2020-ban negyvenéves mélypontra zuhant a lóerőitől megfosztott, koncepciójában is tévútra tévedő Ferrari. A konstruktőri bajnokságot hatodik helyen záró olaszok nagy előrelépésben reménykednek a 2021-es idényben, amely az első komolyabb tesztje lesz az átalakított szervezeti struktúrának is. A fő cél azonban az lesz, hogy a 2022-es idényre versenyképes legyen a csapat.


Mattia Binotto nem próbálta meg szépíteni csapata 2020-as, finoman szólva is várakozásokat alulmúló teljesítményét, a következő idényre azonban jelentős előrelépést vizionál: szeretné, ha a Ferrari harmadik helyen zárna a konstruktőrök között. Mindenki számára világos, hogy a Mercedes elérhetetlen távolságban van és a 2022-től érkező szabályváltozások kínálják a Ferrari számára a legnagyobb előrelépési lehetőséget, az istállónál azonban azzal is tisztában vannak, hogy nem engedhetnek meg maguknak egy újabb konstruktőri hatodik helyet.
Idén - tekintettel a járványra - a Ferrari szokásos karácsonyi vacsoráját online tartották meg, ezen Binotto többször kiemelte, 1980 óta a legrosszabb szezonján van túl a maranellói társaság. Hogy ebből a válságból mielőbb kilábalhassanak, elsősorban az erőforrások terén kell előrelépniük, 2020-ban ugyanis a Ferrari egységei voltak a leggyengébbek. Ennek előzményeit talán nem kell részletezni: az olaszok éveken át szabálytalan eszközökkel növelték a teljesítményüket, az FIA direktívák betartásával pedig a mezőny legvégére kerültek.
Forma 1
Hogyan érte utol a Red Bull a Mercedest?
TEGNAP 12:22
Mindent egybevetve csalódást keltő szezont zárt a Ferrari 2019-ben, hiszen az ígéretes teszteket követően hamar kiderült, hogy ismételten második erő lesz a Mercedes mögött. Az olaszok legfeljebb - Charles Leclerc ígéretes teljesítménye mellett - az erőforrásaikra lehettek büszkék, az FIA közleménye azonban arra utal, azoknál sem volt minden rendben.
Binotto mindezek ellenére magabiztos azt illetően, hogy a következő idényre sikerül behozni a lemaradásukat - már, ami a lóerőket illeti. Ebben a tekintetben a Ferrari nehéz helyzetben találta magát (nyilvánvalóan teljesen megérdemelten), 2020-ra ugyanis betiltották a fejlesztéseket, a munkálatokat tehát csak a következő idényre készíthették elő. Ezeknek a munkálatoknak gőzerővel vágott neki a Ferrari, pénzt és időt nem spórolva kezdték fejleszteni az erőforrásokat, amelyek a következő érában is hatalmas szerepet játszanak majd.
"Jól teljesít a motor a tesztpadon" - hangsúlyozta Binotto egy korábbi interjúban. "Teljesítmény terén sikerült előrelépni, a 2020-as állapothoz képest jelentős mértékben. Szerencsénkre a következő idényre már egy teljesen új erőforrással készülhetünk, ellenkező esetben maradt volna a teljesítményhátrány a riválisainkhoz képest. Hogy visszatérünk-e a 2019-es szintre? Nem hinném, hogy ez most a lényeges kérdés. Az számít, hol leszünk a riválisokhoz képest, mert mindent hozzájuk kell mérnünk."
"A technikai direktívák valamennyi gyártót érintettek. Úgy vélem, jövőre már újra versenyképesek leszünk a hajtóegység tekintetében. Szerintem jövőre már nem mi leszünk a legrosszabbak a mezőnyben, ez volt a benyomásom a tesztpadról kapott eredmények alapján, de persze azt nem láthattam, mit csináltak a többiek, mennyit fejlődtek. Ez csak márciusban, a pályán derülhet ki. De én bízom abban, hogy versenyképesek leszünk. Talán még nem a legjobbak - a jövőre nézve ez a célunk - de újra versenyképesek."
Mattia Binotto bizakodó a Ferrari fejlesztései miatt, amelyek segítségével előrébb lépett a csapata az elmúlt hetek versenyein. Bő egy héttel ezelőtt, a Török Nagydíjon az olaszok mindkét versenyzője az élmezőnyben harcolt a pontokért, Sebastian Vettel harmadikként zárta a versenyt. A csapatfőnök szerint ezt a lendületet kell átmenteni 2021-re is.
