Unalomig ismételt közhely, hogy a Forma-1-es teszteredmények adataiból nehéz kívülről érdemi következtetéseket levonni. Gyakran maguk az érintettek hangsúlyozzák, fogalmuk sincs, mit mutattak meg magukból a riválisok, így számukra is kérdéses, hogyan néz majd ki a mezőny, amikor már élesben gurulnak ki a garázsból az új évadra szánt autók.


Idén a járványhelyzetre való tekintettel Barcelona helyett Bahrein adott otthont a szokásos év eleji teszteknek. A csapatoknak három nap állt a rendelkezésükre, hogy a szimulációs adatokat összevessék a valósággal, és tisztább képet kapjanak arról, hogy sikerült az idei évre szánt autó. A három nap rengeteg érdekességet hozott: a Mercedes például váratlan hibákkal szembesült a hétvége folyamán, miközben a Red Bull tökéletesen elégedett lehetett a látottakkal. A The Race nevű szakportál hat pontban összefoglalta a legfontosabb tanulságokat.

Erősnek tűnik a Red Bull


Forma 1
Kizárták Vettelt, változott az összetett állása
01/08/2021 21:13
Verstappen a teszt legvégén rendesen beletaposott a gázba, ám nem csak az edzésszimulációs köridők miatt lehettek maradéktalanul elégedettek Milton Keynes-ben, autójuk ugyanis az egész hétvége folyamán messze kitűnt a mezőnyből. Holland pilótájuk nem győzte dicsérni az új Red Bull vezethetőségét és kiszámíthatóságát, amit fantasztikus körökkel támasztott alá - legjobb idejét ráadásul úgy futotta, hogy még egy nagyobb hibát is elkövetett. Az tehát biztosan kijelenthető, hogy van potenciál az autóban, és valódi kihívókká válhatnak.

Verstappen alatt remekül működött a Red Bull.

Fotó: Eurosport

Úgy tűnik, hogy a 2021-es, kisebb szabályváltozások a vártnál nagyobb hatással lehetnek az autók viselkedésére. Az FIA a padlólemez átalakításával csökkenteni kívánta a hátsó leszorítóerőt, amely például a Mercedes egyensúlyára is hatással volt, Hamilton kicsúszását eredményezve a második napon. Tavaly a Red Bullnak a hátsó tapadással sokszor meggyűlt a baja, mostanra azonban minden jel arra utal, hogy kijavították a hibát. Verstappen végig stabilnak és megbízhatónak értékelte az autót, és láthatóan bátran támadta a kanyarokat Szahírban.
Mindazt természetesen felelőtlenség lenne kijelenteni, hogy a Red Bull az idény esélyese, amint azt Verstappen is kiemelte.
"Azt hiszem, kijelenthetjük, hogy jól sikerült a hétvége, ám ez semmit sem garantál, mindegyik csapat más programot teljesített."

Sebezhető a Mercedes


Volt már olyan, hogy nem a Mercedes tűnt a leggyorsabb autónak az idény előtti teszteken, ennek tehát önmagában nincs jelentősége. A németek sosem foglalkoztak igazán az időeredményekkel, inkább az autó viselkedését és megbízhatóságát próbálták felmérni. Idén pontosan ez utóbbival gyűlt meg az istálló baja, amely adhat némi okot aggodalomra a címvédőnél. Abban ugyanis aligha lehet tervszerűséget felfedezni, hogy a Mercedes futotta a legkevesebb kört Bahreinben, és a második legkevesebbet is a Mercedes alapokra épített Aston Martin teljesítette.
A csapatok által megtett körök:AlphaTauri 422Alfa Romeo 422Ferrari 404Alpine 396Haas 394Williams 373Red Bull 369McLaren 327Aston Martin 314Mercedes 304
Valtteri Bottasnak már a legelső napon problémája támadt a váltóval, emiatt a délelőtti programban csak hat kört teljesített. Ezzel már a legelején hátrányba került a Mercedes, amely lemaradás Hamilton megpördülését követően tovább nőtt. A második napot így is fejlődésként értékelték a csapatnál, a harmadik pedig többé-kevésbé a terveik szerint alakult. Bottas azért elismerte, hogy ennél jobb tesztben reménykedtek, az autó hátulja ugyanis a tavalyinál kiszámíthatatlanabbul viselkedett - ez okozta a hétszeres világbajnok hibáit.
Hamilton: Nem vagyunk elég gyorsak, sok munka vár még ránk | Eurosport
Lewis Hamilton örül annak, hogy véget értek a tesztek, mégis maradt benne némi hiányérzet az autó teljesítménye kapcsán, mert a Mercedes szokatlanul bizonytalan volt, és önmagához képest sok problémával szembesült a tesztek során. A hétszeres világbajnok szerint a helyzet nem drámai, de sokat kell még dolgozniuk annak érdekében, hogy egyértelműen a mezőny élére kerüljenek.
Bár nehéz kezdés után a legvégére belelendült a Mercedes, a hibrid-érában a mostani volt az istálló legkevésbé produktív tesztje. Számításaik szerint a hosszabb etapoknál a Red Bull hatékonyabb volt, emellett alacsony üzemanyagszinttel sem az elképzeléseik szerint gyorsult az autó. Az is igaz, hogy a Mercedes ritkán helyezi a teljesítményt előtérbe a teszteken, 2019-ben pedig még épp időben módosítottak az autójukon, hogy a Ferrari elé kerüljenek. Most viszont attól tartanak, túl nagy a lemaradásuk ehhez a bravúrhoz.

Vettel váratlan nehézségekbe ütközött


Amikor azt mérlegeljük, hogy kinek kell aggódnia egy új szezon előtt, általában elég egyszerű a válasz: a lassúnak és a felkészületlennek. Mindez a számok alapján most meglepő módon Sebastian Vettelre mutat, ugyanis messze a négyszeres világbajnok teljesítette a legkevesebb kört. Erről természetesen nem ő tehetett, a váltó és a turbófeltöltő is meghibásodott, ami igen értékes felkészülési és tanulási időtől fosztotta meg. Igazi gyorskört nem is teljesített, mivel a vasárnapi technikai hibát megelőzően az alapokra helyezte a hangsúlyt az Aston Martin.
Versenyzők által megtett körök:Pierre Gasly 237Kimi Räikkönen 229Nikita Mazepin 213Charles Leclerc 212Fernando Alonso 206Max Verstappen 203Lance Stroll 197Antonio Giovinazzi 193Carlos Sainz Jr 192Esteban Ocon 190Yuki Tsunoda 185Mick Schumacher 181Daniel Ricciardo 173Sergio Pérez 166George Russell 158Lewis Hamilton 154Lando Norris 154Valtteri Bottas 150Nicholas Latifi 132Sebastian Vettel 117
Azok, akik Vettelhez hasonlóan csapatot váltottak, jóval produktívabbak voltak. Daniel Ricciardo nagyon kiegyensúlyozott hétvégét futott a McLarennel: "Boldog vagyok, hogy megbízható volt az autó, nem voltak problémáink" - mondta. A nagy visszatérő, Fernando Alonso pedig több mint 200 kört futott az Alpine-nal. Carlos Sainz Jr. elmondása szerint szintén megismerkedett a Ferrarival, összesen 192 kört tett meg az új csapatánál. Sergio Pérez elégedett volt, bár elismerte, időbe telik még, mielőtt felveszi a ritmust.
Vettel lezárta a múltat, nagy elvárásai lesznek magával szemben az Aston Martinnál | Eurosport
Ugyan a várt szabályváltozásokra még egy évet várnunk kell, 2021 bőséggel tartogathat érdekességeket a Forma-1-ben. Sebastian Vettel csapatváltása lehet az egyik, a négyszeres világbajnok ugyanis öt év után távozott a Ferraritól, és az új idényt már az Aston Martinná átbrandelt istállónál kezdi meg. A német versenyző lezárta magában a múltat, és minden erejével az új csapatára koncentrál.
"Belegondolni is őrületes, hogy már véget is ért az előszezon, miközben olyan, mintha csak most kezdődött volna. Kevés lehetőségünk van körözni és tesztelni, de sok beállítást kipróbáltunk, minden egyes alkalommal fejlődtünk kicsit, amikor beültünk az autóba. Úgy gondolom, hogy jó autó van alattunk, de nekem még sokat kell tanulnom, hogy mindent kihozzak belőle" - fogalmazott a mexikói. Ha már az elején szóba kerültek a lassúak és a felkészületlenek: Mick Schumacherékre nehéz szezon várhat a mezőny legvégére visszacsúszó Haasokban.

