Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Azonnal látta a Ferrari, hogy valami nem stimmel, de a csapatfőnök már látja a fényt az alagút végén

Németh Dániel

Publikálva 28/06/2023 - 18:21 GMT+2

Frédéric Vasseur szerint már Fioranóban érezték, hogy valamit elszámoltak, de azonnal hozzáláttak a hibák kijavításához. A Ferrari francia csapatfőnöke most már úgy látja, hogy szép lassan megtalálják a helyes irányt, ám ezt csak akkor tudják biztosan kijelenteni, ha a következő versenyeken is jól viselkedik az autó.

Lehullott a lepel a 2023-as Ferrariról - videó

Még el sem kezdődött hivatalosan a szezon, a Ferrarinál már tudták, hogy nehéz évük lesz.

Szokás szerint óriási volt a felhajtás a Ferrari körül, amely az előző szezonban egy darabig bajnokesélyesek tűnt. Legkésőbb a nyár végére egyértelműen kiderült, hogy a Red Bull fölénye behozhatatlan, ezért korán elkezdték fejleszteni a 2023-as autót, ami aztán nem egészen olyan lett, amilyennek elképzelték.
Frédéric Vasseur, a Ferrari tavaly kinevezett csapatfőnöke a Corriere della Serának adott interjúban elárulta: már Fioranóban látták, hogy az adatok nem egyeznek meg a szimulációkkal. Azóta is azon dolgoznak a gyárban, hogy kijavítsák a konstrukció hibáit, és ma már úgy látja, megfelelő úton járnak, ami remélhetőleg az eredményekben is tükröződni fog.
Nem feltétlenül árulkodnak előrelépésről az eredmények. Honnan ered az önbizalom?
Kanadában sikerült előbbre lépnünk. Már az első napon egyértelmű volt, hogy mi a probléma az autóval: az időmérőn gyors volt, de a versenyeken nehezen bírtuk működésre.
Ha már az első napon tisztában voltatok a problémákkal, miért tartott ennyi ideig, hogy látható legyen a javulás?
Mert meg kellett fordítanunk a hajót, vagyis új irányt vennünk a fejlesztéseknél. Ez hónapokat vett igénybe. Maga az út márciusban kezdődött a szélcsatornás tesztekkel, nem sokkal azt követően, hogy felfedeztük a problémát.
Szóval a Ferrari számára most kezdődik a világbajnokság?
Nekem más elképzeléseim vannak arról, hogyan kell egy csapatot irányítani. Egyetlen másodpercig sem fordult meg a gondolataim között, hogy feladjam. Nem a potenciállal, hanem annak kiaknázásával voltak problémáink. Montréalban hasonló volt a tempónk Verstappenéhez. Nyilvánvaló persze, hogy ez még nem elég, de a következő pályák beszédesek lesznek.
picture

Frederic Vasseur az iránnyal elégedett, de még gyorsabb fejlődésre ösztönzi a Ferrarit

Fotó: Getty Images

Kezdjük Ausztriával.
Pont az ellenkezője Kanadának. Ha ott is jól megyünk, az megerősítés lesz azzal kapcsolatban, hogy a megfelelő úton járunk.
Lépjünk egyet hátrébb. Amikor megérkeztél a csapathoz, sokan beszéltek a világbajnokságról. Ki mondta azt neked, hogy ez az autó lesz a leggyorsabb, és mire alapozta ezt?
Senkit sem szeretnék hibáztatni, de a döntések egy részét még tavaly hozták meg. Már a legelső, Fioranóban megtett kilométerek után, és aztán a hivatalos bahreini tesztet követően tudtuk, hogy nem működnek. A szimulációink alábecsültek bizonyos negatív hatásokat az autó viselkedésével kapcsolatban. Arra kényszerültünk, hogy kompromisszumos megoldást keressünk a teljesítmény és a vezethetőség között.
Az alapján, ahogyan beszélsz, úgy hangzik, mintha hónapok, vagy akár évek kérdése lenne, hogy a Ferrari újra nyertes csapat legyen. Türelmes típus vagy?
Nem, és ez nem is a türelem kérdése, vagy hogy hetekről, hónapokról van-e szó. Érzésekről beszélünk. Ezek most pozitívak, mivel már látom a fejlődést. Mindig a győzelem kell, hogy a célunk legyen.
Beszéltél Mattia Binottóval mostanság?
Nem, csak a kinevezésem előtt találkoztunk. Nem nagyon szeretek a múlton rágódni. Ami történt, megtörtént, fogalmam sincs arról, milyen volt a csapatdinamika akkoriban.
És mi a helyzet a jövővel? Igaz, hogy várható egy topmérnök érkezése? Ha igen, ki az?
Nem fogok neveket mondani, de van egy széleskörű tervünk az emberek toborzására. Ez már csak így megy az F1-ben. Szeretnél leigazolni egy kezdő mérnököt? Hat hónap. Esetleg egy rutinosabbra pályázol? Az legalább 18 hónap. Az, akit én annak tartok, először a 2025-ös autón fog dolgozni.
picture

