Nem csinált nagy titkot abból a Ferrari, hogy ezt az idényt elsősorban a tesztelésre, a 2022-es szabályváltozásokra való felkészülésre fordítja. Az egyik nagy hátrányát úgy tűnik, sikerült is ledolgoznia az istállónak.


A maranellóiak Szocsiban, Charles Leclerc autóján vetették be először az új, továbbfejlesztett erőforrásaikat, amelyek a csapat hosszú távú versenyképességét is meghatározhatják. Ennek hátterében az új szabályrendszer 2022-es bevezetése áll, amely egyrészről teljesen felforgathatja az erőviszonyokat az eltérő konstrukciójú autókkal, másrészt viszont az erőforrások fejlesztését 2026-ig befagyasztják. Aki tehát most lemarad, annak az új érában is lóerőhiánnyal kell küzdenie.
Török Nagydíj
Hiába nyert Hamilton, mégis Verstappen indulhat az első sorból
09/10/2021 13:20
Az olaszok ezúttal ódzkodtak a hangzatos nyilatkozatoktól, Laurent Mekies versenyzésért felelős igazgató például kijelentette, „teljesítmény tekintetében sosem számított sorsfordítónak, mint ahogyan manapság semmi sem, csupán egy apró lépés.”Mattia Binotto csapatfőnök is csak annyit ismert el, hogy a teljesítmény terén előrelépést értek el, és az istállónál keményen dolgoztak azért, hogy kifejleszthessék az új technológiát.
2022-re ez egyértelműen segíteni fog a tapasztalat terén – mondta.
Carlos Sainz egy futammal később, Törökországban kapta meg a továbbfejlesztett erőforrást, amely – csakúgy, mint Leclerc autójában – kimondottan jól vizsgázott. A monacói negyedik helyen zárta az időmérőt és a versenyt is, és egészen addig lépést tartott Max Verstappenékkel, amíg azonos stratégián voltak. Ami a spanyolt illeti: az utolsó helyről rajtolva sikerült pontszerző helyen zárnia, és a végén meg is kapta a nap pilótája címet.

Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke

Fotó: Getty Images

Az Istanbul Park valamelyest kedvezett a Ferrari csomagjának, a fő riválisukhoz képest mindenképpen, hiszen a McLaren beleszürkült a középmezőnybe, de nem szabad lebecsülni az olaszok által megtett előrelépést. „Az volt az elsődleges célunk, hogy több tapasztalatunk legyen 2022-re. Ezért vetettük be olyan korán, amennyire csak tudtuk, igyekeztünk siettetni a folyamatot, némi kockázatot vállalva ezzel” – fogalmazott Binotto.
„A kockázatfelmérés a lényeg, mert nekünk nyilvánvalóan fontos, hogy a pályán gyűjtsük a kilométereket és saját tapasztalatot szerezzünk, még mielőtt 2022-ben befagyasztják az erőforrásokat. Ez volt a kulcs és a fő ok. Egy pici előnyt biztosít számunkra, konkrét köridőre vetítve azonban nem akarom számszerűsíteni, mert ez pályafüggő. Nem tisztán a belső égésű motor erejéről van szó, hanem az energiavisszanyerésről is, szóval összetett dolog.”
Az viszont bizonyos, hogy előnyös a számunkra. Vegyük például Charles kvaliját, amin a negyedik helyen zárt. Mögötte nagyon szoros volt a verseny, egészen biztos vagyok abban, hogy a mostani specifikáció nélkül veszítettünk volna pár pozíciót.
Binotto ugyan konkrét számokat nem árult el, a nyilatkozatával mégis utalt arra, mennyit jelenthetett a Ferrarinak a továbbfejlesztett motor. A csapatfőnök úgy fogalmazott, „pár pozíciót” veszített volna Leclerc a motor nélkül, márpedig a monacói hat századdal előzte meg Pierre Gaslyt, és két tizeddel Fernando Alonsót. Az időmérős üzemmódban tehát akár két tizedet is hozhatott a Ferrarinak az új erőforrás, ami akárhogy is számoljuk, nem kis előrelépés lenne.

Carlos Sainz a Török Nagydíjon

Fotó: Getty Images

A fejlesztés középpontjában egyébként nem a belső égésű motor állt, hanem a hibrid erőforrás, a Ferrari fejlettebb akkumulátortechnológiát vetett be, amely gyorsabban töltődik fel, hatékonyabban gyűjti össze az energiát, emellett egy körön belül tovább használhatják az energiavisszanyerő-rendszert. Vagyis ezek a fejlesztések sokat javíthatnak a Ferrari versenyképességén, az olaszok ugyanis 2020 óta minden erőpályán jelentős hátrányban voltak a Mercedesekkel és a Hondákkal szemben.
Az Isztambulban mért végsebességek kimondottan kedvezőek voltak a Ferrari szempontjából, ugyanis az időmérőn és a futamon egyaránt Leclerc volt a leggyorsabb ezen a téren. Messzemenő következtetéseket természetesen ebből nem érdemes levonni, hiszen ezt számos tényező befolyásolta, a monacói például alacsony leszorítóerős beállítást választott, az időmérőn pedig kapott egy jókora szélárnyékot is Sainztól a Q2-ben.
Az már beszédesebb, hogy a Ferrarinál elégedettek voltak az új rendszerrel, és úgy számolnak, látható különbséget fog jelenteni az új hibridrendszerük. „Ennek a motornak azt a lehetőséget kell biztosítania számunkra, hogy közelebb legyünk a riválisokhoz azokon a pályákon, ahol hátrányban vagyunk, ahol pedig elöl, még feljebb kerüljünk. Erre törekedtünk azóta, hogy a fejlesztéseken dolgozni kezdtünk, reményeink szerint ez ad némi előnyt nekünk, és keményebbé tehetjük a küzdelmet.”
Ami a küzdelmet illeti: a Ferrarinak a fejlesztés mellett az lehet a fő célja 2021-től, hogy megszerezze a harmadik helyet a konstruktőrök között. A verseny nehezen lehetne ennél is szorosabb, az olaszok hátránya ugyanis csak 7,5 pont a McLarennel szemben.
Forrás: The-Race

Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Török Nagydíj
Gasly remekel, Hamilton csak a 18. a harmadik szabadedzésen
09/10/2021 10:50
*Turkish GP
A tíz rajthelyes büntetéssel sújtott Hamilton nyerte a második szabadedzést is
08/10/2021 14:32