Kezelhetőségi problémák


Minden évben az előszezon az első alkalom, amikor a versenyzők és a nézők képet kaphatnak az új autók karakterisztikájáról. Az nem annyira meglepő, hogy többé-kevésbé mindenki stabilnak tűnt, viszont amikor az utolsó délutánon elkezdték a határokat feszegetni, jobban kijöttek a korlátok. A legjobb teljesítményt a Red Bull nyújtotta Verstappen kezei között, valamennyi kanyarba nagy sebességet tudott bevinni és korán ráléphetett a gázra. Hamilton Mercedese jónak tűnt ugyan, csak épp nem volt annyira meggyőző, mint a Red Bull.

Tsunoda az AlphaTauri színeiben.

Fotó: Eurosport

Érdekes adalék viszont, hogy Hamilton közel sem nyomta annyira keményen, mint Verstappen, a valós képet majd a két hét múlva kezdődő időmérő adja meg. Márpedig ne legyenek kétségeink, a Mercedes a problémái ellenére gyors lesz. Kiegyensúlyozottan jónak tűnt a McLaren, illetve Alpine is növelhette Alonso önbizalmát. Ami a középmezőnyt illeti, az Aston Martin eleje időnként bizonytalannak tűnt, és a Ferrari versenyzői sem bíztak az autóban a kanyarokban. Az AlphaTauri tempóban nem volt kiemelkedő, de egy jó egyensúlyú, megbízható autó lett.
Ezt az Alfa Romeóról is el lehetett mondani, csak akkor érződtek az autó korlátai, amikor Kimi Räikkönen komolyabban odalépett. Hasonló volt a helyzet a Williams esetében, amely azért megszenvedett a tesztet meghatározó széllökésekkel, így időnként hullámzó volt George Russellék teljesítménye. Ami a Haast illeti, Nikita Mazepin motivált és eltökélt volt, de olykor túl nagy sebességet vitt be a kanyarokba, emiatt a kigyorsításai távolról sem voltak tökéletesek.

A fejlesztési verseny a padlóra irányulhat


Az FIA elsősorban azért döntött a leszorítóerő csökkentése mellett, hogy ezáltal megkíméljék a gumikat a túlterheléstől. A mostani abroncsoknak ez lesz a harmadik évük, közben csak apróbb szerkezeti módosításokat hajtottak végre, hogy azok robosztusabbak legyenek, lehetővé téve az alacsonyabb guminyomást. Mindenki tisztában volt azzal, hogy ezek meghatározóak lesznek a 2021-es autón, és most úgy tűnik, a padlólemez megkurtítása járhat a legnagyobb változással. Erre a területre a továbbiakban is nagy hangsúlyt fektethetnek.
A csapatok eltérő megoldásokat választottak a légáramlat optimalizálására, például a hátsó szárnyak és diffúzorok kialakításánál. Ez a rész meghatározó a leszorítóerő szempontjából, aki ezen a téren lemarad, az nem csak a kanyarokban veszít sebességet, de a kigyorsításoknál is. Sokan a fejlesztési zsetonjaikat épp azért költötték az autó hátuljára, hogy nagyobb mozgástérrel rendelkezzenek az optimalizálás során, és néhány mechanikai elemet is átalakíthassanak. Így tett a Red Bull is, amely a Mercedes megoldását használta fel sikeresen.

Alonso visszatérése jól indult


A kétszeres világbajnok tudásán nem hagyott nyomott a két év kihagyás, sőt, még az sem, hogy egy bringás baleset következtében a múlt hónapban eltörte az állkapcsát. A beültetett titánlapokat csak az idény végeztével távolítják el, de ahogyan ő mondta: "nem lesz hatással az életére." Alonso a tőle megszokott magabiztossággal és stabilitással vezette az autót, amely elég jó benyomást keltett, dacára a kemenceszerű légbeömlőknek. Egyelőre a középmezőnybe lehet várni a csapatot, de Alonso által néhány dobogós helyezés is összejöhet a franciáknak.

Alonso visszatérése jól indult.

Fotó: Eurosport

via The Race
Forma 1
Őrült futamot hozott az idei Magyar Nagydíj, Ocon pályafutása első győzelmét szerezte meg
01/08/2021 15:31
Forma 1
Hamilton nyerte a Magyar Nagydíj időmérőjét
31/07/2021 14:54