Most még lehetetlenség megállapítani, hogy mennyit léphet előre a Ferrari a motorjaival, Binotto magabiztos kijelentését azonban érdemes megjegyezni. Az irreális elvárás lenne, hogy egyetlen év leforgása alatt a mezőny élére ugorjon, arra ellenben van esély, hogy a hátrány nagy részét elmossa a következő idényre - ezek főként az erőpályákon jöttek ki a Ferrarinál és partnercsapatainál. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a 2020-as Ferrari nem csak az erőforrások miatt teljesített gyengén, a teljes csomaggal mellélőttek.
Az aerofejlesztésekkel sikerült az idény során apró lépéseket tenni, ám a korlátozások ezen a téren is szűkítették a Ferrari lehetőségeit. "Ha nem jött volna a befagyasztás, elsőként az erőforrásokat próbáltuk volna helyrehozni, és már 2020-ban előjöttünk volna a fejlesztésekkel. Ezekkel legalább annyit sikerült volna elérni, hogy ne a miénk legyen a legrosszabb motor a mezőnyben. Az autót nem terveztük volna újra, de az aerón is dolgoztunk volna, csakhogy ezt is korlátozták a szélcsatorna és szimulációs maximummal."
"Most Maranellóban teljesen 2021-re koncentrálunk, de hamarosan 2022-t is elindítjuk. Mindent megteszünk annak érdekében, hogy jövőre kijavítsuk a 2020-as autó gyengeségeit. A gyengeségek közül említettük már az erőforrásokat, de a légellenállás is nagyon-nagy volt. 2021-re ezzel kezdenünk kell valamit."
A szebb napokat is látott istállónál abban bíznak, a szervezeti átalakítások a gyakorlatban visszaköszönnek majd. Júliusban bejelentették, hogy létrehoznak egy teljesítményért felelős osztályt, amit a teljesítményfejlesztésért felelős Enrico Cardile irányít majd. Binotto elárulta, egyelőre nincs tervben egy új technikai igazgató szerződtetése, annak ellenére sem, hogy a karosszériát tervező Simone Resta átkerült a Haashoz. Ezt a lépést a Ferrari a költségvetési sapka bevezetésével indokolta.
2021-től nagy változáson megy keresztül a Haas Forma-1-es csapata, amely csütörtökön bejelentette, hogy Romain Grosjeantól és Kevin Magnussentől is megválik. A rutinos versenyzőkkel való szakítás komolyabb átalakítást, teljes koncepcióváltást sejtet, főként, hogy nagy valószínűséggel a jövőben erős szponzori háttérrel rendelkező fiatalokra építik a projektet.
Maranellóban infrastrukturális fejlesztéseket is végrehajtottak a továbblépés érdekében, 2021 közepére elkészülnek az új szimulátorral is. Binotto a szörnyű szezont követően valószínűleg élni fog az előrelépést kihangsúlyozó retorikával, és a végrehajtott átalakítások kétségtelenül pozitívan hathatnak a csapat teljesítményére. "Sokat tanultunk ebből az idényből. Fontos, hogy megőrizzük a szenvedélyünket és a jövőbe fektessünk, és mi pontosan ezt tettük. Sokat áldoztunk a szimulációink, az eszközeink, és a vadonatúj szimulátorunk fejlesztésére."
"Szerettük volna elmélyíteni a kapcsolatunkat a partnercsapatainkkal. Egy Simone Resta kaliberű tervezőmérnök a Haashoz került, ahol meghatározó szerepe lesz. Nem ő az egyetlen, aki a Haasnál folytatja, mások is távoztak, miután kicsinyíteni kellett a szervezetünket a költségvetési plafon miatt. Ezzel együtt elmélyítettük a kapcsolatunkat a vevőinkkel és a partnercsapatainkkal. Intenzív és sűrű idényen vagyunk túl összességében, ami sok szempontból nehéz volt, a teljesítményünk pedig nem volt elégséges."
"Hatodik helyen zártunk a konstruktőrök között, ami nagyon rossz, legutóbb 1980-ban esett meg hasonló. Ebben az idényben sokat áldoztunk a jövőnkre. Próbáljuk megteremteni az alapokat, hogy nagyon versenyképesek legyünk és remélhetőleg új ciklust indíthassunk a jövőben."
Binotto kizártnak tartja, hogy jövőre a Mercedes riválisa lehessen a Ferrari, de minimális célkitűzésként a harmadik helyet jelölte meg. Mindez elérhetőnek tűnik: az olaszok lemaradása 71 pont volt a McLarenhez képest, a kevésbé erőigényes pályákon pedig akadtak biztatóbb eredményei a csapatnak. Aerodinamika területén sikerült fejlődni, és a jövő évre a leszorítóerő optimalizálása, valamint az autó hátuljának stabilizálása lesz a csapat fő célja, amely, kiegészítve a lőerő-növekedéssel, jelentős előrelépést eredményezhet.