Charles Leclerc és Carlos Sainz

Fotó: Getty Images

Ki irányítja a következő évi autó fejlesztését? Még mindig a technikai igazgató Enrico Cardile? Bízol benne?
Igen, ő. De ne felejtsük el, hogy minden egyes részlegnek szüksége van az erősítésre, vannak olyan területek, ahol létszámban a Red Bull, a Mercedes vagy az Aston Martin mögött járunk. Közben azon is dolgozom, hogy a Ferrarin kívülről igazoljunk szakembereket, hogy kívülről hozzunk be tudást.
Térjünk át a versenyzőkre. Sainz azt mondta, 2024 után is maradna az istállónál, de még nem tárgyaltatok. Miért nem?
Mert még 18 hónapig szól a szerződése, és ugyanez vonatkozik Charles-ra is. Jelenleg csak elterelné a figyelmet, ha belekezdenénk a tárgyalásokba, amit pár hete a menedzserüknek is elmondtam. Most az a versenyzők prioritása, hogy együtt fejlesszék az autót, és aztán a nyáron, vagy majd utána a szerződésekről is beszélhetünk.
Szóval nem tartasz attól, hogy elveszíted őket?
Mindig fennáll ez a veszély, de mindketten szorosan kötődnek a projekthez, és maradni szeretnének, hogy a Ferrari színeiben nyerjenek. Nekünk minden téren éretten, csapatként kell gondolkoznunk. Figyelembe véve, hogy milyen lépéseket kell csapatként megtennünk, helytelen lenne, ha most kezdenénk el a pilótakérdésről beszélni.
Vannak, akik azt mondják, Sainz igazából Binotto embere volt, és nem Vasseur-é. Erre mi a válaszod?
Ha ez a helyzet, akkor Charles-t sem én választottam, hanem úgy találtam a csapatnál. És akkor mi van? Elégedett vagyok Carlosszal, akit kiegyensúlyozott versenyzőnek tartok, és fontos technikai észrevételekkel látja el a csapatot. Charles-lal együtt győztes párost alkotnak. Szerintem nagyon alulértékelik őt.
Hogyan lehet meggyőzni Leclerc-t a maradásról?
Nincs jobb módszer, mint biztosítani neki egy győztes autót. Tudja, hogy minden egyes szezon fontos a pályafutásában. Az a célja, hogy világbajnok legyen, mi pedig osztozunk ezen az ambíción. Most az a feladatunk, hogy Charles és Carlos egyaránt úgy érezze, hogy a projekt középpontjában áll.
picture

Charles Leclerc (Ferrari)

Fotó: Getty Images

Miben kell még fejlődniük?
Carlos gyors és kiegyensúlyozott, de mindenki máshoz hasonlóan van még miben fejlődnie. Charles-ban benne vannak a varázslatos időmérők, de néhányszor túlfeszíti a húrt, mert még egy olyan autóban ülve is a maximumra törekszik, ami nem képes azt megadni. Mindig nyerni akar, ebből fakadnak a hibái, amiket még a szezon elején is láttunk. De ezt együtt megbeszéltük.
Verstappen azért ennyire domináns, mert alatta van a legjobb autó?
Azóta, hogy világbajnok lett, szinte egyáltalán nem hibázik. A bajnoki címek egészen más szintre emelték az önbizalmát.
Mi volt a legnehezebb döntésed azóta, hogy a Ferrari főnöke lettél?
Amikor egy-egy stábtagot át kellett helyeznem az átszervezés során.
Mire van szüksége a Ferrarinak, hogy az F1 csúcsára kerüljön?
Hogy gyorsabban fejlődjön a többieknél. Itt az idő felpörgetni az eseményeket, ezért keresünk új embereket és invesztálunk a jövőnkbe.
picture

Carlos Sainz

Fotó: Getty Images

Ki volt a kedvenced gyerekként?
Először Jacques Laffite. Utána Prost, franciaként neki szurkoltam a Senna elleni párharcai során. Furcsa volt, hogy pár évvel ezelőtt együtt dolgoztunk a Renault-nál.
Nyerhet még idén a Ferrari?
Ha az elejéről rajtoltunk volna Montréalban, összehozhattuk volna. Meglátjuk, hogy Ausztriában sikerül-e.

Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés