Véget ért a Forma-1 2021-es szezonja, búcsúzás gyanánt összefoglaltuk, kiket láttunk az év legjobbjainak.


Különböző kategóriák mentén tekintünk vissza az F1 örökké emlékezetes, 2021-es idényére. Mutatjuk az év legjeit!
Forma 1
Hamiltonék fejeket követelhetnek a visszavont fellebbezésért cserébe
15/01/2022 19:32

Év versenyzője

Szabó Bence: Max Verstappen
Mivel alig 17 évesen került a sportba, hajlamosak vagyunk elfelejteni, még mindig milyen fiatal, csak idén töltötte be a 24-et. Ehhez képest egy versenytempóban gyengébb autóval legyőzte a hibridkorszak uralkodóját, pedig többször a szerencse sem volt vele az idényben (még ha a végén kétségtelenül neki is kedvezett fortuna). 10 győzelme és rekordszámú 18 dobogója is beszédes, nem hiszem, hogy van min vitatkozni.
Szentimrei Kristóf: Max Verstappen
Egy 22 futamos bajnokságban végig kiegyensúlyozottan teljesíteni, NYOMÁS ALATT. Ez az, ami számomra kiemelte 2021-ben Max Verstappen teljesítményét, aki még csak olyan aprókat sem nagyon hibázgatott (leszámítva a szaúdi időmérőt), mint amelyek be-befigyeltek Lewis Hamiltonnál. Ha csak a számokat nézzük, 18(!) dobogó, 7-szer leggyorsabb az időmérőn és végül 10 futamgyőzelem egy rendkívül erős Hamilton-Merci kombó ellen. Mi ez, ha nem megérdemelt vb-győzelem?!
Tokics Tamás: Max Verstappen
Legtöbb győzelem, legtöbb rajtelsőség, legtöbb dobogó (ami egyben új rekord), és világbajnok. A hibrid érában elsőként nem mercedeses versenyzőként tartotta a lépést minden idők legjobbjával, és drámai körülmények között győzte le Lewis Hamiltont. Kell ennél több?

Lewis Hamilton gratulált Max Verstappennek

Fotó: Getty Images

Németh Dániel: Max Verstappen
Adja magát, hogy az aktuális világbajnok legyen az év versenyzője is egyben, de azért ez nem törvényszerű, és akkor is a hollandot választottam volna, amennyiben nincs az abu-dhabi utolsó körös dráma. Verstappen egész évben kimagaslóan vezetett, tulajdonképpen hiba nélkül, miközben a technikai hátrányból fakadóan végig a határon kellett autóznia, időnként át is lépve azt. Bár hatalmas nyomás nehezedett rá, megbirkózott vele, bizonyítva, hogy több egy pokolian gyors versenyzőnél: igazi bajnok alkat is egyben.
KI VOLT AZ ÉV VERSENYZŐJE?

Év csapata

Szabó Bence: Ferrari
A konstruktőri világbajnok Mercedest a szezon közben és az idényzárón elkövetett taktikai hibák miatt sem választanám szívesen, a Red Bull pedig csapatként mégis kikapott a legnagyobb riválistól, így esett a választásom jobb híján a Ferrarira. A maranellói csapat a tavalyi borzalmas év után idén visszatért az élmezőnybe, kiegyensúlyozott és ígéretes pilótapárosa pedig a jövőre nézve is bíztató.
Szentimrei Kristóf: Red Bull
Verstappen extra szintje mellé kellett végre egy olyan masina, amellyel a holland versenyképes lehet Hamilton ellen. De ami még kiemelendőbb az energiaitalosok részéről, hogy taktikailag jóval inkább ott voltak a szeren idén, mint a Mercedes. Nagyon keveset hibáztak e téren, hasonlóan a villámgyors kerékcseréikhez, ami egy ilyen végletekig kiélezett szezonban nem kis fegyvertény.
Tokics Tamás: Williams
Lehet váratlant húzok ezzel, de az utóbbi évek szenvedését követően újra pontokért tudtak harcolni bizonyos helyzetekben. Pozitívum, hogy nem csak a távozó George Russell tudott meg-megvillanni, hanem Nicholas Latifi is, ami bíztató a jövőre nézve.
Németh Dániel: Red Bull
Ha az idény végére nem esik vissza drasztikusan, elképzelhető, hogy a McLaren került volna ide, tekintettel a hatalmas fejlődésükre. Végül maradt a Red Bull, amely szintén nagyot ugrott 2020-hoz képest, ráadásul nehéz belekötni abba, amit csapatként csináltak az év során. Gyorsan megértették az autójukat, többnyire könnyedén megtalálták az ideális beállításokat, versenytaktikában magasan verték a Mercedest, a kiállásoknál pedig talán egy nagyobb hibát követtek el a fő versenyzőjüknél, és ott sem feltétlenül okolhatóak.
MELYIK VOLT AZ ÉV CSAPATA?

