Verstappen-Norris csata: a versenyzők változtatnának a szabályokon

Max Verstappen az Amerikai Nagydíjon kőkeményen védekezett Lando Norrisszal szemben, egyesek szerint át is lépte a határokat. A háromszoros világbajnok jól jött ki az esetből, ugyanis végül a riválisát büntették meg, amiért a pályán kívül előzött. A felügyelők szabályértelmezésével azonban nem minden pilóta ért egyet, és szerintük érdemes lenne felülvizsgálni azokat.

Ez már túl sok? - A versenyzők pontosítanák a védekezés szabályait - Reginald Mathalone

Fotó: AFP

Austin után újra fellángoltak a viták arról, mi számít szabályos védekezésnek a Forma-1-ben.
Az Amerikai Nagydíj az elejétől kezdve egészen a végéig izgalmasan alakult. Eleinte még úgy tűnt, hogy a Mercedes lehet a hétvége váratlan kihívója, a pénteki sprintidőmérőtől kezdve azonban komoly lejtmenetbe kerültek, és George Russell vasárnapi mentésével is felejthető futamot zártak. Pénteken és szombaton Max Verstappen volt a leggyorsabb, a verseny viszont már a Ferrariról szólt, amely egy váratlan kettős győzelemmel búcsúzott Austintól.
A texasi hétvége a fordulatai mellett a nagy csatákról marad emlékezetes. Az austini pálya – amit sokan Hermann Tilke legjobb tervezéseként tartanak számon – mindig is magában hordozta az izgalmas versenyek lehetőségét, miután számos nagyszerű előzési pontja van, és több kanyarja teret enged a kreatív megoldásoknak. Csatákból ezúttal sem volt hiány, kivételesen a sprintverseny is érdekesen alakult, a vasárnapi események pedig vitatott szituációkat is bőséggel hoztak.
A legtöbb indulatot egyértelműen a két bajnokesélyes, Max Verstappen és Lando Norris csatája váltotta ki. A holland alatt jobban működött a Red Bull, mint a négyhetes szünet előtt, a kemény keverékeket azonban nem sikerült a megfelelő működési tartományba hozni. A mögötte frissebb gumikon érkező Norris jelentős tapadásfölényben volt, Verstappen pedig kőkeményen, a határokat feszegetve, egyesek szerint azt túllépve védekezett.
„Max a világ legjobbja, ha ilyen védekezésről vagy támadásról van szó. Ezt a szintet kell célba vennem, és még nem tartok ott, ahol kellene” ismerte el Norris a mexikói futamot megelőzően. „Sajnálattal mondom ki, de valószínűleg ez az igazság. Ezzel együtt ez is egy lehetőség arra, hogy tanuljak és fejlődjek.” A brit ugyanakkor azt is hozzátette: szerinte nem helyes az az irány, ami felé a Forma-1 tart, és még most sem érzi igazságosnak a büntetését.
A brit pilóta azt követően kapott ötmásodperces büntetést, hogy a pályán kívül előzte meg Verstappent, majd nem adta vissza a pozíciót. Norris és a McLaren álláspontja szerint Verstappen kényszerítette a bukótérbe, és mivel a holland is elhagyta a pályát, szabályos volt a manőver. A felügyelők viszont úgy látták, hogy Verstappen választhatta meg az ívet, miután a kanyarcsúcspontnál ő volt előrébb.
Így írták meg a szabályokat. Nem én alkottam őket, én csak igyekszem azok szerint versenyezni.
- védekezett Verstappen, aki így tovább növelte az előnyét az összetettben.
A hétvége során azonban nem csak Verstappen került hasonló helyzetbe, hasonló leterelésekből volt még néhány, többnyire a 12-es kanyarban. A versenyzők és a csapatvezetők közül többen panaszkodtak a következetesség hiánya miatt, és a Verstappen-Norris csata kapcsán is megoszlóak voltak a vélemények. Russell – akit megbüntettek azt követően, hogy a 12-es kanyarban kiterelte Valtteri Bottast – szerint a hollandot kellett volna elővenni.
„Véleményem szerint büntetést érdemelt volna, szóval nem igazán van kiskapu. Viszont, ha azt mondják, hogy nem érdemelt büntetést, akkor mégis kihasznál egy kiskaput. Most egy világbajnoki küzdelmet folytat Landóval, ahogyan a múltban Lewisszal, és szerintem más versenyzővel szemben nem vállalt volna be egy ilyen manővert. Vagy megcsinálja, vagy ütköznek, és a közvetlen riválisával szemben boldogan versenyez így, amit teljesen megértek.”
Szerintem nem lenne szabad előfordulnia, hogy valaki későn fékez, túl gyorsan megy be, ami miatt lemegy a pályáról, majd mégis megtarthatja a helyét.
- fűzte hozzá Hamilton, aki rámutatott: a 2021-es világbajnoki küzdelem során is alkalmazta ezt a taktikát a holland.
Abban több pilóta is egyetértett, hogy a kavicságy megoldást jelentene a jelenségre, mert az aszfaltozott bukótér a külső íven érkező versenyzőt is arra ösztönzi, hogy nagyobb kockázatot vállaljon. Ha a pálya kiszélesítésével időt veszített volna, minden bizonnyal Norris is hamarabb kihátrál az előzési kísérletből, az átalakítást azonban nehéz megvalósítani, mivel az austini pályát más sorozatokban, például motorversenyeken is használják.
Fizikai akadályok híján tehát a betűkkel kell pontosabban szabályozni a versenyzést, és mindenekelőtt tisztázni azt, amire többen is szürke zónaként hivatkoztak. A Verstappen-Norris eset ugyanis azért igazán érdekes, mert – igaz, csak minimálisan – de a holland is elhagyta a pályán a védekezés során. A versenyzők szerint gyorsan tisztázni kellene, szabályos védekezésnek minősül-e, ha valaki meg sem próbálja bevenni a kanyart, és csak a másik kiterelésére koncentrál.
„Trükkös, mert megtartotta ugyan a kontrollt, de mégis elhagyta a pályát” – mondta Alex Albon. „Szóval talán szükség lenne egy olyan mondatra, hogy ha te is letérsz a pályáról, akkor vissza kell adnod a pozíciót.”
„Szerintem helytelen, ha valaki későn fékez annak érdekében, hogy előrébb legyen a csúcspontnál, és nem számít, mennyire sodródik utána szélesre” – tette hozzá Norris. ”Nem így kellene versenyezni. Kicsit csavarni kellene ezen. Max keményen versenyez, erre számítok ellene. Nem hiszem, hogy rosszul csináltam volna. Sőt: azt sem gondolom, hogy bármelyikünk rosszat csinált volna.”
A felügyelőknek nehéz feladatuk van, mert minden verseny más. Meg kell érteni a versenyzők gondolkodásmódját is. Neki nincs veszítenivalója, én sokat veszíthetek. Épp ezért többet kockáztathat, ami szerencsétlen helyzet az én szempontomból.

Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés