A hétszeres világbajnok hosszú interjúban beszélt a Max Verstappennel való küzdelmeiről, és azt is elárulta, miben különbözik a versenyzői felfogásuk.


Nagyon kellett már a Forma-1-nek egy olyan szezon, amely az utolsó pillanatokig izgalmas marad. Legutóbb 2016-ban fordult elő hasonló, amikor a két mercedeses pilóta, Lewis Hamilton és Nico Rosberg marakodott a végső győzelemért, és az előnyét kiváló versenyzéssel beosztó német végül megszerezte a vb-címet. Hamilton és a Mercedes ezúttal kívülről kapott új kihívót Max Verstappen személyében, aki 2021-ben végre olyan autót kapott a Red Bulltól, amivel a vb-címért harcolhat.
Forma 1
Hamiltonék fejeket követelhetnek a visszavont fellebbezésért cserébe
15/01/2022 19:32
Verstappen bizonyos szempontból egészen új kihívást jelent a hétszeres világbajnoknak, agresszívebb és talán gyorsabb is, mint Hamilton előző nagy riválisai, így minden korábbinál nagyobb nyomás nehezedik a britre. A klasszis pilóta erről, a rivalizálásukról és viszonyukról, a versenyzés etikájáról, a Mercedes idei problémáiról, a covid jelentette kihívásokról, és a jövőjéről is beszélt, de azt is elmondta, milyen hatások érték a bőrszíne miatt.

Okosabbnak kell lenni

Ezt az idényt alapjaiban véve meghatározták a Verstappen-Hamilton csörték, amelyek többnyire agresszív és fair versenyzést hoztak, ám arra is volt példa, hogy egyik vagy másik fél átlépte a határokat. Két ízben össze is ütközött a két versenyző, Silverstone-ban Hamilton, Monzában Verstappen kapott büntetést a balesetért, de Imolában, Barcelonában és Sao Paulóban is közel került egymáshoz a két autó, utóbbi utólag komoly visszhangot váltott ki.

Többen úgy érezték a versenyzők közül, hogy a holland ott már túllépett az agresszivitás határain, és szabálytalanul terelte le Hamiltont a pályáról, és az irányelvek egyértelműsítését követelték az FIA-tól.

Ha az FIA szabályértelmezése nem is egyértelmű és következetes, a hétszeres vb-győztes szerint van egy alapelv, amit versenyzőként érdemes szem előtt tartani. „Ha te vagy a külső íven, akkor mindig célszerű meghátrálni, ha szeretnél eljutni a verseny végéig. A belső ívnél más a helyzet, és komolyan azt gondolom, nekem volt igazam, amikor már-már kerék a kerék ellen mentünk” – utalt az idei ütközéseikre.

Max Verstappen és Lewis Hamilton

Fotó: Imago

„Vegyük példának Silverstone-t. Nézzétek meg a felvételeket. Az első kerekeink egymás mellett voltak, nem arról volt szó, hogy mögötte voltam, és belementem. Ha abban a helyzetben úgy döntök, mint Max [Brazíliában], a gázon maradok, letérek a pályáról, és megtartom a pozíciót, akkor mit tettek volna? Átnézték volna a szabályokat? De ez mindegy is. Nem bánom, ha nekem kell engedni, nem vagyok túl nagy vagy sikeres, hogy ezt megtegyem. Tudom, hogy néha ez a helyes út, okosabbnak kell lenni.”
„Előfordul, hogy emiatt pontokat veszítesz, de ez nem csak rólunk szól. Van mögöttem 2000 ember, és az önző döntéssel, amit abban a helyzetben meghoznék azzal, hogy nem veszek vissza és nem fejezem be a versenyt, az év végén potenciális bónuszoktól maradhat le a csapatom, plusz egy csomó kemény munkába kerül, amit az autó javítása miatt kell elvégezni. Én ezeket is figyelembe veszem” – szögezte le Hamilton.
Azt is elismerte viszont, hogy a kockázatvállalás mértéke a helyzettől is függ, Silverstone-ra például a Red Bull egy ötös győzelmi sorozattal, és 32 pontos Verstappen-előnnyel érkezett meg. „Nem szükségszerűen fogalmaznék úgy, hogy változtatok a hozzáállásomon, de nagy szükség volt a pontokra, és ilyenkor az ember kevesebbet hajlandó elengedni, mert lépésenként egyre több pontot veszít az idény alakulásával. Akkor elég nagy volt már a hátrányom.”