Év versenye

Szabó Bence: Orosz Nagydíj
Ebben a kategóriában egy tucatnyi futamra rá bírnék mutatni, el voltunk idén kényeztetve. Személyes kedvencem az Orosz Nagydíj, ahol Verstappen motorcserés rajtbüntetése után felzárkózása amúgy is izgalmassá tette az egész versenyt, a végén pedig a leszakadó eső és Lando Norris drámája abszolút a legtöbbet hozta ki az amúgy általában nem túl izgalmas helyszínből.
Szentimrei Kristóf: Orosz Nagydíj (ha kiveszem a képletből Abu-Dhabi történelmi drámaiságát)
Bár ebben az évben eső nélkül is számtalan körömrágós futamunk volt, azért mégis csak egy kellemes kis égi áldás tudja igazán megbolondítani a dolgokat. Ez volt a Szocsiban zajló verseny végjátékában is, egy olyan pályán, ami az azelőtti hét alkalommal leginkább csak a téli olimpiai környezet miatt lehetett látványos. Ezúttal viszont az utolsó körökben már azt sem nagyon lehetett követni, ki hányadik helyen áll, csak Lando Norris hajthatatlansága volt kézzel fogható, amely meghozta Hamilton 100. F1-es futamgyőzelmét.
Tokics Tamás: Abu-Dhabi Nagydíj
Aligha kell indokolni.
Németh Dániel: Francia Nagydíj
Ebből az évből nem egyszerű válogatni, mivel nem nagyon panaszkodhatunk a versenyek színvonalára úgy általánosságában, ráadásul pokoli hosszú volt a szezon, így a megfelelő lista összeállításához újra végig kellene nézni a versenyeket. Valamiért úgy rémlik, hogy Franciaországban – ellentétben az előző versenyeikkel – ezúttal kimondottan érdekes volt Verstappen és Hamilton csatája, amelyen a Red Bull a Mercedes taktikájával győzte le a Mercedest, a holland pedig a pályán előzte meg a hétszeres világbajnokot.

A legtöbbet fejlődő versenyző

Szabó Bence: Lando Norris
Nagy volt a csata a két tavalyi mclarenes csapattárs, Sainz és Norris között. Utóbbi inkább a szezon első felében teljesített jól, mégis inkább rá esett a választásom, mivel magabiztosabban nyerte a csapaton belüli versenyt és a már említett oroszországi hétvégén a futamgyőzelem is kijárt volna neki.
Szentimrei Kristóf: Lando Norris
Szépen kijött az a kombináció, hogy a McLaren az elmúlt idényben újabb lépést tett előre, Norris pedig immár harmadik éve vezethette a wokingiak autóját. Az időmérőkön és a futamokon egyaránt többször megvillant, és ezen esetek többségében önerőből tudott belekontárkodni a két élcsapat dolgába. Ha a McLaren folytatja a javuló tendenciát, az első győzelmeire sem kell minden bizonnyal már sokat várni.
Tokics Tamás: Pierre Gasly
Akinek sikerül évről évre feljebb tenni a lécet. Karrierje során először ment 100 pont felé, gyakran közelebb volt egykörös tempóban a nagyokhoz, mint a középmezőnyhöz. (Szoros versenyt vívott Carlos Sainzcal ezért a címért.)

