Bár Leclerc második helye megmentette a Ferrari hétvégéjét az osztrák szezonnyitón, tavalyhoz képest egyértelműen komoly a visszaesés az olasz csapatnál. A korábbi szabálytalan motor és a légellenállási problémák egyaránt szerepet játszhatnak a gyenge teljesítményben, az viszont biztos, hogy megoldást találni nem lesz egyszerű még ebben az idényben. 


Ha valaki egy Forma-1-es hírektől elzárt buborékban töltötte az elmúlt heteket, majd kizárólag a hétvégi ausztriai szezonnyitó eredményét nézte meg, akár azt is gondolhatja, hogy a dolgok a legnagyobb rendben mennek a Ferrarinál. A télen 5 évvel szerződést hosszabbító Charles Leclerc ugyanis a második helyen zárta az idény első futamát, a tavalyi világbajnok Lewis Hamiltont is megelőzve. A látszat azonban megtévesztő. 
A csapat teljesítményéről jóval többet árul el a szombati időmérőn mutatott gyenge teljesítménye, vagy az, hogy másik pilótája, a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel a legjobb tízbe is alig tudott bekerülni a káoszos vasárnapi futamon. Maga Leclerc is elismeri, hogy az autó "sajnos nem jobb", mint ahogy a kvalifikáción mutatott teljesítmény jelezte. Mondjuk nehéz is lenne mást állítani azt követően, hogy a monacói közel egy másodperccel maradt el tavalyi pole pozíciós idejétől és a középmezőny autóival küzdött.
French Grand Prix
Ketten is lezúzták az autójukat, Verstappen átmentette a formáját az időmérőre is
11 ÓRÁJA
Adja magát a kérdés: hogy lehetséges, hogy a mezőny egyik legjobb (és legnagyobb költségvetésű) csapata egyik évről a másikra közel egy másodpercet vesztett teljesítményéből és került az élmezőnyből a futottak még kategóriába? A válasz aligha egyetlen problémában keresendő.

Motor vagy légellenállás? Esetleg mindkettő? 


Vettel a szombati időmérő után (ahol a Q3-ba sem került be) a leszorítóerő hiányára panaszkodott, a csapatfőnök Matteo Binotto pedig tervezési hibákról beszélt a kocsi légellenállása kapcsán. Az első ezzel kapcsolatos fejlesztések a második futamot követően, a magyarországi hétvégére érkezhetnek meg a csapatnál, Binotto szerint azonban ez nem a végleges megoldás, "nincsenek csodaszerek" a problémára. 
Bottas nyerte az idény első futamát, Hamilton büntetése miatt Leclerc és Norris még a dobogón | Eurosport
A pole pozícióból rajtoló Valtteri Bottas, a Mercedes finn versenyzője nyerte a Forma-1-es Osztrák Nagydíjat vasárnap, amely a koronavírus-járvány miatt csaknem négy hónapos csúszással kezdődő idény első futama volt. A 30 éves Bottasnak ez pályafutása nyolcadik futamgyőzelme, Ausztriában pedig 2017 után másodszor diadalmaskodott.
A problémák ráadásul koránt sem korlátozódnak csak az aerodinamikára. A csapatfőnök információi szerint a kocsi csak három tizedet szed össze hátrányából a kanyarokban, további hét tizedet pedig az egyenesekben veszít. A gyors kanyarokban nagyjából azonos tempóra képes a Mercedesekkel, ezen a téren sikerült fejlődni tavalyhoz képest. Az egyenesekben viszont óriási a visszaesés. 
Binotto és a versenyzők következetesen a légellenállást emlegették a probléma okaként a hétvégén. Tény, ennek is komoly szerepe lehet a dologban, elég csak a McLaren pár évvel ezelőtti szenvedésére gondolni. A brit csapat akkor meg volt győződve róla, hogy a problémát a Honda motorok jelentik, teljesítményük viszont Renault-ra váltva sem javult, mert az autó légellenállási problémákkal küzdött. A Ferrarinál azonban más is lehet a háttérben. 
A gyenge teljesítményt sokan ugyanis a csapat által tavaly alkalmazott trükkös motormegoldás betiltásával hozzák összefüggésbe. A FIA az amerikai nagydíj előtt kötelezte a csapatot ennek megváltoztatására, a Ferrari teljesítménye az egyenesekben pedig már az előző idényben is hirtelen esett vissza ezt követően. A csapat ugyan télen nagy felháborodást kiváltva megegyezett a szövetséggel, hogy nem vizsgálják a motor szabálytalanságát, a gyanú azonban mindenkiben megmaradt. 
Ezeket a vélekedéseket támasztja alá az is, hogy a hétvégén valamennyi Ferrari-motort használó csapat komoly időt veszett az előző szezonhoz képest, míg minden más istálló előrelépni, vagy legalább stagnálni tudott. Binotto természetesen minden erre vonatkozó feltételezést tagadott:
"Nem volt egyértelmű szabályszegés, különben kizártak volna minket. Azt hiszem része a problémának a motorerő, ahogy a légellenállás is."

Van fény az alagút végén?


Bármi is legyen a problémák kiváltó oka, nagyon valószínűtlennek tűnik, hogy a Ferrari idén ki tudjon mászni a gödörből. A motorfejlesztés ebben a szezonban a megbízhatósági problémák javításán túl nem megengedett, ha pedig pusztán a légellenállás okozott ekkora visszaesést tavalyhoz képest, nehéz látni, hogy alig hat hónapon belül megoldást találnak a hibákra.
A különbség ráadásul a következő futamokon tovább nőhet, hiszen az osztrák pálya az egyik legrövidebb az idényben, a körönként egy másodperces hátrány csak rosszabb lesz az olyan helyszíneken mint Spa. Az egyenesekre épülő pályákon, mint a Ferrari hazai versenyét adó Monza, pedig a szenvedés még komolyabb lehet az olasz istálló számára.

ferrari-leclerc.jpg

Fotó: Eurosport

Mélyebben gyökerező problémákra utalhat az is, hogy Binotto szerint az autó pályán mutatott teljesítménye gyökeresen tért el a szimulátorokban mutatott adatoktól. Innen nézve a télen kötött öt éves szerződés rögtön kevésbé hangzik csábítóan a Forma-1 egyik legnagyobb tehetségének számító Leclerc számára, a monacói pedig tudja, hogy a hétvégi siker nem oldja meg hirtelen a csapat gondjait:
"Nagyon boldog vagyok, de nem szabad elfelejtenünk, hogy keményen kell dolgoznunk a javuláson, mert teljesítmény tekintetében nem ott vagyunk, ahol szeretnénk. Szükséges, hogy mindenki motivált legyen. Nem lesz ilyen minden hétvége, nem leszünk mindig ilyen szerencsések." 
via BBC
Forma 1
Bottas volt a leggyorsabb a Francia Nagydíj első szabadedzésén
TEGNAP 11:06
Forma 1
Vettel feltámadt, Alonso eddig leszerepel – így mennek a csapatot váltó pilóták
17/06/2021 10:52