Angol sajtóhírek szerint a Forma 1 legnagyobb részvényese, a CVC Capital Partners kész egy 100 millió dolláros segélycsomagot létrehozni a csőd közelében, vagy már csődben lévő csapatok megsegítésének céljából. A Force India a Sauber és a Lotus valószínűleg üdvözli a vállalat lépését, ugyanis ez a három istálló vasárnap kilátásba helyezte, hogy bojkottálja az amerikai nagydíjat az F1-ben tapasztalható nem éppen sportszerű pénzelosztás miatt.
Az austini futam előtt pár nappal robbant a bomba, miszerint a Marussia és a Caterham nem indul el a tengerentúli futamon miután csődöt jelentettek. A Marussia a hírek szerint új tulajdonossal talán részt vehet a soron következő brazíliai versenyhétvégén, de hogy a Caterhammel mi lesz, azt senki sem tudja. Pedig a száguldó cirkusz vezetői nagy reményekkel várták az amerikai futamot, hiszen évek óta bevallottan Amerikai meghódítására készülnek, ám ezúttal sem sikerült fényes diadalt aratniuk. Túl azon, hogy a futam nem volt annyira izgalmas, még a mezőny is foghíjas volt, ráadásul negatív hírek egész sora került nyilvánosságra. Mindez ráadásul abban csúcsosodott ki, hogy az igazságtalan pénzelosztás és a tarthatatlan költségek miatt a Force India a Sauber és a Lotus felemelték a hangjukat és bojkottot helyeztek kilátásba, ami aztán valóban megpecsételte volna az F1 amerikai térhódítását. A "lázadás" végül elmaradt, ám a gondok ezzel nem szűntek meg, pillanatnyi tűzoltás sem volt, legfeljebb ígérgetések a színfalak mögött, aminek hatására a három elégedetlen összeszorított fogakkal mégis elindult a versenyen. A Lotus végül örülhetett, hiszen Monaco után végre ismét pontot szerzett az istálló, viszont a Sauber és a Force India "nulláztak".

Nagy bajban a kisebb csapatok, gyülekeznek a viharfelhők a F1 felett. (Fotó. Europress/Getty)

Fotó: Eurosport

Forma 1
Zseniális taktika, túl gyors Red Bull, vagy túl „puha” védekezés: mi okozta Hamilton vesztét?
EGY NAPJA
Ami a kisebb csapatokat illeti, a bajuk az, hogy nem tudják kitermelni a létezésükhöz szükséges összegeket, ráadásul egy ördögi körbe kerültek, amelyből nem látják a kiutat. Az F1-ben ugyanis ha nem eredményes egy csapat, akkor a támogatók sem állnak az ajtó mögött hosszú tömött sorokban, hogy elköltsék a pénzüket. Az F1 nézettsége a kimutatások szerint ráadásul esik, nem csak a helyszínen, de a televízió előtt is kevesebb nézőt érdekel már a sorozat, így az ebből befolyó összegek is alacsonyabbak, tehát még kevesebb kerül szétosztásra. A nagyok ugyanakkor nagyobb szeletet kapnak a tortából, ez bántja - és lehetetleníti el - a kicsiket. A Lotus csapat tulajdonosa, Gérard Lopez igazságosabb pénzelosztást akar látni, ehhez azonban az kell, hogy a nagyobbak lemondjanak a számukra befolyó összegek egy részéről. Lopez szerint a CVC és Bernie Ecclestone kitaláltak egy jó módszert, ám ahhoz, hogy azt életre is tudják hívni, kell a nagyok beleegyezése (a hírek szerint nagyságrendileg 20 millió dollárról kéne lemondaniuk a nagyobb istállóknak, amit Lopez szerint észre sem vennének...)
A Ferrari és a Mercedes segítene a kicsiken, ám mielőtt leborulnánk a nagyságuk előtt ne feledjük, hogy előbbi a Saubernek (és a csődbe jutott Marussiának), utóbbi pedig a Force Indiának és a Lotusnak - utóbbinak igaz csak jövőre - szállít motorokat, tehát ezen csapatok kiesése üzleti szempontból érzékeny veszteség lenne a két óriásnak. A fentiekből viszont az is kiderül, hogy egyedül a Red Bull nem érdekelt a pénzügyi csomag létrejöttében, hiszen csak a fiókcsapatként működő Toro Rosso kap tőlük, pontosabban a Renaulttól motorokat (meg a csődöt jelentő Caterham). A Red Bull Racing egy közlemény formájában már jelezte is, hogy esze ágában sincs eljátszani a Máltai Szeretetszolgálat szerepét, hiszen az F1 nem egymás támogatásáról, hanem egymás legyőzőséről szól, úgy tűnik szerintük bármi áron...

A Marussia már csődöt jelentett, a Lotus lesz a következ

Fotó: Eurosport

Ami biztos, az F1 eljutott arra a pontra, ahonnan már nincs nagyon tovább. A költségeket a Ferrarin, a Mercedesen, a Red Bull Racingen, a McLarenen és a Williams istállón kívül más nem tudja tartani. A kicsik veszélyben vannak, de megszűnésük a teljes Forma 1-et negatívan érintheti. Beszélnek persze az Audi beszállásáról és a háromautós modellről, ám előbbi csak pletyka egyelőre, utóbbi megvalósulása pedig éppen a nagy költségek miatt nem valószínű. Különben is az Audival egy szinten lévő óriások lásd BMW és Toyota sem bírta hosszú távon a pénzügyi versenyt, eredmények híján leszegett fejjel inkább tovább álltak és más sorozatban próbáltak szerencsét. A Lotus tulajdonos Lopez nem a levegőbe beszélt amikor bojkottal fenyegetőzött. Azt mondja, hogy amennyiben nem nyújt a sorozat segítő kezet feléjük, akkor az idényzárón Abu Dhabiban valóban nem állnak ki versenyezni.
Ennél nagyobb negatív reklám - egyben pofon - nem is érheti a sorozatot, amelynek főszereplői jó lenne, ha elgondolkodnának pár dolgon. A világ megváltozott, különösen az F1 világa. Annak idején még voltak olyan vb-k ahol 30-nál is több autó kezdett meg egy hétvégét, ebből 13-15 a futamot sem érte meg, mert nem tudta teljesíteni a 107%-os szabályt. Manapság 20 istálló versenyzik, ebből kettőt már elvesztettünk, további három pedig az életben maradásért küzd. Lehet a kicsiket bukni hagyni, ám egy biztos, ha ők buknak, akkor mindenkit magukkal rántanak.
A konstruktőri pontversenyben a csődbe jutott Caterham és a Sauber 0 pontos, míg a szintén csődöt jelentő Marussia 2, a Lotus pedig 10 pontot gyűjtött az eddigi 17 futam során. A bojkottal fenyegetőző csapatok közül a Force India számít a legeredményesebbnek a maga 123 pontjával. A konstruktőri vb-címét Szocsiban bebiztosító Mercedes eddig 608 pontot szerzett, 17 futamból 14-et megnyert, pilótái összesen 10 kettős győzelmet szereztek.
French Grand Prix
Verstappen nyerte a Francia Nagydíjat és növelte előnyét Hamiltonnal szemben
20/06/2021 15:21
French Grand Prix
Ketten is lezúzták az autójukat, Verstappen átmentette a formáját az időmérőre is
19/06/2021 14:36