Pierre Gasly

Fotó: Getty Images

Németh Dániel: Lando Norris
Norris már az első évében nagyon ígéretesen versenyzett, de még sokszor előfordult, hogy a nyers, többnyire egykörös tempójából fakadó fölényét nem tudta helyezésekre váltani. Rá egy évre már sokkal érettebben versenyzett, idén pedig megérkezett a közvetlen élmezőny közelébe. Valószínűleg még nincs a Verstappen-Hamilton páros szintjén, de ha ilyen ütemben fejlődik, tanul a hibáiból – mert azért idén is eldobott két potenciális győzelmet – akkor jövőre akár a bajnoki versenyfutásba is beleszólhat.

A legnagyobb csalódás

Szabó Bence: Aston Martin
A pink Mercedesből nem lett zöld Mercedes. Egy ilyen szezon után nehéz nem élcelődni a csapat tavalyi kijelentésein, hogy a sikerekhez bizony semmi köze nem volt az anyacsapat másolásának… Önerőből csak a 7. helyre futotta és még a legszebb eredménynek számító hungaroringi dobogót is elvették tőlük egy banális hiba miatt. Masszív csalódás.

Sebastian Vettel (Aston Martin) - Katari Nagydíj

Fotó: Getty Images

Szentimrei Kristóf: Daniel Ricciardo
Érdekes épp, hogy Lando Norris kiemelkedő teljesítménye is még inkább előtérbe helyezte az ausztrál küszködését új csapatánál. Noha ez volt az első éve a nagymúltú istállónál, a vártnál jóval lassabban szokott össze az MCL35M-el. A nagy szabályváltozásokkal érkező, teljesen más vezethetőséget predesztináló autók talán a kezére játszhatnak a „Méhészborznak”, hogy hosszútávon is megmutathassa valódi erejét.
Tokics Tamás: Mondhatnám Daniel Ricciardót, de Sergio Pérezre teszem le a voksomat.
Többet vártam, vagy inkább fogalmazzunk úgy, hogy közelebb vártam Verstappenhez. A konstruktőri vb az ő formaingadozásán ment el.
Németh Dániel: Valtteri Bottas
Volt egy időszak Bottas pályafutásában, amikor talán ő is elhitte, képes lehet megszorongatni Hamiltont és beleszólni a világbajnoki küzdelembe, de sosem tudta a teljesítményét állandósítani, az utolsó két mercedeses szezonjában pedig hitehagyottan versenyzett. Ha nem jött ki neki a lépés, a mezőny egyik legjobb autójában ülve sem tudott az élmezőnybe kerülni, ezzel pedig a csapattársát is kiszolgáltatott helyzetbe hozta, mivel Sergio Pérez feltámadásával a Red Bull kettő az egyben támadhatta Hamiltont.

A legjobb egykörös menő

Szabó Bence: Pierre Gasly
Megmondom őszintén, a kvalik követése még egy ilyen szoros szezonban sem vált állandó szokásommá, így egyszerűen a matematikára hagyatkozom. Gasly a mezőny hatodik legjobb autójával hozta a topcsapatok mögötti legerősebb időmérős átlagot, teljesítményét jól kontextusba helyezi csapattársa, Tsunoda közel kétszer olyan magas átlagos rajthelyezése.
Szentimrei Kristóf: Pierre Gasly
Ugyan George Russell időmérős bravúrjai jóval emlékezetesebbek voltak, számomra még lenyűgözőbb volt az, ahogy Gasly hétről hétre tudott egy körön túlteljesíteni az Alpha Taurival. Mivel a kvalikon is a Hamilton-Verstappen csata foglalta le minden idegszálunkat, fel sem tűnhetett, hogy egy olyan pilóta, mint Gasly szinte folyamatosan a top6-ban zárt, szám szerint a 22 nagydíjhétvégéből 16-szor. Csupán három alkalommal nem jutott be a Q3-ba (érdekes, hogy akkor egyaránt 12. lett), időmérős átlaghelyezése pedig a „nagytestvér” autóját kormányzó Sergio Pérezével vetekszik, ami több mint imponáló.

