Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Az egész vb-t meghatározhatja, milyen következtetést von le Leclerc az imolai hibájából

Németh Dániel

Publikálva 30/04/2022 - 16:37 GMT+2

Charles Leclerc mindig is olyan pilóta volt, aki a mentalitásából adódóan rengeteg kockázatot vállal. Ez többnyire az előnyére válik, hiszen elsősorban ennek köszönheti a kiváló időmérős teljesítményét, de a hibázás lehetősége is benne van. Imolában – a szezon során először – átlépte a határokat, ami érdekes kérdéseket vet fel a jövőbeli hozzáállása kapcsán.

Charles Leclerc

Fotó: AFP

Egy dobogó elszállt, és vele együtt hét pont is. Charles Leclerc meg is fogadta: tanulni fog ebből a rontásból.
Charles Leclerc az első három hétvégén makulátlanul vezetett, Imolában viszont már becsúszott egy komolyabb baki, amivel elbukta a dobogót és még jó pár pontot is. A monacói még szerencsésnek is érezhette magát, hogy a rontás csak az első szárnyába került, és nem törte komolyabban össze az autót, így még kármentésre is volt lehetősége. Most még lehetetlen megmondani, mennyibe kerül a későbbiekben ez a hiba, mindenesetre az biztos, hogy sok ehhez hasonló nem fér bele.
Leclerc-nek a karrierje során bőven akadtak emlékezetes hibái, mindent egybevetve azonban a megbízhatóbb pilóták közé tartozik. A monacói mindig is erősen önkritikus volt, nem egyszer a rádióban ostorozta magát egy-egy rosszabbul sikerült manővert követően, ám talán épp ebből fakad, hogy ritkán hibázik kétszer ugyanúgy. Ha valamit el is rontott, általában tanult belőle, ami nélkülözhetetlen tulajdonság egy világbajnok-kaliberű versenyzőnél.
Imolában Leclerc a versenyzés hevében túlment a határon, amit a futamot követően ő is elismert. Úgy érezte, lehet esélye Sergio Pérezzel szemben, amennyiben a Variante Alta sikánból tökéletesen tud kigyorsítani, és a célegyenesre fordulva kellően közel tud maradni a mexikóihoz. A kerékvetőt azonban túlságosan keményen támadta meg, az egyből megdobta az autóját, onnantól kezdve pedig már csak utas volt a Ferrariban.
„Ez tipikusan olyan hiba volt, amely a verseny adott pillanatának mentális hozzáállásától függ. De én mindig erős voltam abban, hogy pontosan tudtam, milyen érzéseim voltak egy-egy helyzetben, és hogyan lehet javítani azon. Szóval igen: hibáztam, de tanulni fogok belőle, és nem követem el újra” – nyilatkozta a The-Race-nek Leclerc. Az F1-es szakportál azt is összegyűjtötte, 2019 óta (az újonc szezonját kihagyták a rutintalanság miatt) hány vezetői hibát követett el Leclerc.
  • Időmérős baleset a 2019-es Azeri Nagydíjon, miközben a pole-ért csatázott.
  • Alulkormányzottá vált az autója, és Max Verstappennek ütközött a 2019-es Japán Nagydíj első körében.
  • Kiütötte ferraris csapattársát, Sebastian Vettelt az 2020-as Osztrák Nagydíj nyitókörében.
  • A biztonsági autós újraindítást követően kicsúszott a Parabolicában a 2020-as Olasz Nagydíjon.
  • Elbukta a dobogót a 2020-as Török Nagydíj utolsó körében, miközben a pozícióját védte.
  • Véget vetett saját és Verstappen versenyének, miután elfékezte a 2020-as Szahír Nagydíj első kanyarját, és eltalálta Sergio Pérezt.
  • Nekiment Pierre Gaslynak a 2021-es Osztrák Nagydíj első körében, ami miatt megsérült az első szárnya.
  • Falnak ütközött a 2021-es Monacói Nagydíjon, a baleset következtében lemaradt a vasárnapi versenyről.
  • Kipörgött a harmadik helyről a 2022-es Imolai Nagydíjon.
picture

Charles Leclerc a 2021-es Monacói Nagydíj időmérőjén

Fotó: Getty Images

Négyszer egy első körös rajtbalesetbe keveredett bele saját hibájából, kétszer a falba állította autóját az időmérőn, két esetben pedig a jobb eredmény érdekében csatázott, míg egy ízben simán csak kicsúszott verseny közben. A rontások többsége a 2020-as szezonból származik, nem véletlenül: az autó pocsék volt, és állandóan a határokat kellett feszegetniük a versenyzőiknek, hogy valami értékelhető eredményt kipréseljenek belőle.
Ha a középmezőnyben eltöltött szezont kivesszük a képből, maradnak a rossz első körös döntések, valamint az időmérős balesetek, amelyeket utcai pályákon követett el, ahol a határokat feszegető stílusa a legnagyobb kockázatot hordozza magában, miközben a legtöbb jutalommal is kecsegtet egyben. Talán a nyomást is kivehetjük a képből, Leclerc ugyanis mindig jól bírta ezeket a helyzeteket, sőt, gyakran épp ezekben a szituációkban élt igazán. Szerinte az imolai balesetet sem a nyomás miatt hozta össze.
Legalábbis ezt gondolom. Nem csak ma volt rajtunk nyomás, de az egész hétvégén. És nem gondolnám, hogy a mai napot megelőzően sokat hibáztam volna. Olyan rontás volt, ami sokba került. És tanulni fogok belőle. De nem, részemről nem volt szó extra nyomásról.
Talán ez az egyik olyan terület – a határok feszegetése – amelyben Leclerc nem fejlődött igazán, csak épp más területeken jobb döntéseket hoz. Ez utóbbi lehetővé tette, hogy alacsony szinten tartsa a hibák számát, viszont amikor a hibátlan kört hajszolja, ugyanúgy benne van, hogy időnként túlfeszíti a húrt. Leclerc a természetéből fakadóan olyan pilóta, aki a kockázatvállalásban hisz, és hiába kontrollálja ezt egyre jobban, a hibák csak akkor tűnnének el teljesen, ha az egész szemléletmódja megváltozna.
picture

Max Verstappen és Charles Leclerc

Fotó: Getty Images

Távolról sem egy felelőtlen, meggondolatlan versenyző, a kerék a kerék elleni csatákban is tetten érhető a megfontoltság, ugyanakkor időről időre becsúsznak a hibák, amelyek általában meglehetősen nagyok. Egy világbajnoki harcban sokszor még a legkisebb rontások is súlyos következményekkel járnak, vagyis ez lehet az a szezon, amikor Leclerc-nek el kell azon gondolkoznia, mi számít még vállalható kockázatnak.
„Volt egy kis mázlim, mert csak hét pontot veszítettem ahhoz képest, amit megszerezhettem volna. Hét pont azonban a szezon végén nagyon értékes is lehet, mert ha a bajnoki címért küzdesz, minden pont számít. Szóval ismételten: nem fog még egyszer megtörténni” – nyilatkozta a versenyző. Ez a futam meghatározó is lehet Leclerc pályafutásában: dönthet úgy, hogy tovább finomít a stílusán, kizárva ezzel a túlzott akarásból származó hibákat.
De az is lehetséges, hogy arra a következtetésre jut: már most is megvan a megfelelő egyensúly, és hosszú távon jobban jár a tökéletességre való törekvéssel, még ha az időnként azt is jelenti, hogy lesznek komolyabb veszteségei is.
Forrás: The-Race

Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés