyzet magaslatán, hiszen ahelyett, hogy kihúzódott volna Verstappen elé, bezárva ezzel a hollandot, a csapattárs felé kanyarodott, nyitva hagyva a kedvezőbb ívet.
picture

Max Verstappen mélyebb féktávot vett, és körbeautózta a két Mercedest

Fotó: Getty Images

„Ennek nem lett volna szabad megtörténnie” – jegyezte meg a futamot követően Toto Wolff, de Hamilton sem hagyta szó nélkül a csapattárs helyezkedését. „Másképp képzeltem el, abban az értelemben, hogy Valtteri talán jobban kapja el a rajtot, és akkor kihasználhattam volna a szélárnyékát. De mellette voltam, ami ugyanúgy jó. Onnantól az én oldalamra figyeltem, védtem a pozíciómat, hogy senki se tudjon belülre húzódni, szóval próbáltam magam mögött tartani a tükörben felbukkanó Red Bullokat.”
Azt gondoltam, Valtteri is így cselekszik, de nyilvánvalóan nyitva hagyta az ajtót Max előtt. Max volt az ideális íven, és nagyszerű munkát végzett az egyes kanyar előtti féktávon, én pedig belül ragadtam, a poros részen, nem volt esélyem.

Pérez most nagyobb segítség, mint Bottas

Bottasnak összességében sem volt jó futama. Bár megszerezte a pole-t, megkaparintva ezzel a zseniális Fangio-sisakot, a rajtja rosszul sikerült, majd még Daniel Ricciardo meg is forgatta őt az egyes kanyarban. Bottas aztán épp az ausztrál mögé szorult be, és hiába lett volna képes gyorsabb tempóra, az egyenesekben nem tudott elég közel kerülni ahhoz, hogy támadhassa a McLarent. Hamilton így aztán megint egyedül csatázhatott a két Red Bull-lal.
A finn jó teljesítményére nagy szüksége lenne a Mercedesnek, hiszen Pérez az év második felére összekapta magát, ami növeli stratégiailag a Red Bull mozgásterét a hátvéd nélkül hagyott Hamiltonnal szemben. Austinban részben ennek köszönhette a győzelmét Verstappen: azért sikerült az elévágás, mert Pérez kellően közel volt a hétszeres világbajnokhoz ahhoz, hogy veszélyt jelentsen rá, ezért a Mercedes kénytelen volt reagálni a mexikói kerékcseréire.
Ezúttal nem ez volt a döntő, de a hátralévő versenyeken sokat számíthat, mennyit tud hozzátenni Pérez és Bottas, ki az, aki adott esetben akár pontokat is elcsenhet a vb-esélyesektől. Törökországban ez mindkét pilótának sikerült, a finn győzelemre váltotta a Mercedes erőfölényét, Pérez pedig sikeresen visszaverte Hamilton támadásait, a legutóbbi két futam viszont egyértelműen a mexikóié volt a második számú pilóták különversenyében.
picture

Bottas versenye már az első kanyarban véget ért Mexikóban - legalábbis az érdemi része

Fotó: Getty Images

Bottas mellett annyit mindenképpen felhozhatunk mentségként, hogy volt egy olyan szakasz, amikor négy versenyhétvége alatt háromszor cseréltek motort az autójában, így a rajtbüntetésekkel visszacsúszott a középmezőnybe. Az idei vb mellett ugyanis a Mercedesnek a jövőre is gondolnia kell, hiszen 2026-ig változatlanok maradnak az erőforrások, a két autó közül pedig nyilvánvalóan Bottas az, akin versenykörülmények között tesztelni lehet a különböző megoldásokat.
Ehhez hasonló a Mercedes szerint nem várható a hátralévő versenyeken, de mindent egybevetve több kell a finntől is, hogy valódi hátvédként funkcionáljon Hamilton mellett. Az egészen biztosan nem fér bele, hogy ennyire könnyedén elengedje maga mellett a hollandot (és nem először, mivel Szocsiban sem erőltette meg magát), miközben Pérez sorozatban a harmadik versenyhétvégén tudta így vagy úgy megnehezíteni a címvédő dolgát.

Verstappen győzelmét aligha lehetett megakadályozni

Mexikóban azonban aligha számított érdemben, hogy milyen teljesítményt nyújtott Bottas, a Red Bull versenytempójával szemben valószínűleg sehogyan sem lett volna esélye a Mercedesnek. Amennyiben a holland marad a harmadik helyen, ha a pályán nem is tudott volna elmenni a Red Bull – ami a Mercedesek egyenesekbeli fölényét figyelembe véve nem kizárt – taktikával megoldották volna, hogy Verstappen az élre keveredjen, ahogyan az Austinban is tették.

Ráadásul a texasi futammal ellentétben most tényleg a Red Bull volt a leggyorsabb a pályán.

„Gratulálnunk kell a Red Bullnak, mert a sebességük egyszerűen más szint volt. Nem hiszem, hogy megnyerhettük volna a versenyt, még akkor sem, ha előttük maradtunk volna az első kanyarban, mert a boxkiállások körül lehagytak volna minket. Így aztán a nap végén Lewis világbajnoki esélyei szempontjából a kármentésen volt a hangsúly. Ami a konstruktőröket illeti: Valtteri kiforgatása eléggé fájdalmas volt” – mondta Wolff, utalva arra, hogy a Red Bullnak már csak egy pont a hátránya.

Harmadik helyen a Ferrari

2020 fényében meglehetősen optimista célkitűzésnek tűnt, hogy a Ferrari megkaparintsa a harmadik helyet a konstruktőrök között, Mexikóban azonban megelőzték az olaszok a pocsék versenyt záró McLarent, és 13,5 pontos előnnyel várhatják az utolsó négy futamot. A McLarennél nem optimisták: amióta a Ferrari bevetette az új energiavisszanyerő-rendszerét, azóta egyértelműen a maranellói istálló számít harmadik erőnek. Persze nem kizárt, hogy hoz még pár fordulatot a szezon, így érdemes figyelni a két legendás csapat harcára.
picture

Charles Leclerc, Mexikói Nagydíj

Fotó: Getty Images

Hétvégén irány Brazília!

Ami egy újabb Red Bull-pálya lehet, hiszen – ha nem is 2000 méteren –, de ugyanúgy magaslaton rendezik a futamot. Akkora fölényre azért nem kell számítani, mint ami Mexikóvárosban volt, már ha egyáltalán lesz bármekkora is: ebben az évben azért voltak olyan helyszínek, ahol borultak az előzetesen kigondolt erőviszonyok. Utána pedig szinte megtippelhetetlen, ki lesz gyorsabb, mivel két teljesen ismeretlen pálya – Katar és Szaúd-Arábia – követi a Brazil Nagydíjat.
Verstappennek négy futammal a vége előtt 19 pont az előnye, ami ugyan tekintélyesnek mondható, az viszont közel sem annyira egyértelmű, hogy a Red Bull rendelkezik a leggyorsabb autóval jelenleg. Az év második felére ugyanis sikerült a Mercedesnek kiismernie az autó működését, és több versenyen is a Red Bull fölé nőtt – más kérdés, hogy ezt nem mindig sikerült pontokra váltani. Egy dolog biztos: nem fogják olcsón adni a bőrüket.

Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés