2019-ben hosszú évek után vezették be újra, hogy a versenyek leggyorsabb körét teljesítő pilóta is egy pont jutalomban részesüljön. Az ördög természetesen itt is a részletekben rejlik, amit a Red Bull és a Mercedes stratégái is bármiféle szégyenkezés nélkül használnak ki.

Csak néhány futammal ezelőtt Mexikóban lehettünk tanúi, ahogy a Mercedes a pontszerző helyeken kívül haladó Valtteri Bottast a futam vége előtt néhány körrel csak azért kihívta egy extra kerékcserére, hogy megszerezze a leggyorsabb kört. Végül két körrel később egy újabb szett friss gumival sikerült behúzni a bónuszt, de ezért nem kapott pontot a finn. Max Verstappen viszont elbukta a pluszpontot, ezzel is közelebb kerülhetett hozzá Lewis Hamilton.
Ez csak a talán leglátványosabb példa volt idén, de sokszor csak arról szól a bónuszpont, hogy éppen ki autózik egy olyan légüres térben a verseny végén, amikor bármiféle veszteség nélkül belefér még egy plusz kerékcsere. Persze ne legyünk ennyire finnyásak, a Forma 1-ben mindig is a csapatok és második számú pilóták játszották a kiemelt mellékszerepeket.
Forma 1
Button szerint Hamilton nem vonul vissza és harcba száll idén
TEGNAP 13:33
Ha az idei év statisztikáit megnézzük, akkor nem meglepő módon nyugtázhatjuk, hogy Hamilton és Verstappen is 5-5 bónuszpontot nyert, mögöttük pedig a „kettes számúak” következnek. Sergio Perez és Valtteri Bottas összesen hatszor vitte el a plusz egyet, de ebből ötször „nem normális” körülmények között érték el a körrekordot. Minden ilyen esetben a mérnökeik kihívták őket egy extra gumiszettért. A Red Bull Silverstone-ban még Perez 10. helyét is hajlandó volt beáldozni azért, hogy elvegyenek egy pontot Hamiltontól, de a fiókcsapatukat sem szégyellték bevetni ugyanilyen célból. A Hungaroringen Pierre Gasly az 5. helyet megtartva zárt egy ponttal többel.
Sokan feltehetik a kérdést, hogy akkor mégis mi a baj az egész rendszerrel. Röviden: annak kedvez, aki hátrébb van. Nézzünk egy tipikus példát: az első két helyezett (idén általában Verstappen és Hamilton) akkora fórral vezeti a versenyt, hogy a harmadik helyezett előtt már bőven van akkora előnyük, hogy beleférjen még egy kiállás. Az ilyen helyzetekben a vezető versenyzőnek nem ér annyi kockázatot egy plusz kerékcsere, hogy azzal veszélyeztesse az első helyet, hiszen azzal 7 ponttal kap többet, mint a mögötte befutó társa. A második helyen autózó viszont gyakorlatilag nyer egy teljesen ingyen lehetőséget. Ilyenkor friss gumikon, minimális benzinmennyiséggel kiemelkedően jó kört sem kell hozni ahhoz, hogy az legyen a versenyben a legjobb.

Hamilton és Verstappen

Fotó: Getty Images

A másik nagy probléma pedig az, hogy nem minden versenyen osztják ki a bónuszpontot. Csak akkor kaphatja meg valaki, ha be is fejezi a versenyt, ráadásul az első tízben. Verstappen Bakuban a balszerencsés kiesése mellett még a vigaszpontot sem tudta behúzni, így hiába a gyakorlatilag hibátlan verseny, 26 pont mínusszal zárt.
Az idényből még két verseny van hátra, de valószínűleg senki nem szeretné azt látni, hogy a csapattársak beáldozásával vagy a bokszutcában dőljön el a világbajnoki cím sorsa. Az viszont a szabályalkotók számára komolyan megfontolandó kérdés, hogy érdemes-e megtartani a bónuszpont rendszerét. A sprintversenyek viszonylagos izgalma mellett a leggyorsabb körért való „küzdelem” néha a verseny komolyságát is megkérdőjelezte.
Forrás: The Race
Forma 1
Michael Masi lehet az F1 „áldozati báránya” – állítja Martin Brundle
25/01/2022 13:52
Forma 1
Hamilton akkor marad, ha könnyen tud majd nyerni – véli a korábbi világbajnok
22/01/2022 10:37