George Russell parádés beugrását követően azonnal szárnyra kaptak azok a pletykák, miszerint Valtteri Bottas helye veszélyben lehet a Mercedesnél és – habár érvényes szerződéssel rendelkezik 2021-re -, mégis a fiatal brit kaphat majd helyet jövőre Hamilton mellett. Most azon túl, hogy nyilván szívesen megnéznénk Hamiltont, ahogy a honfitársával birkózik egy teljes szezonon keresztül, el kell gondolkodni valamin. Vajon a Mercedes szempontjából ez a felállás jól sülne el? Russell érkezése valóban pozitív hatással lenne a csapat teljesítményére?
Mielőtt elmerülünk a részletekben, már az elején leszögezném: e sorok írója szerint mind a három szóban forgó versenyző kitűnő képességekkel rendelkezik. Hamilton nem csak azért ért el ilyen nagy sikereket, mert a legjobb autóban ült; Bottas egy másik csapattárs mellett sokkal erősebbnek tűnne; Russell pedig (ahogy a Mercis versenyén is láthattuk) egy versenyképes technikával szinte bármire képes lehet. Ugyanakkor van egy feltételezésem, amit szeretnék kifejteni: szerintem Bottas a legjobb második számú pilóta a mezőnyben és talán a legjobb döntés, amit a Mercedes meghozhat 2021-re.
Igazából ennek a cikknek a megírása már korábban is felmerült, amikor bejelentették Sainz szerződtetését a Ferrarihoz – amelyet szintén „rossz” döntésnek tartok. A spanyol fantasztikusan megy, az egyik legtehetségesebb és legnagyobb potenciállal bíró tagja az F1 mezőnyének. Nem kérdés, hogy az olaszok jó okkal csaptak le rá. Ugyanakkor Ferrarinak már van egy hasonlóan fiatal, gyors és éhes embere Charles Leclerc személyében. Márpedig ha két ilyen kiemelkedő karakter kap helyet egy csapaton belül, az – még ha elsőre fantasztikusan erős párosnak is tűnik – a legtöbbször kontraproduktív.
Forma 1
Hogyan érte utol a Red Bull a Mercedest?
TEGNAP 12:22

Leclerc (balra) és Vettel (jobbra) nem tudott összedolgozni, ha hasonló teljesítményt hoztak.

Fotó: Eurosport

Milyen az ideális felállás?
Egy istálló számtalan elgondolás mentén elindulhat, amikor kiválasztja a versenyzőit. Mégis, ha megnézzük a modern F1 legkiemelkedőbb csapatait, megfigyelhető egy konkrét modell, amit a legjobbak követnek. Ez pedig az, amikor van egy első számú, illetve egy egyértelműen második számú pilóta. Ezt persze hivatalosan nem szokták kommunikálni a külvilág felé (hiszen náluk mindenki azonos feltételek mellett harcol) – sőt, olykor még házon belül is hirdetik a csapaton belüli egyenlőséget. Azonban a valóság az, hogy a páros egyik tagja bizonyos szempontból elmarad a másiktól. Nézzünk példákat!
ÉvBajnokCsapattársCsapat
1998    Mika Hakkinen    David CoulthardMcLaren
1999Mika HakkinenDavid CoulthardMcLaren
2000Michael Schumacher   Rubens BarrichelloFerrari
2001Michael SchumacherRubens BarrichelloFerrari
2002Michael SchumacherRubens BarrichelloFerrari
2003Michael SchumacherRubens BarrichelloFerrari
2004Michael SchumacherRubens BarrichelloFerrari
2005Fernando AlonsoGiancarlo FisichellaRenault
2006Fernando AlonsoGiancarlo FisichellaRenault
2007Kimi RaikkonenFelipe MassaFerrari
2008Lewis HamiltonHeikki KovalainenMcLaren
2009Jenson ButtonRubens Barricchello   Brawn GP
2010Sebastian VettelMark WebberRed Bull
2011Sebastian VettelMark WebberRed Bull
2012Sebastian VettelMark WebberRed Bull
2013Sebastian VettelMark WebberRed Bull
2014Lewis HamiltonNico RosbergMercedes
2015Lewis HamiltonNico RosbergMercedes
2016Nico RosbergLewis HamiltonMercedes
2017Lewis HamiltonValtteri BottasMercedes
2018Lewis HamiltonValtteri BottasMercedes
2019Lewis HamiltonValtteri BottasMercedes
2020Lewis HamiltonValtteri BottasMercedes  
A táblázatból jól kiolvasható, hogy a bizonyos korszakokat uraló pilóták és konstruktőrök mellett rendszerint a garázs másik felében is nagy volt az állandóság. Hasonló karakterű versenyzők: Barrichello, Coulthard, Webber, Bottas. Mind olyanok, akik még ha jobb napjaikon képesek is egyszer-egyszer elkapni a csapattársukat, hosszú távon, egy teljes szezon során már képtelenek felnőni riválisukhoz. És ez ebben az összevetésben egy pozitívum. Őket ugyanis nem azért tartják, hogy futamokat nyerjenek és szállítsák a bajnoki címeket, hanem hogy hozzanak egy stabil, jó tempót, keveset hibázzanak, szállítsák a pontokat. A tény, hogy nem jelentenek veszélyt összesítésben a csapattársukra (valamint az ehhez tartozó kellemes személyiségük) megalapozza a csapaton belüli nyugalmat, harmóniát.

