Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Elindította a dominót a Red Bull, visszatér a Pérez ülésére pályázó Ricciardo

Németh Dániel

Frissítve 11/07/2023 - 21:17 GMT+2

Eddig tartott a türelem Nyck de Vriesszel szemben, a holland versenyző helyén Daniel Ricciardo folytatja a Magyar Nagydíjtól kezdve. Az ausztrál pilóta azonban hosszabb távon nem az AlphaTaurinál képzeli el a jövőjét, hanem valami sokkal nagyobb cél foglalkoztatja: valahogy kiszorítani a hullámvölgybe került Sergio Pérezt.

Nyck de Vriesnek talán már csak két futama maradt az F1-ben

Fotó: AFP

Várható volt, hogy legkésőbb a nyári szünet után kirúgja Nyck de Vriest a Red Bull, de már a Magyar Nagydíj előtt meghozta a döntést az istálló.

„Mikor van a Holland Nagydíj? A nyári szünet után? Ezt csak Zandvoortban tudom megmondani, de gondolkozunk. Nem titok, hogy nem úgy teljesít, ahogyan azt elvártuk tőle. Ez egy kemény sportág, és a jövőre is tekintettel kell lennünk. Várjuk, hogy javuljon, de ha szükséges, megtesszük a lépéseket” – mondta sokatmondóan Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója Nyck de Vriesről. Nem is kellett sokat várni a döntésre, arra azonban kevesen számítottak, hogy még a nyári szünet előtt elküldik.
De Vries tehát nemhogy a hazai futamát, de még a Magyar Nagydíjat sem élte meg az AlphaTaurinál, ahol a szezon hátralévő részében egy ismerős arc tűnik fel rövidesen: Daniel Ricciardo, akit – a kontextus szempontjából fontos lehet – hivatalosan „kölcsönben küld” a fiókcsapathoz a Red Bull. Ne legyenek kétségeink, az AlphaTauri nem a cél a nyolcszoros futamgyőztes esetében, hanem a visszatérés egyik állomása. De ne szaladjunk ennyire előre.

De Vries teljesítménye csalódás volt

Egy dologban biztosan igaza van Markónak: a Forma-1 kegyetlen biznisz, ami hatványozottan igaz, ha a Red Bullról van szó. Volt már ennél merészebb húzása is a csapatnak, 2016-ban például négy futamig tartott a türelem Daniil Kvyattal szemben, miután elégedetlenek voltak a teljesítményével. (Más kérdés, hogy ezzel a húzással Max Verstappen előtt nyílt meg az út.) Pierre Gaslyt 2019-ben 12 futam után küldték vissza Faenzába, de az előléptetett Alex Albon is csak másfél szezonig húzta.
Helmut Marko nemrég egy podcastben is elismerte, hogy rossz lóra tett De Vriesszel, és igaza volt Christian Hornernek, aki ellenezte a leigazolását. „Nem gyakran fordul elő, hogy nem értünk egyet. Legutóbb azt hiszem, hogy De Vries volt ilyen. Persze ez az AlphaTauri, de egy nagy család vagyunk, és elmondjuk a véleményünket. Ő nem volt nagy rajongója. Most úgy néz ki, neki volt igaza” – ismerte el a tanácsadó, aki nem csak Hornert, de a Mick Schumachert kiszemelő Franz Tostot is felülbírálta.
picture

Helmut Marko és Nyck de Vries

Fotó: Getty Images

De Vries helyzetét nehezítette, hogy újoncként szerepelt a mezőnyben – egy monzai beugrást leszámítva – ennek ellenére azonnali sikereket vártak tőle, mivel 28 évesen, rengeteg Formula-E tapasztalattal a háta mögött érkezett. Yuki Tsunoda azonban hétről hétre jobban teljesített nála, és annak ellenére sikerült kétszer pontszerző helyen zárnia, hogy egyértelműen az AlphaTauri rendelkezik a legrosszabb autóval a mezőnyben.
A hírek szerint a végső szöget nem is a pályán nyújtott teljesítményével verte a koporsójába De Vries, hanem a szimulátorban elért eredményeivel. Ezen a téren nem csak Tsunodától maradt el jelentősen, de Ricciardo is sokkal jobban vezetett nála, ezt látva úgy érezték a csapatnál, nincs értelme kitartani a holland mellett. Ha pontok terén nem is nyernek sokat az ausztrállal – idén kisebb csoda kell, hogy a top 10-ben zárjanak – más téren erősödhet vele a Red Bull család.

