Hoztunk néhány érdekességet és hírt a Miami Nagydíjról.
Hatalmas várakozás előzte meg a hétvégén debütáló Miami Nagydíjat, amely a jelenlegi versenynaptár második amerikai versenye. A pilótákat már a helyszínnel megvette kilóra a Forma–1 vezetősége, ráadásul a szimulátor alapján a pályát is érdekesnek tartották – ezen a téren azért szembesültek néhány kellemetlen meglepetéssel. A legfőbb érdekességet azonban egyelőre nem is a versenyzés szolgáltatta, hanem az alsónadrágokkal és ékszerekkel kapcsolatos viták.

Középpontban az alsógatyák és az ékszerek

Forma 1
Na ettől a Leclerc videótól minden F1 rajongónak flashbackje lesz!
15/05/2022 14:01
Már Ausztráliában belengette az FIA, hogy a jövőben szigorúbban ellenőrzi a versenyzők öltözetét és az ékszerekre vonatkozó előírásokat, Miamiban pedig meg is lépték ezeket. Az újonnan kinevezett versenyigazgató, Niels Wittich hivatalosan tájékoztatta a csapatokat, hogy innentől kezdve csak az FIA által elfogadott tűzálló alsónadrágokban versenyezhetnek a pilóták (orvosi mentesség lehet a kivétel), ékszert pedig egyáltalán nem viselhetnek az autóban.
Apróságnak tűnhet, az FIA szerint azonban ez a szükséges lépés, ugyanis egy baleset esetén a felszerelés és a mentés hatékonyságát is ronthatják. „Amennyiben a nem-tűzálló anyagok érintkeznek a versenyző bőrével, kiváltképp, ha mesterséges anyagról van szó, csökkentheti a hővel szembeni védelmet, egyúttal egy tűzeset során növelheti az égési sérülés kockázatát” – indokolt a szövetség.
A pilóták egy része viszont egyelőre tiltakozik a szabály ellen, amely nem újdonság, csak épp nem vették szigorúan – egészen mostanáig. Lewis Hamilton a futam előtti sajtótájékoztatóra annyi gyűrűt és nyakláncot vett fel, amennyit csak tudott, Sebastian Vettel pedig a tűzálló overalljára húzott fel egy alsónadrágot. Az FIA mindenesetre súlyos büntetéseket helyezett kilátásba, és a versenyre Hamilton is megszabadult az ékszerek többségétől.

Sebastian Vettel így reagált az FIA szigorítása kapcsán

Fotó: Imago

Kettő ugyan a helyén maradt, de ennek praktikus okai vannak: olyan piercingekről van szó, amiket egyedül nem tud eltávolítani. Az FIA mindenesetre két futamnyi haladékot adott a hétszeres világbajnoknak, így egyelőre nem kell pontlevonástól vagy pénzbírságtól tartania.

Nagyon várták, de egy picit csalódás a pálya

A szimulátorban nagyon élvezték a vezetést, emiatt nagyon sokat vártak Miamitól a versenyzők, a személyes tapasztalatok azonban kevésbé pozitívak. Magát a vonalvezetést a legtöbben nagyon élvezik – leszámítva a kanyargós, lassú szektort, amit Hamilton ki is venne – ugyanakkor olyan problémákkal szembesültek, amelyek nagyban ronthatják a verseny minőségét. Előzni például a várakozásaik szerint pokoli nehéz, már-már lehetetlen feladat lesz.
„Nagy csalódás, hogy az ideális íven kívül nincs semmilyen tapadás, mert emiatt a versenyzés is rossz lesz” – állapította meg keserűen Sergio Pérez. „Amint lemész az ideális ívről, megszűnik a tapadás. Néha még nedves is az az oldal, nagyon durvának tűnik, ami megnehezíti a versenyzést.” Ebben Lando Norris is egyetértett, szerinte az aszfalt minősége hagy némi kívánnivalót maga után, ami erősen limitálja a lehetőségeket a csaták közben.
„Bizonyos helyeken nagyon hepehupás, és nem erre számítottunk. Szerintem mindenki azt várta, hogy sima és gyönyörű lesz, hát nem az. Nagyon trükkös az út, mert amint letérsz az ideális ívről, vége a játéknak, kipördülsz, a falban kötsz ki. Nagyon hamar büntet. Ezért láttuk azt, hogy sok ember a falban kötött ki. Az ideális ívről letérve borzalmas. Remélem, tudnak valamit csinálni, hogy egy kicsivel jobb legyen” – nyilatkozta a brit.
Persze azért nem csak negatív vélemények voltak, Charles Leclerc-nek a nehézségek ellenére bejön a pálya. „Az aszfalt fel fogja rázni egy kicsit a dolgokat. Az ideális íven nagyon nagy a tapadás, azon kívül pedig nagyon alacsony, ami megnehezíti az előzést. Ráadásul elég agresszíven bánik a gumikkal, szóval fontos lesz menedzselni azokat” – magyarázta a monacói, hozzátéve: nagy kihívás végigmenni ezen a pályán, de nagyon élvezetes a vezetés.

Visszatért a Mercedes?

Bár van már dobogója a Mercedesnek, az eddigi versenyeken legjobb esetben is csak harmadik erőnek számított a Ferrari és a Red Bull mögött. Az autó tele van érdekes mérnöki megoldásokkal, ám az első négy futamon nem tudták kiaknázni a teljes potenciált az erős delfinezés miatt, Imolában pedig egyenesen kilátástalan volt a helyzetük. Ehhez képest Miamiban egyelőre működni látszik a Mercedes, mindkét autóval az élbolyban voltak, a második edzést meg is nyerte George Russell.