George Russell - Brit Nagydíj (2021)

Fotó: Getty Images

Tokics Tamás: George Russell és Max Verstappen kapja megosztottan.
Előbbi mindent vagy még annál is többet sajtolt ki a Williamsből, utóbbi félelmetes volt, főleg amikor nagyon kellett tartani a lépést Hamiltonnal.
Németh Dániel: Max Verstappen
Az év versenyzőjéhez hasonlóan az év legjobb időmérős pilótáján sem kellett sokat gondolkozni. Azon túl, hogy Verstappen szerezte a legtöbb pole-t (szám szerint 10-et), sokszor egészen extrém mértékben a határokon táncolt a szombatokon, minden egyes centimétert kiautózva a pályából és a Red Bullból. Bár ebben a műfajban egész szezonban kimagasló volt, mind közül talán épp az utolsó versenyén, Abu-Dhabiban hozta össze a legjobb körét, abban nem sokat hagyott, már ha egyáltalán maradt valami.

Az év csatája

Szabó Bence: Hamilton vs Perez (Abu-Dhabi)
Recency bias a javából, méltatlannak érezném teljesen kihagyni ezt a parádés szezonzáró hétvégét. A végeredmény szempontjából végül sok jelentősége nem volt, de Perez hősies védekezése révén Verstappen rengeteget zárkózott, fenntartva az izgalmakat. Checo egy állat!
Szentimrei Kristóf: Alonso vs Hamilton (Magyar Nagydíj)
Sok kemény (és még inkább feszült) csatát hozott 2021, de amelyik a határokon táncolva, de azokat nem átlépve volt igazán epikus, az épp a Hungaroringen volt látható. A két klasszis a még csapattársként produkált itteni balhé után 14 évvel később egy nosztalgia-feelinget keltő párviadallal tette még színesebbé a mogyoródi pálya történetét. Ja, és ha nincs Fernando, ki tudja, meddig kellene még várnia a csapattárs Esteban Oconnak élete első futamgyőzelmére...
Tokics Tamás: Alonso vs Hamilton (Magyar Nagydíj)
Az öreg Fernando nélkül nem lett volna Alpine-győzelem 2021-ben, és Esteban Oconnak is várnia kellene első sikerére.
Németh Dániel: Alonso vs. Hamilton (Magyar Nagydíj)
Ide több versenyt is lehetne hozni, például a Pérez-Hamilton csatákat, a két vb-rivális bahreini csörtéit, vagy épp – ha nagy csatákat nem is hozott, Hamilton brazíliai felzárkózását – mégis inkább a hétszeres világbajnok és Fernando Alonso párharcát hoztam. Az Alpine mögött ritkán került középpontba a spanyol klasszis, ez azonban olyan pillanat volt, szabályosan, mégis keményen védekezve tartotta maga mögött körökön keresztül Hamiltont, ezzel pedig nagyban hozzájárult Esteban Ocon győzelméhez.