Sebastian Vettel ferraris pályafutása hivatalosan is véget ért a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíjon . A négyszeres világbajnok utolsó futama épp olyan felejthető volt, mint a teljes 2020-as szezonja: a középmezőnyben nagyokat csatázva, de a pontszerző helyeken kívül ért célba. Azért egy szép gesztusra így is futotta a világbajnoktól, aki elárulta: hiányozni fog neki a csapat.
Az alapján, hogy milyen erőforrások állnak a Ferrari rendelkezésére, minden adott, hogy ezt elérjék, és erre szükségük is lesz, mert még egy középmezőnyben töltött évet nem engedhetnek meg maguknak. Binotto elismerte, hogy a konkurencia erős lesz, mivel a McLaren a következő szezonra a Mercedes-motorokra vált, az AlphaTauri és a Racing Point (jövőre Aston Martin) pedig a Red Bull és a Mercedes által biztosított 2019-es alkatrészeket fejlesztési zsetonok felhasználása nélkül cserélhetik le a 2020-as verziókra.
"A harmadik hely nem lehetetlen, ez kell, hogy a minimális célkitűzés legyen a következő idényben. Nem lesz egyszerű. Nehéz dolgunk lesz, mert a Racing Pointhoz hasonló csapatok nagyon erősek lesznek az ingyenzseton miatt, ami jelentős előny lesz a számukra. Erős lesz a McLaren is, mert erősödni fog az erőforrás területén. Összességében ez egy nehéz cél, de hiszek abban, hogy ez a minimum, amit meg kell próbálnunk elérni" - fogalmazott a csapatfőnök. Mint mondta, az idény eleji forma dönti el, mennyi energiát fektetnek 2021-re.
A következő idény részben arról fog szólni, hogy a csapatok a 2021-es és a 2022-es fejlesztések között próbálják megtalálni az ideális egyensúlyt. Binotto elárulta, hogy amennyiben hasonlóan szenvedősre sikeredne az év első fele, a figyelmük egy részét a 2021-es autó fejlesztésére kell fordítani. "Nem fogadhatunk el még egy olyan szezont, mint amilyen a 2020-as volt, szóval javítanunk kell. A fejlesztéseink alapján azt gondolom, megvan az esély, hogy jobban teljesítsünk, de biztosat csak a pályán, a többiekkel összevetve lehet mondani."
Pontosan egy héttel ezelőtt jelentek meg a Sebastian Vettel Ferraritól való távozásáról szóló hírek, és nem kellett sokat várni, hogy a hivatalos bejelentés is megtörténjen. A váratlanul érdekessé vált pilótapiacon felgyorsultak az események, a McLaren-Renault (2021-től ismét Mercedes) Daniel Ricciardót , a Ferrari pedig Carlos Sainzot szerződtette, épp a McLarentől.
"Fontos lesz, hogy ne ismétlődjön meg 2020, ezért a minimum az, hogy jobb pozíciókért legyünk harcban. Úgy gondolom, a 2022-es fejlesztések fontosabbak lesznek a 21-esnél, mert 2022-től új időszak kezdődik, és ha már a legelején hátrányba kerülünk, nehezebb dolgunk lesz. '22 élvezi a prioritást, és ha a 2021-es autón dolgozunk, az azért lesz, mert a helyzet rosszabb a vártnál, vagy mert meg kell értenünk bizonyos dolgokat, amiket kijavíthatunk 2022-re" - magyarázta a csapatfőnök.
A prioritások egyértelműek, ennek ellenére nem engedi el teljesen 2021-et a Ferrari. Egyrészt az erőforrások 2022-re is maradnak, ezért lényeges szempont, mennyit fejlődik ezen a téren a csapat. Másrészt pedig a többi területen elért eredményekben tükröződni fog, mit ért a Ferrarinál eszközölt szervezeti átalakítás. Binotto csapatfőnöki teljesítményére nézve is fontos teszt lesz, különösen most, hogy Louis Camilleri vezérigazgató váratlan nyugdíjba vonulásával bizonytalanabbá vált a helyzete.
Végtére is Camilleri hirdette meg a hosszú távú stabilitás koncepcióját, és hiába állítja azt Binotto, hogy a teljes vezetőség hasonlóan gondolkozik, a csapatfőnök elveszített egy nagyon fontos és közeli szövetségest. Binotto maga is beszélt arról, hogy nem "végtelen az ideje" a Ferrarinál, vagyis neki és a csapatának egyaránt bizonyítani kell a fejlődőképességet a 2021-es szezonban. Amennyiben becsúszna még egy 2020-hoz hasonlóan katasztrofális teljesítmény, az minden bizonnyal személyi változásokkal járna, a csapatfőnökkel kezdve. 
via The Race
Forma 1
Veszélyben a Kanadai Nagydíj
14/04/2021 11:20
Forma 1
Korábbi csapattársa szerint Vettelre meghatározó versenyek várnak
13/04/2021 08:58