A nehéz kezdetek

Hamilton pályafutásában is akadnak vitatható manőverek, összességében azonban kemény, de fair pilótaként vált ismertté. „Az apám így nevelt. Mindig azt mondta, hogy beszélni a pályán kell. Gyerekként sokat szekáltak az iskolában és a pályán is, és mi egyből vissza akartunk vágni nekik, de nem egy kiesés vagy egy ütközés árán. Akkor nem tagadhatják le, hogy jobb vagy náluk. Ha ütközöl, arra azt fogják mondani, ennek a versenyzőnek ez a taktikája.”

Én akarok lenni a legtisztább versenyző, aki a sebességével, a kemény munkával és az elszántságával tűnik ki, és ebben az esetben senki sem tagadhatja le az eredményeimet.

A brit elmondta, karrierje során gyakran került szembe Verstappenhez hasonló stílusú versenyzőkkel, és szerinte a vezetői stílus összefüggésben van a családi hátterükkel, a neveltetésükkel. Ezzel együtt – legalábbis a felszínen – nincsenek rossz viszonyban, elmaradtak a nyilatkozatháborúk, egyedül a két ütközést követően szúrtak oda a másiknak. Hamilton úgy látja, neki segít a tapasztalat, hogy jobban átlássa a helyzetet, és idővel Verstappen is érettebb versenyző lesz.

Max Verstappen és Lewis Hamilton küzdelme egyelőre csak a pályán zajlik

Fotó: Getty Images

„Tudom, hogy szupergyors, és hogy egyre erősebb lesz, ahogyan idővel érettebbé válik. Nem kételkedem abban, hogy ez így lesz. Nézzük meg, hogy én miket csináltam 24-25 évesen. Jézusom, mennyit hibáztam. A sebességem megvolt, de emellett egy csomó pályán kívüli hatás ért, a rivaldafényben voltam, rám nehezedett az élmezőnnyel járó nyomás is. Nem hiszem, hogy sok dolgot csináltam jól akkoriban, szóval nem róhatom ezt fel senkinek.”

Az autó időnként díva módjára viselkedik

Kevés szabály változott 2020-hoz képest, de a módosítások a Mercedest hátrányosabban érintették, mint a Red Bullt, és időbe telt, mire teljesen megértették, hogy viselkedett az autójuk. „Összességében elégedett vagyok az elkötelezettségemmel és a teljesítményemmel. Azt is mondhatnánk, elkötelezettebbek voltunk, mint valaha. Rájöttem arra, hogy az idei autót nagyon nehéz beállítani.”
Toto Wolff a 2017-es autójukat dívának nevezte, Hamilton szerint ez hatványozottan igaz a mostanira. „Ez egy szörnyeteg díva. Nehezebb betalálni az ideális beállítási tartományba. Amikor ez nem sikerül, azzal a saját lehetőségeidet korlátozod. Képtelen vagyok maximalizálni a képességeimet, ha nem megfelelőek a beállítások, márpedig ez most nehéz. Brazíliában pont olyan volt az autó, mint amilyet akartam. De ez talán egyszer vagy kétszer esett meg idén, többnyire nem sikerült eltalálni az optimálisat.”