Miért pont Ricciardo?

Az AlphaTauri – korábbi nevén Toro Rosso – mindig is azt a célt szolgálta, hogy lehetőséget adjanak a Red Bull juniorprogramjában szereplő ígéretes tehetségeknek. Ricciardo szerepeltetése ellentmond ennek a célnak – tulajdonképpen már De Vries leigazolása is – azonban nem véletlen, hogy pont a 34 éves ausztrálra esett a választás. Vele igazából két legyet üthet egy csapásra a Red Bull: nagyobb kihívás elé állíthatja Tsunodát, és élesben megnézheti, mennyi maradt még a rutinos pilótában.
A tékozló fiúként öt év után hazatérő Ricciardo a meglepte a Red Bullt a szimulátoros teljesítményével, és nem a jó értelemben, Marko szerint azonban sikerült újra felépíteni Ricciardo önbizalmát. Kedden már a pályán bizonyíthatott Ricciardo, az adatok pedig megerősítették, amit a szimulátor alapján sejtettek: kezd visszatérni régi önmagához, a motivált és versenyképes ausztrál pedig nagy értéke lehet a csapatnak. Igen, a Red Bullnak is.
picture

Daniel Ricciardo

Fotó: Getty Images

Egyelőre Marko és Horner egy emberként védi Sergio Pérezt, vagyis a mostani szezonban (bár a mai események után, ki tudja) nem valószínű, hogy veszélybe kerül az állása. Amennyiben kitart a rossz sorozata, Ricciardo pedig hozza a régi önmagát, 2024-ben elképzelhető egy olyan forgatókönyv, hogy megköszönik Pérez munkáját, és jövőre újra a Verstappen-Ricciardo párossal vágnak neki a szezonnak. Ha hivatalosan nem is beszéltek a mexikói kapcsán sárga lapról, a gesztus üzenetértéke egyértelmű.
Elméletben az is elképzelhető, hogy 2024-ben is Ricciardo vezeti majd az egyik AlphaTaurit, az ausztrál azonban egyértelműen a nagycsapatban képzeli el a jövőjét, ahol újra dobogókért, akár futamgyőzelmekért harcolhat. A kinevezésében az is szerepet játszott, hogy jelenleg ő jelenti a kockázatmentes megoldást a fiókcsapatnál, a Red Bull ugyanis nem akarta szezon közben bedobni a mélyvízbe a Super Formula sorozatban ígéretesen szereplő Liam Lawsont.

Új alapokra kerül a Red Bull programja

Látva azt, milyen nehezen kerülnek mostanság be a Red Bull ifijei a királykategóriába, egyértelműnek tűnik, hogy valami nincs rendben a programmal. Ha minden igaz, a jövőben drasztikusan át is alakítják, és a tervek szerint jelentősen csökkenteni fogják a jelenleg 12 főt számláló keretet, hogy csak a legnagyobb tehetségekre tudjanak koncentrálni. A következő előléptetett versenyző mindenesetre Lawson lehet, aki idén két futamot is megnyert a japán Super Formula sorozatban.
Lawson már most rendelkezik F1-es licensszel, ezért sokan úgy gondolják, Ricciardo reaktiválása újabb arculcsapás az ülésre pályázó fiataloknak. Hosszabb távon azonban lehet, hogy valóban jobban jár az új-zélandi, ha legkorábban 2024-ben csatlakozik a királykategóriához, és egy biztosabb alapokon nyugvó autóban tudhatja le az újonc szezonját. Mellette az F2-ben bajnoki címért harcoló Ayumu Iwasa pályázhat még jobb eséllyel ülésre, de neki még lehet, hogy várnia kell egy szezont.
Érdekes lehet az is, mit tartogat Tsunda jövője, aki a pocsék újonc évét követően sokkal jobban vezetett 2022-ben, idén pedig kifejezetten éretten versenyez. Sajtóhírek szerint mégsem számol vele hosszabb távon a Red Bull, ugyanis az istállónál úgy gondolják, az Aston Martin partnereként F1-ben maradó Honda minden követ megmozgat majd a pilóta szerződtetése érdekében. Amiben lenne is ráció, főleg abban az esetben, ha Tsunoda ebben az ütemben fejlődik a következő években is.

Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés