A Forma-1-ben időnként fellángolnak a viták, hogy milyen újításokkal lehetne felpörgetni a sokszor unalomba fulladó versenyeket. Stefano Domenicali, az F1 új elnök-vezérigazgatója elárulta, fordított rajtrácsos futamokban nem gondolkoznak, ellenben a sprintversenyek bekerülhetnek a naptárba - ezek akár már a következő idényben debütálhatnak kísérleti jelleggel.


Azóta, hogy a Liberty Media 2017-ben megvásárolta a Forma-1 kereskedelmi jogait Bernie Ecclestone-tól, nagy figyelmet fordítottak arra, hogy megszólítsák a fiatalabb nézőket. A közösségi médiás jelenlét fokozása, vagy akár az esport széria elindítása és támogatása egyértelműen ennek a jele, emellett arról is elindult a diskurzus, van-e olyan formátum, amely izgalmasabbá, ezáltal eladhatóbbá teszi az F1-et. Ilyen javaslat a fordított rajtrácsos futam, amit más sorozatokból már jól ismerhetünk.
Ez rendszerint annyit takar, hogy egy hétvégén belül több futamot rendeznek, amelyek közül az egyiknél megcserélik az első 10 helyezett sorrendjét, ezáltal lehetőséget teremtve a gyengébb technikával rendelkező pilótáknak és csapatoknak a dobogós eredményekre. Bár ennek a rendszernek is megvannak a hátulütői, elméletben több izgalmat kínál a hagyományos futamoknál, hiszen a mezőny leggyorsabb versenyzője a középmezőnybe kerül, ahonnan a tempófölényét kihasználva kénytelen áthámozni magát a többieken.
Hungarian Grand Prix
Bottas nyerte a második pénteki szabadedzést a Hungaroringen
8 ÓRÁJA

Jöhetnek a sprintfutamok?


Ilyesmit azonban a Forma-1-ben még jó darabig nem fogunk látni, ha egyáltalán valamikor. "A fordított rajtrácsnak vége, ezt elmondhatom önöknek" - idézi Domenicalit a formula1.com. "Fontosnak tartom, hogy ötleteljünk olyan lehetőségeken, amelyek vonzóbbá vagy izgalmasabbá tehetnek minket, közben viszont nem veszíthetjük el a versenyzés hagyományos jellegét. Ezt megtanultuk amikor megégettük magunkat azzal, hogy kétnaponta váltogattuk az időmérők rendszerét. Ezt el kell kerülnünk. Azt gondolom, elég stabil a formátum."

Domenicalinak kell a sportág változásait levezényelni.

Fotó: Eurosport

Domenicali azt már nem zárta ki, hogy egy hagyományosabb, a jelenlegitől mégis eltérő típusú futammal bővüljön a naptár. Szerinte a sprintfutamok kompatibilisek lennének a Forma-1-gyel, és akár már a következő szezonban tesztelhetik kísérleti jelleggel. "Az biztos, hogy vizsgáljuk az úgynevezett sprintversenyek szombatonként történő bevezetését. Gondolkozunk rajta, hogy akár már idén tesztelhetőek-e. Kapcsolatban vagyunk a csapatokkal a megfelelő fórumokon keresztül. Azt gondolom, ez az egyetlen, amely akár érdekes is lehet."

Befagyasztaná a motorokat


Az új vezérigazgatónak számos problémát kell megoldania, köztük az erőforrások kérdését. Ez azért sarkalatos pont, mert a következő érát még a mostani, hibrid rendszerrel kezdik meg a csapatok, a Honda kiszállását követően pedig bizonytalanná vált a Red Bull helyzete. A Milton Keynes-i istállónak nincs kapacitása arra, hogy a gyári csapatokhoz hasonlóan fejlessze a motorokat, ezért nekik az lenne az érdekük, hogy szabályozzák - lényegében befagyasszák a fejlesztéseket. Ebben erős ellenállásba ütköztek, főleg a Renault részéről.
A javaslat számos dilemmát felvet, a francia gyárnál például attól tartanak, hogy ezzel a megoldással megerősítenék a mostani erőviszonyokat, holott a 2022-től érkező szabályváltozások (köztük a költségvetési sapka) épp azt célozza meg, hogy közelebb hozza a csapatokat. Ez értelemszerűen a motorgondokkal küszködő Ferrarinak is nagy érvágás lenne, Mattia Binotto csapatfőnök tett is utalást arra, hogy csak abban az esetben mennek bele hasonlóba, amennyiben a fejlesztések befagyasztása valamilyen teljesítménykiegyenlítéssel társul.

Elsősorban a Red Bull miatt érdekes a motorkérdés, de az elnök szerint az F1-nek is a befagyasztás az érdeke.

Fotó: Eurosport

Domenicali a befagyasztás pártján áll. "Nem szeretném azt mondani, hogy ez csak a Red Bullnak lényeges, mert igazából az egész F1-nek fontos: amint azt tudják, a mostani szabályok és a befagyasztás 2023-on múlnak. Szeretnénk csökkenteni a gyártók költségeit, elősegítve ezzel, hogy többet fordíthassanak az új motorokra. Ez a szempont sok gyártónak prioritás" - fogalmazott az olasz sportvezető, aki szerint a tárgyalások jól alakulnak, és lehetségesnek tartja, hogy időben megállapodjanak a csapatokkal.

Segíteni kell az újoncokat


Az egykori ferraris csapatfőnök a fiatal pilóták támogatását is fontosnak tartja, mivel a tesztlehetőségek folyamatos szűkülésével egyre kevesebb lehetőséghez jutnak. "Ismét figyelnünk kell az újoncokra, a valódi újoncokra. Manapság egyre kevesebb tesztlehetőség van, ezért valamit létre kell hoznunk, hogy ne csak a szabadedzések álljanak a rendelkezésükre, mint a mostani szabályozás szerint" - fogalmazott a sportvezető, aki a fiatal versenyzőknek külön eseményt hozna létre, ezzel segítve a sportágba történő áramlásukat.
Végezetül Domenicali arra is kitért, hogy hol lesz az idény harmadik futama. "Amint lehetséges lesz, be fogunk jelenti valamit, és ez már a következő napok, nem pedig hónapok kérdése. Vannak személyes találkozóim a héten, hogy megértsük a helyzetet, az egyik lehetséges B-terv egy bahreini duplahétvége lenne. De ez csak egy ötlet, nincs hivatalos megerősítés" - mondta. Az A-terv egyébként egy Portugál Nagydíj lenne, azonban a helyi koronavírusos adatok befolyásolhatják, Portimao bekerül-e a végleges naptárba.
via formula1.com
Forma 1
Nem fogadták el a Red Bull óvását, Hamilton megtarthatja győzelmét
TEGNAP 19:56
Forma 1
Ennyibe került Verstappen ütközése a Red Bullnak
23/07/2021 20:22