A legviccesebb és/vagy a legkínosabb jelenet

Szabó Bence: Hamilton a Hungaroringen. Oké, de hol vannak a többiek…? Gondolhatta Hamilton, amikor tökegyedül állt fel a rajtrácsra a rajtbalesetet követő újraindításnál. Nagyjából mint amikor az autópályára rossz irányba felhajtva felteszed a kérdést, miért megy mindenki a rossz irányba, és a végeredmény is hasonló lett a Mercedesre nézve. Nem hiszem, hogy láttunk idén viccesebb/furcsább jelenetet.
Szentimrei Kristóf: A legízesebben Hamilton magányos mogyoródi rajtán nevettem föl, ami a 2005-ös indianapolisi 6 autós dzsemborit is überelte nálam. De nem mehetek el szó nélkül Verstappen leggyorsabb körért bemutatott zsiványsága mellett, ahogy a holland teljesen széttrollkodta szegény Valtteri Bottast a mexikói lekörözéskor.
Ami a legkínosabb jelenetet illeti, az nem a versenypályához kötődik. Az FIA versenybírósága főleg a szezon vége felé nem végezte jól a munkáját. A határozatlan és következetlen ítéletek legszembetűnőbb példája pedig talán a szaúdi alkudozás volt Michael Masiék és a Red Bull között a második újrajt felállását illetően.
Tokics Tamás: A legviccesebbet odaadnám a monacói rendezőnek, akinek köszönhetően a futam egyetlen érdemi eseményéről maradtunk le. A legkínosabb jeleneteket pedig a Michael Masi vezette sportfelügyelőség szolgáltatta a következetlenségével és dilettantizmusával.
Németh Dániel: Alonso sosem volt az a típus, aki magába fojtotta az érzéseit, a karrierje második felében, amikor aztán tényleg minden oka megvolt a panaszkodásra/bosszankodásra, különösen gyakran hívta fel magára ilyesmivel a figyelmet. Sokszor ezekben igaza is volt a spanyolnak, Austin azonban a kivételek egyikét képezi, ugyanis a Kimi Räikkönen elleni manővere teljesen szabálytalan volt. Alonso viszont mérgében még körökön keresztül szidta az FIA-t, majd szabálytalanul megelőzte a másik Alfát, és szarkasztikusan ünnepeltette magát. Zseni.

Radar alatti bajnok

Szabó Bence: Fernando Alonso
Ezt se hittem volna, hogy valaha leírom, de a rutinos spanyol idén megmutatta, hogy bizony hiányzott ő ebből a Forma-1-es mezőnyből. A se íze, se bűze Alpine-nal szerzett hosszú évek után egy dobogót, parádés védekezésével nem egyszer keserítette a sokkal gyorsabbak dolgát, ami a Hungaroringen Oconnak győzelmet is ért. Leclerc is valid esélyes lenne erre a díjra, de a lehetőségeiből szerintem idén Alonso hozta ki a legtöbbet.
Szentimrei Kristóf: Charles Leclerc
Csöndesen gyűjtögette a 4. helyeket (szám szerint 6 darabot), de mivel a dobogóra csupán egyszer, a silverstone-i futamot követően állhatott fel, talán elsiklunk bombabiztos teljesítménye felett. Az időmérőkön ugyan fel tudta venni vele a kesztyűt Carlos Sainz, de a futamokon egyértelmű volt köztük a különbség, mi több, Leclerc sokszor masszívan elpáholt mindenkit a Red Bull és a Mercedes pilótái mögött folyó versengésben. Csak kell egy újra élmenő Ferrari, és ő is újra a reflektorfénybe fog kerülni.

Charles Leclerc, Mexikói Nagydíj

Fotó: Getty Images

Tokics Tamás: Mick Schumacher
Tönkreverte csapattársát minden tekintetben, jóllehet nem feltétlen voltak azonos körülmények. Az utolsó versenyen reális esélye volt, hogy megelőzzön más autót Mazepinen kívül. Latifi a falban végezte, a többi pedig történelem.
Németh Dániel: Carlos Sainz
Vicces jelenet volt a Drive to Survive-ban, amikor Norris megjegyezte: majd integet Sainznak a McLarenből, amikor elhalad mellette – ehhez mérten a Ferrari és a spanyol is versenyképesebb volt. Az összes csapatot váltó versenyző közül Sainz találta meg leghamarabb az összhangot az új autójával, az első versenyektől kezdve ott volt Charles Leclerc közelében, az utolsó négy-öt versenyen pedig jobb is volt a monacóinál. Meglátjuk, mit hoznak a jövő évi autók, mindenesetre Sainz versenyzői intelligenciája sokat érhet.

Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Forma 1
Új versenyző szállna be jövőre a Hamilton-Verstappen csatába
07/01/2022 19:26
Forma 1
Alonso tehet róla, hogy Verstappen lett a világbajnok?
05/01/2022 05:30