Rubens Barrichello (balra) az etalon, a legjobb második számú versenyző. Michael Schumacher is sokat köszönhetett neki a Ferarrinál.

Fotó: Eurosport

Épp ezért amikor Valtteri Bottas kerül szóba, nagyon nehéz kritizálni őt – a funkcióját ugyanis hibátlanul tölti be. Neki is vannak persze hullámvölgyei, de összességében egy nagyon kellemes ember, aki egyben csapatjátékos is; olykor ki tudja hozni a kocsiból a maximumot és meg tudja szorongatni Hamiltont is akár (épp csak hogy a brit ne kényelmesedjen el); valamint rendre szállítja a dobogókat és a kínálkozó lehetőségekre is le tud csapni. Ennél többet pedig egy második számú versenyzőnek nem is kell tudnia.
A gondok rendszerint ott kezdődnek, ha van két alfahím, akik nem tudnak egyáltalán együttműködni. Ha visszaemlékezünk, ennek volt az iskolapéldája a Hamilton-Alonso páros a McLarennél, ahol a két kiemelkedően gyors ember széttépte egymást – a bajnok pedig abban az évben az amúgy nem épp kiemelkedő Raikkonen volt a Ferrarival. Hamilton Alonso mellett akkor nem ért fel a csúcsra, de még Button mellett sem – Kovalainen párjaként viszont 2008-ban ő lett a legjobb.
A fenti táblázatban van egy kivétel, akin ez az ecsetelt elmélet felborul: ő Nico Rosberg. Az a helyzet, hogy a német az egyetlen ebben a felsorolásban, aki képes volt kinőni a szerepköréből és felülmúlni a kirakatembert. Viszont az ő párharcuk sem volt épp problémamentes: többször is ütköztek, engedetlenek voltak, hibáikkal pedig sok pontot hullajtottak el maguk- és a csapat számára is. Ha a Mercedes nem olyan domináns abban az évben, ezen a párharcon elúszhatott volna a bajnoki cím is. De mivel nem így lett, Nico Rosberg egy külön kategóriát hozott létre saját magának ebben az összevetésben.

Egy legendás páros, akik nem bírtak egymással. Nico Rosberg (balra) azon ritka esetek közé tartozik, akik alárendelt helyzetből is képesek voltak nyerni.

Fotó: Eurosport

Ki az ideális második számú pilóta 2021-ben?
Valtteri Bottas. Rajta kívül már nehezebb válogatni. Vettel mellett évekig ott volt Raikkonen, aki gyönyörűen elvolt ebben a szerepkörben a Ferrarinál, de mára kiöregedett. Giovinazzi viszont akár még egy jó opció is lehetett volna az olaszoknak, hiszen évről-évre jobban teljesít és egyre stabilabb a teljesítménye. A nagy csapatoknál két olyan esélyes is van, akin érdemes még elgondolkodni: Perez és Hülkenberg is szinte a teljes pályafutását középszerű autókban körözte végig, ahol komoly eredményekről még csak nem is álmodhattak. Viszont ha mondjuk a Red Bull szerződtetné valamelyiküket, tudnának talán élni a lehetőséggel – de Verstappenre egyikük sem jelentene tartós veszélyt.
Sainz, vagy Russell a jövő nagy sztárjai lehetnek, akiket korábban nem igazán tudtak legyőzni azonos technikával – többnyire domináltak csapaton belül. Leclerc szintén ilyen, így a monacói és a spanyol párharca jövőre nagyon izgalmasnak tűnik – menedzselni őket viszont rémálom lesz. A Ferrarinál pedig mint tudjuk ez sosem ment valami jól. A Mercedesnél annyi a javulás, hogy Toto Wolff személyében náluk van a legjobb csapatvezető – igaz a Rosberg-Hamilton összecsapáskor ő is kevés volt a házon belüli béke és fegyelem elérésére. Így ha van okunk azt feltételezni, hogy Russell képes lenne tartósan egy szintet hozni Hamiltonnal (és miért ne tudna?) akkor jó eséllyel ismét nagy rivalizálás venné kezdetét házon belül – ami a Mercedesnek nem érdeke.
Csapatvezetői szempontból fontos, hogy mindenki tudja, hol a helye. Kell a harmónia, a nyugalom, hogy minél több pontot lehessen összegyűjteni a versenyhétvégéken. A két autó összteljesítményének optimalizálásához a leosztott szerepek is kellenek – legalábbis a fenti példákból erre következtethetünk. A két dudás egy csárdában egy ritkán működő, ugyanakkor rendkívül kockázatos felállás. Meglátjuk, hogy a Ferrari (és a Mercedes?) mire megy ezzel.
Forma 1
Veszélyben a Kanadai Nagydíj
14/04/2021 11:20
Forma 1
Korábbi csapattársa szerint Vettelre meghatározó versenyek várnak
13/04/2021 08:58