„Szerencse, hogy üresek a lelátók” – nyilatkozza Sebastian Vettel, a Ferrari versenyzője a futam után. Monzában. Emésszük ezt a mondatot, hiszen mindez kifejezi a Forma 1 tavalyi évét haldokló Ferrarival és koronavírus-járvánnyal. Itt a

Drive to Survive

3. évad egy őrülten különleges szezonról, rajongóknak emlékezés, kívülállóknak gyorstalpaló.

Kedvenc technikai sportom a Drive to Survive sorozat a Netflixen. A bőgő motorok megrögzött kerülőjeként már az első évad után csak annyit mondtam: ha ilyen élmény lenne maga a verseny is, én lennék az első számú szurkoló.
Most, hogy elmentek a benzingőz szerelmesei, elmondhatom, mi a jó a 3. évadát megélő rendkívüli dokumentumfilm-sorozatban. Valójában az, hogy ebben a projektben két nagyágyú találkozik, és ez egy olyan kölcsönös előny mindkét félnek, ahol szinte lehetetlen a bukás. A piros N betűs szolgáltató a legfelső szinten egyezett meg, amikor 3 évvel ezelőtt megköttetett az üzlet: a filmesek minden sarokba benézhetnek (minden alatt nyilván ne értsünk tényleg mindent, amikor idén rekord méretű a titkolózás a csapatok körül), közben viszont az évek óta megújulni vágyó sportág kap hatalmas mennyiségű figyelmet és felületet a világ legnagyobb és leggyorsabban fejlődő streaming platformján, emberek százmillióinak otthonában.
Forma 1
Hogyan érte utol a Red Bull a Mercedest?
TEGNAP 12:22
Mindezt pedig olyan vizuális megvalósítás mellett, ami a legjobb sportfilmek sajátja: jó ütemű vágások, szépen felépített dráma, változatos perspektívák akár a kokpitből, akár a bokszutcából, vagy éppen offtrack – vagyis minden, ami a pályán kívül van. Például Valtteri Bottas szaunában valahol fenn, északon egy szál semmiben.
Persze a „kukkantsunk be a kulisszák mögé” mentalitás,vagyis hogy ami megelégszik ennyivel és a sorozattal járó tisztességes költségvetés rosszat tud tenni a kreativitásnak, de itt nem ez látható. A változatosan jó ritmus mellett ebben az évadban megjelenik az egészséges önkritika és cinizmus is: az alkotók nem restek rendre bevágni, ahogy a vicces vagy frusztrációjukat leplező versenyzők és stábtagok újra és újra mint valami mindig zavaró muslicát találják maguk mellett a forgató stábot. De ez is jót tesz a helyzetnek, jól áll néha egy-egy kikacsintás, egy-egy ilyen geg.

Bennfentesség és különös nézőpon

Fotó: Eurosport

Szerencsére nem is sikerült elrontani ezt a win-win szituációt, pedig akár még lehetett is volna. Az első évadban például éppen csak a két nagy istálló, a Ferrari és a Mercedes nem engedett betekintést, a folytatásban azonban már ők is ott voltak, sőt, az idei évadban a Ferrari éppen monzai csúfos kudarcát látjuk kellően leplezetlenül, és ha nem is nagyon kommentálják, azért mégiscsak benne van a 2019-es üzemanyag- áramlási botrány és ennek megtiltása után az ezt követő év látványos visszaesése. És benne van Monza, a Ferrari otthona, ahol Leclerc agyrázkódás szerű pofont kap a gumifaltól, és ami után Vettel bejelenti: átigazol az Aston Martinhoz (eddig volt Racing Point). Kínos pillanatokat élünk át, miközben a csapat kommunikációs stratégiájában real time látjuk, hogyan próbálják menteni a menthetőt.
A 3. évad legnagyobb sztorija persze a koronavírus-járvány, amely - ahogy a való életben is megéltük - szép lassan kúszik be a tudatunkba, majd a napnál is világosabb a jelenléte. Nagy közhely, hogy az élet a legjobb forgatókönyv, de a tavalyi ausztrál nagydíj előtti utolsó pillanatos bizonytalanságoknál semmilyen kitalált történet nem képes izgalmasabbat írni. Az alkotók érdeme, hogy a nyilvánosságban is látható folyamatokat és bejelentéseket jól tudták vegyíteni azzal a teljes információhiánnyal és bizonytalansággal, ami tavaly ilyenkor minket is pontosan ugyanúgy ért, ahogy a versenyzőket. Vagyis Lewis Hamilton lehet akárhányszoros világbajnok, tavaly márciusban az ő véleménye is csak egy volt a sok közül a járványt illetően.
Vannak persze további történetek. Nem maradhat ki a Romain Grosjean brutális balesete, ahogy ismét a legkisebb királyfi szerepében láthatjuk a kezdetek óta kvázi „főszereplő” Danielle Ricciardót Ausztráliából, hiszen ő volt már az első évad első részének sztorija, és azóta is vaskos szeletet kap minden évadban. Testközelből látjuk a rivalizálásokat csapaton belüli és csapatok között. Ahogy Bottast zavarja, hogy csak másodhegedűs lehet Hamilton mögött, ugyanúgy gyanús volt minden csapatnak, hogyan másolta le a Racing Point az előző évi Mercedest. Ezeket a szavakat pedig - jó dokumentumfilmes módszerrel - nem egy narrátor mondja ki, hanem valamelyik szereplő szavakkal vagy szavak nélkül.
Valószínűleg ráfér tehát a jó marketing a sportágra, ez pedig a legmagasabb szintekről érkezik. Mégsem érezzük ránk tukmálva, mégsem tűnik felülről programozottnak, bármennyire is az. Most már csak az a kérdés, mennyire jó a konverzió. Vagyis hogy mennyire éri el hatását, hogy ne egy dokumentumfilm-sorozat, hanem a forma-1 legyen a kedvenc technikai sportom. március 26-án elkezdődik az idei szezon, úgyhogy a siker mértéke hamarosan kiderül.
Forma 1
Veszélyben a Kanadai Nagydíj
14/04/2021 11:20
Forma 1
Korábbi csapattársa szerint Vettelre meghatározó versenyek várnak
13/04/2021 08:58