George Russell a Miami Nagydíjon

Fotó: Getty Images

A riválisok többségét nem lepte meg a Mercedes javulása, azonban – legalábbis az elmondásuk szerint – még a címvédőnél sem teljesen értik, mi állhat az előrelépés mögött. Ami biztos, hogy Miamira egy komolyabb fejlesztési csomaggal érkezett a csapat, amelynek az elsődleges célja a delfinezés megszüntetése volt – ezen a téren láthatóan sokat javult a helyzet. Ezen kívül a meleg időjárás is segíthetett a Mercedesnek, amely a hűvösebb futamokon gumimelegítési gondokkal küszködött.
„Még mi sem értjük teljesen, mibe találtunk bele. Azt mindig is tudtuk, hogy a körülmények kedvezőbbek lehetnek nekünk, mert sokat szenvedtünk a gumik felmelegítésével, még Bahreinben is, ahol meglehetősen durva az aszfalt. Ez az első igazán meleg verseny az évben, amely egészen biztosan meghatározó tényező volt. Az autó jól működik, de ez még csak a péntek, nem szabad elragadtatnunk magunkat” – nyilatkozta Russell.
Az F1 szimulációi egyébként változatlanul a harmadik helyre sorolják a Mercedes autóit, a hátrányuk azonban lényegesen kisebb az eddig megszokott, másodperc körüli differenciánál. A csapat az év eleje óta hangoztatta: a problémáik többségét a heves delfinezés okozta, ami miatt rengeteg időt veszítettek - talán még korai lenne a Mercedes visszatéréséről beszélni, mindenesetre ez a futam visszaadhatja a reményt a címvédőnek.

Verstappen nehéz nappal nyitott

Imolában tökéletes hétvégét zárt a címvédő, ráadásul Charles Leclerc hibáját kihasználva rengeteg pontot hozott a monacóin a pontversenyben. Miamiban viszont az első napon problémák hátráltatták a hollandot, és saját becslései szerint az első két szabadedzésen legfeljebb négy-öt rendes kört tudott megtenni. Ez pedig azt jelenti, hogy szombatra kevés információ áll a rendelkezésére, és jobb híján kénytelen Sergio Pérez adataira támaszkodni.
Verstappen az első szabadedzésen nekikoccant a falnak, amely látszólag nem okozott nagy problémát, az FP2-t viszont hidraulikus problémák miatt ki kellett hagynia. „Nem volt egy jó nap” – mondta a holland. „Természetesen ezek rendkívül fájdalmas napok, különösen egy ehhez hasonló pályán, amelyen kint akarsz lenni a tanulás és a sebesség érdekében. Nekem lényegében négy vagy öt köröm volt – nem ezt szeretnéd egy verseny előtt.”

Max Verstappen a Miami Nagydíjon

Fotó: Getty Images

„Borzalmas napja volt, egy kisebb probléma miatt kénytelenek voltunk elővigyázatosságból váltót cserélni. Épp a boxból ment ki, amikor meghibásodott a hidraulika, amely a hátsó féknél is sérülést okozott. Szerencsére a piros zászlók miatt nem veszített sokat, de vélhetően a harmadik szabadedzésen a szokottnál többet fog menni” – értékelt Christian Horner, aki arra számít: Pérez adataira támaszkodva is megtalálják az ideális beállításokat.

Ezek most nem Sainz napjai

Carlos Sainztól az első ferraris évét követően mindenki sokat várt, hiszen gyorsan összeszokott az autóval, és a pontok tekintetében a házon belüli csatát is megnyerte Leclerc-rel szemben. Az idény előtt sok szakíró a Ferrari pilótapárosát tartotta a legerősebbnek, és nem is ok nélkül: a tavalyi kiegyensúlyozottságuk nagyban hozzájárult, hogy az olaszok végül megelőzték a konstruktőrök között a McLarent.
Sainz teljesítményét a Ferrari szerződéshosszabbítással jutalmazta, egyelőre azonban 2022-ben nem állt még össze a forma a spanyolnál. Az első két futamon jelentős hátrányban volt Leclerc-hez képest, Ausztráliában a szerencsétlen időmérőt követően kiesett a versenyen, Imolában összetörte az autót a kvalifikáció alatt, a futamon pedig kiforgatta Daniel Ricciardo a rajtnál. Miamiban sem úszta meg ütközés nélkül, a második edzésen falba állította az autót.
„Én vagyok az első, aki nem boldog azzal, hogy az előző két futamon ütköztem, én vagyok az első, aki elemzi a helyzetet, és megpróbálja a helyes következtetést levonni” mondta Sainz, aki azt is felidézte: 2021-ben volt már egy hasonló szériája, amiből megerősödve tudott kijönni. „Emlékszem, hogy volt egy hasonló szituáció tavaly is, amikor ütköztem néhányszor, de közvetlenül utána jött a legjobb sorozatom az F1-ben. Szóval tudom, hogy lehet ebből kimászni.”

Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Forma 1
„Lehet, hogy mi többet fejlesztettünk, de Sainz balesetei sokba kerülhettek” – Marko visszaszólt
13/05/2022 17:02
GP Miami
Már a Ferrari üldözi a Red Bullt, ütközéssel ért véget Schumacher legjobb versenye
09/05/2022 14:50