A járvány miatt minden nehezebb

A covid különösen nagy nyomást helyez a versenyzőkre, hiszen aki pozitív tesztet produkál, nem állhat rajthoz. Egy ilyen akár a világbajnoki címet is meghatározhatná (remélhetőleg nem fogja), ami fokozott óvatosságot követel meg a versenyzőktől. Tavaly egyébként Hamilton elkapta a koronavírust, így az egyik futamot kénytelen volt kihagyni, ám akkor már behozhatatlan előnye volt az összetettben, és nem számított érdemben.
„Azt kell mondanom, hogy a járvány miatt nehezedett ránk a legnagyobb nyomás. Az elszigeteltség szempontjából ez hatalmas különbséget jelentett, pluszban még az, hogy nem tudtad, lehetsz-e emberek közelében. Szóval ez elég nehéz volt. Nehezebb most megtalálni az egyensúlyt a normális életünk és a munkánk között” – magyarázta a hétszeres világbajnok, aki a mostani idényt nehezebbnek találta a hossza miatt.

Lewis Hamilton

Fotó: Getty Images

„A tavalyi zsúfolt és kompakt volt, nem igaz? Az a hat hónap persze nehéz volt, de most egy egész évet kaptunk ebből, szóval a mostani rosszabb. Egyes helyeken lazábbak a szabályok, könnyebben kihagy az ember figyelme, és máris ott a baj. Szóval ezt folyamatosan szem előtt kell tartani. Máshogy érintkezem az emberekkel, mint máskor, távolságot kell tartani, visszafojtani a levegőt mások mellett. Ez most más, és azt mondanám, sokkal-sokkal nehezebb.”
Hamilton a posztcovid-tünetekre még az idei Magyar Nagydíjon is panaszkodott. „Az idény első fele volt számomra a valaha volt legnehezebb. Most viszont már jó ideje jobban érzem magam. Valahogy sikerült leküzdeni. Nagyon figyeltem a felépülésre és az edzésekre, a légzőgyakorlatokra. Sokat futottam, és most jobban érzem magam, mint valaha” – mondta a pilóta, aki hozzátette: a melegebb versenyeken is jól érezte magát, ami annak a következménye, hogy a szünetben teljes erőből tudott edzeni.

A jövő és az új kihívás

Kicsivel több mint két hét, és kiderül, hogy Hamilton ismét megnyeri-e világbajnokságot. Ami viszont a végeredménytől függetlenül biztos, hogy jövőre is ott lesz a mezőnyben, a nyáron ugyanis kétéves szerződést kötött a Mercedesszel, és hogy a teljesen új autók mellett egy rendkívül tehetséges csapattársat is kap a nyakába George Russell személyében. Hamilton nem tart attól, hogy elmérgesedik majd közöttük a viszony.
„Láthattátok, hogy George mennyire tisztelettudó. Szupertehetséges fiatal srác, aki hatalmas tisztelettel érkezik, és jelenleg megvan közöttünk a megfelelő egyensúly. Szeretne gyors lenni, bizonyítani, mint minden esetben, amikor új szerepbe kerül valaki. Emlékszem 2007-re, amikor Alonso ellen versenyeztem, és persze már az első futamon le akartam őt győzni. Szóval azt várom, hogy George is ezzel a mentalitással érkezzen, ellenkező esetben nem lenne győztes típus.”
„Persze most más helyzetben vagyok. Szeretném látni, hogy sikeres lesz. Eljön az a pont, amikor befejezem, és azt szeretném, hogy ő, a csapattársam legyen a következő brit világbajnok. Bízom abban, hogy miközben versenyzünk, és én is a győzelemre törekszem, pozitív hatással leszek rá, a csapaton belüli viselkedésére, a mérnökökkel való munkára szánt időre, az adatok értelmezésére, vagy akár csak a vezetésére.”
Forrás: BBC

Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Forma 1
Új versenyző szállna be jövőre a Hamilton-Verstappen csatába
07/01/2022 19:26
Forma 1
Alonso tehet róla, hogy Verstappen lett a világbajnok?
05/01/2022 05:30