Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

A kívül-belül megújult Ferrari merész megoldásokkal térne vissza a csúcsra

Németh Dániel

Publikálva 18/02/2022 - 15:13 GMT+1

Idén lesz tíz éve, hogy a Ferrari utoljára komolyan bele tudott szólni a világbajnoki címért folytatott küzdelembe. Az olaszok két éve készülnek az új érára, ennek megfelelően bőven volt idejük átgondolni, milyen megoldásokat válasszanak, és igyekeztek a merészebb irányba elindulni. Ez nem csak az aero terén igaz, hanem a motornál is.

Charles Leclerc - Ferrari Facebook

Fotó: From Official Website

Nem csak ránézésre tartalmaz merész megoldásokat a 2022-es Ferrari.


Csütörtökön bemutatták az új Ferrarit, amely már első ránézésre is merész koncepciónak hat, több ponton jelentősen eltér az eddig látott megoldásoktól. Hogy végül lesz-e annyira gyors az autó, mint amennyire jól néz ki, legkorábban a bahreini nyitóhétvégén derül ki március közepén, az istálló mindenesetre bizakodó. Más választás nincs is, hiszen az előző két szezonban minden erővel erre az autóra összpontosítottak, és súlyos kudarc lenne, ha ezúttal sem küzdhetne vb-címért a csapat.
Az autót Mattia Binotto csapatfőnök leplezte le a két pilóta segítségével, és nem győzték kiemelni: igyekeztek merész módon hozzáállni az új szabályokhoz. „Ezt egy bátor Ferrarinak nevezném, mert a szabályok értelmezésénél igyekeztünk elrugaszkodni a keretektől. Tudjuk, hogy nagyok az elvárások, és az előző években nem voltak méltóak az eredmények a Ferrarihoz. 2019-ben elindultunk egy új irányba, és ha voltak is nehéz pillanatok, annak egy erősebb és egységesebb csapat lett az eredménye.”
„Nagyon nagyok az elvárások a Ferrarinál. Úgy gondolom, azért vagyok magabiztos az idei autóval kapcsolatban, mert láttam az előző hónapok munkáját. Az egész csapat csodálatos volt. Hosszú ideje dolgozunk már ezen az autón, és láttam, hogy remekül dolgoztunk, ezért magabiztos vagyok a jövőt illetően” – fogalmazott Charles Leclerc. Hasonlóan bizakodó volt csapattársa, Carlos Sainz is, aki azt emelte ki: a Ferrarinak a győzelmekért kell harcban lennie.
„Az a cél, hogy visszatérjünk, győzelmekért harcoljunk, utána pedig tudni fogjuk, mi jön azt követően. Csapatként ide szeretnénk eljutni. Nyilvánvalóan nagyon erős riválisaink vannak az F1-ben, mint például a Mercedes, a Red Bull, de akár a McLaren, az Alpine és az Aston Martin is harcban lehet az idén, és lehetetlen megjósolni, hol leszünk. A Ferrarinál azonban mindig az a cél, hogy versenyképes legyen.”
Binotto bízik abban, hogy megfelelő irányba indultak el aero-vonalon, de kiemelte, van mozgásterük a változtatásra. „Ha megnézzük a karosszériát, láthatjuk, hogy elég széles, de nem töltöttük ki a teljes teret, ezért van mozgásterünk az autó közepén. A szabályok ezen a téren hagyták meg a legnagyobb szabadságot. Az első és a hátsó szárnynál elég szigorú a szabály, a karosszérián azonban sokkal nagyobb rugalmasságot enged.”
Az, ahogyan beépítettük az erőforrásunkat, hagy némi szabadságot a jövőben, legalábbis az elején, ha vannak más ígéretes koncepciók.
Ha már az erőforrás szóba került: a Ferrarinál ezen a téren is igyekeztek bátor megoldásokkal előállni, hogy minél közelebb legyenek az élmezőnyhöz. Ez abból a szempontból különösen fontos, hogy 2022-ben befagyasztják az erőforrások fejlesztését 2025-ig, vagyis, ha ezen a téren rossz irányba indul el a Ferrari, azzal hosszú évekre nehéz helyzetbe hozhatja magát. Enrico Gualtieri szerint ezért is volt szükség agresszív megoldásokra, igyekeztek a határokat feszegetni a tervezésnél.
„Nagyon sok új és innovatív megoldás van az erőforrásokban” mondta a Ferrari motorrészlegének vezetője. „Elég annyit mondani, hogy a belső égésű motorban található új alkatrészek aránya most a legnagyobb az előző évekhez képest. Innovatív a tartalom tekintetében, csakúgy, mint a kialakításánál, az elosztásnál és az elrendezésnél. A múlthoz képest különböző megoldásokat vizsgáltunk meg és kezdtünk el alkalmazni.”
picture

Ferrari F1-75

Fotó: Ferrari S.p.A.

Az olaszok motormizériája 2019-ben kezdődött, amikor kiderült, szabálytalan eszközökkel jutottak extra lőerőkhöz. 2020-ban az erő terén a mezőny végére zuhantak, és csak tavaly láthattak hozzá a kármentéshez, amikor sikerült is csökkenteni a lemaradást, főleg az akkumulátorok fejlesztésének köszönhetően. Bár a csapat mérlegelte, hogy átáll a Mercedes-féle osztott turbós koncepcióra (amit a Honda és idéntől a Renault is átvett), végül az innovatív égéstechnikán alapuló megoldást választotta.
„A 2022-es belsőégésű motornak és a turbófeltöltőnek egyértelműen meghatározó szerepe lesz a szezon elején. A hibridrendszer terén is megtettünk egy újabb lépést a tavaly év végén megkezdett innováció terén. Változott az elektronika is az új koncepció igényei, valamint a tavalyitól nagyon eltérő motor miatt. Ez jelenti a harmadik lépcsőfokot a fejlesztésünkben. Az első a motor volt a tavalyi év elején, a második pedig a hibridrendszer fejlesztése, amit 2021 végén vittünk a pályára.”
Komoly változást jelent, hogy 2022-től 10%-ra növelik a bioetanol arányát, az így keletkező lóerő-veszteséget ugyanis kompenzálniuk kellett a csapatoknak. „A 10%-os etanolhatár bevezetésével csökkent az üzemanyag felhasználható energiatartalma. Aminek hatása van a teljesítményre, mind a motor, mind pedig a kipufogóból visszanyerhető energia terén. Az igaz, hogy az etanolnak vannak olyan tulajdonságai, amelyek nem szükségszerűen rosszak az égés szempontjából, de csak a megfelelő motorkonstrukcióval lehet kihasználni.”
A legtöbb csapathoz hasonlóan a Ferrari is 20 lőerőnyi teljesítményveszteséggel számolt, ám korábbi sajtóhírek szerint ezt már sikerült visszanyernie az istállónak.

Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés