Verstappen a trónfosztás útján - Az Amerikai Nagydíj 6 győztese és 5 vesztese
Frissítve 26/10/2021 - 13:18 GMT+2
Az idei Amerikai Nagydíj leginkább Max Verstappen és Lewis Hamilton lélegzet-visszafojtó küzdelméről marad emlékezetes, de ezen kívül is voltak bőven boldog és szomorú versenyzők/csapatok az austini hétvégéről.
Bravúros Red Bull és Max Verstappen-győzelem a Mercedes és Lewis Hamilton terepén, „ámokfutó Alonso és csatája egy egykori nagy riválissal, valamint Ricciardo és a NASCAR-os kaland. Az Amerikai Nagydíj 50. kiadásának győztesei és vesztesei következnek.
GYŐZTES: Max Verstappen
A megingathatatlanság szobra volt a 24 esztendős holland kiválóság az austini verseny hajrájában. Bár a Red Bull az elévágástól tartva már 8 körrel korábban kiküldte versenyzőjét második kerékcseréjére, mint a rivális Mercedes Lewis Hamiltont, Verstappen remekül tartalékolt kemény keverékű abroncsaival az utolsó körökre, megállítva ezzel ellenfele eszeveszett közeledését. Ráadásul nem kis nyomásnak volt kitéve, hiszen 14 pont volt a tétje, hogy maga mögött tudja-e tartani Hamiltont, ami így hogy sikerült, akár még kulcsmomentum is lehet kettejük között a világbajnoki párharc szempontjából.
Verstappennek már csak azért is jöhetett jól ez a győzelem, mert a Holland Nagydíj óta most először állhatott a dobogó legfelső fokára, a Red Bullt pedig Sebastian Vettel 2013-as győzelme óta először vezette sikerre ezen a pályán.
A bajnokságban 12 pontra növelte az előnyét Hamiltonnal szemben, amelyre a júliusi Osztrák Nagydíj óta nem volt példa. Ráadásul két olyan helyszín következik Mexikó és Brazília személyében, ami papíron kedvezhet a Red Bullnak, és ha ezeket Verstappen behúzná, azt követően a második helyek is elegek lennének neki karrierje első világbajnoki elsőségéhez.
VESZTES: Lewis Hamilton
Ahhoz, hogy ilyen parázs és végtelenségig feszült küzdelmet láthassunk az Amerikai Nagydíjon a futamgyőzelemért, ahhoz bizony Lewis Hamilton klasszisteljesítménye is hozzájárult. A hétszeres világbajnok kicsit olyan helyzetben volt, mint Michael Schumacher a 2005-ös imolai futamon, aki akkor szintén ennyi vb-címmel a háta mögött szorongatott egy akkor még „csak” trónkövetelő ifjú titánt, Fernando Alonsót. Ugyanakkor az előzés, de még a támadás ebben az esetben sem valósult meg, pedig úgy 6-7 körrel a vége előtt sokan egy fabatkát sem adtak volna, hogy Verstappen képes lesz maga mögött tartani a Mercedes címvédőjét.
Fájó vereség lehet ez Hamiltonnak, aki átvehette volna a vezetést a bajnokságban, ha sikerül megelőznie holland riválisát, ehelyett kisebb lépéshátrányba került vele szemben egy olyan hétvége után, ami papíron neki és a Mercedesnek állt. Ugyanakkor még mindig öt versenyhétvége van hátra, így a 36 esztendős brit klasszisnak továbbra sem kell temetnie azon reményeit, hogy megszerezheti az idény végén a rekorddöntő nyolcadik világbajnoki címét.
GYŐZTES: Red Bull
Christian Hornerék kvázi kármentésre készültek, a Red Bull mégis le tudta győzni azon a terepen a Mercedest, amelyen a csillagos csapat a 2014 óta íródó hibridérában időmérőn soha, és versenyen is csupán egyszer szenvedett vereséget eddig. Ráadásul mindezt abszolút erőből tették meg a bikások, hiszen már a versenyhétvége legelejétől kezdve paliban voltak tempó tekintetében a riválissal, és az időmérőn is már sikerült Verstappennek legyőznie Hamiltont.
A futamon ugyan a brit lerajtolta a hollandot, a Red Bull húzott egy merészet, és egy korai kerékcserével először elévágott Hamiltonnak, majd éppen egy elévágási kísérlet megakadályozása érdekében hívta ki másodszor is ideje korán a boxba Verstappent, aki nagyszerű gumióvásával és hibátlan vezetésével kifizetődővé tette csapata nem kis kockáztatását. Taktikai ütőkártyájukként ráadásul ott volt Sergio Perez is, aki a verseny első etapjában még egész jól tartotta a lépést a két élen haladóval, így Hamiltonéknak rá is figyelniük kellett.
A mexikói pilóta végül meg tudta őrizni a harmadik helyet, pedig már a verseny legelején elromlott az ivóvíz-berendezése, amely mellett betegséggel küzdött, és erre jött még az Austinban uralkodó forróság és a pálya hepehupás jellege okozta hatalmas kihívás. Zsinórban második dobogós helyezése a konstruktőri versenyfutásban is igencsak jól jött a Red Bullnak, ugyanis a Mercedes második számú versenyzője, Valtteri Bottas csupán a hatodik helyen zárt, így az energiaitalosok 23 pontra megközelítették ellenfelüket a tabellán.
VESZTES: Alpine
A mezőny hátsóbb régióiba tekintve mindenképp megnevezhető egy csapat, amely nagyon rossz hétvégét zárt. Ez az Alpine, mely 15 nagydíjhétvége óta először zárt mindkét autójával a pontzónán kívül. Végül Fernando Alonso és Esteban Ocon sem tudta befejezni a versenyt, amely a 2019-es Német Nagydíj óta nem fordult elő az akkor még Renault néven futó istállótól.
Ocon már korán egy ütközésbe keveredett, és végül a 40. körben volt kénytelen volt mechanikai probléma miatt feladni a futamot, míg az érzelmileg amúgy is igencsak hektikus versenyt magáénak tudó Alonso a hátsó szárny sérülésére hivatkozva nem teljesítette az 56 körös távot.
GYŐZTES: Charles Leclerc
Már nem először zárt idén magányosan autózva negyedikként Charles Leclerc, aki ismét erőn felül teljesített a Ferrarival, könnyedén legyőzve a két McLaren-pilótát, Daniel Ricciardót és Lando Norrist, valamint saját csapattársát, Carlos Sainzot. A futam vége felé ráadásul 7-8 másodpercre is megközelítette az akkor már az autóban igencsak szenvedő Perezt, de mivel őt végül nem sikerült megelőznie, már hatodik alkalommal intették le a negyedik helyen a szezon során, Isztambul után zsinórban másodszor.
Megszerzett újabb 12 pontja igencsak jól jött a Ferrarinak, amely nem számított erős hétvégére, mégis immáron mindösssze 3 és fél pont választja el csupán a vörösöket a McLarentől és egyben a konstruktőri tabella harmadik helyétől.
VESZTES: Pierre Gasly
Leclerc jóbarátja, Pierre Gasly már jóval kevésbé mondhatja sikeresnek az elmúlt futamait. Törökországban ugyan szállított magának és az Alpha Taurinak egy 6. helyezést, a mostani amerikai hétvégét is beleszámítva az utóbbi négy versenyből csupán azaz egyetlen pontszerzése. Pedig a szezon korábbi részében volt olyan időszak is, amikor a tehetséges francia versenyző sorozatban hat nagydíjon keresztül nem szorult ki a pontzónából.
Ez a rossz széria ugyanakkor legkevésbé Gasly-n múlik, aki Olaszországban balesetbe keveredett a sprintfutamon, ami megpecsételte aztán a sorsát a vasárnapi versenyen is, itt Austinban pedig az időmérőn megszerzett 9. helyét követően szenvedett felfüggesztéstörést, köszönhetően az igencsak egyenetlen aszfaltú amerikai pályának.
GYŐZTES: Daniel Ricciardo
Egyre inkább úgy tűnik, visszatér a királykategóriába az a Daniel Ricciardo, akit megszoktunk. Az Olasz Nagydíjon aratott győzelme egyértelműen nagy önbizalommal vértezhette fel a 32 esztendős ausztrál pilótát, aki az austini aszfaltcsíkon is abszolút felvette a kesztyűt Lando Norisszal, mi több, az időmérő edzésen és a versenyen is sikerült legyőznie fiatal brit csapattársát.
Ricciardónak viszont valószínűleg nem a végül megszerzett ötödik hely miatt lesz igazán emlékezetes ez az amerikai versenyhétvége, hanem mert éppen monzai futamgyőzelme jóvoltából volt lehetősége kipróbálnia gyermekkori hőse, a legendás NASCAR-versenyző Dale Earnhardt 1984-es járgányát.
VESZTES: Alfa Romeo
Az elmúlt versenyeken előrelépést mutatott az Alfa Romeo, és folyamatosan ott nyüzsög mindkét versenyzőjével a pontszerző zóna környékén. Ugyanakkor a legjobb tíz közé végül ezúttal sem sikerült bekerülnie sem Kimi Räikkönennek, sem pedig Antonio Giovinazzinak.
Pedig a finn klasszis különösen közel járt ehhez, akinek igencsak eseménydús futama volt, hiszen például látványos csatát vívott a másik rangidőssel, Fernando Alonsóval, győztesen kijőve az ütközetből. Ugyanakkor négy körrel a vége előtt senkitől sem zavartatva megpördült, pedig addig a 10. helyen autózott, így viszont meg kellett elégednie a 13. pozícióval, míg Giovinazzit 11.-ként intették le Sebastian Vettel mögött.
A hinwilli gárda így ezúttal sem tudott közeledni a Willamshez, mely a 8. helyen áll a konstruktőri tabellán, 16 ponttal megelőzve a kilencedik Alfát.
GYŐZTES: Yuki Tsunoda
Egy újabb hibamentes hétvége a fiatal japán versenyzőtől, aki isztambuli jó teljesítménye után ezúttal is egy Mercedes-pilóta, ezúttal a Valtteri Bottas elleni védekezésével hívta fel magára a figyelmet. De alapvetően is az egész hétvégén jó tempóra volt képes, és ami nála még inkább kiemelendő, nagyobb vezetői hiba nélkül hozta le az Amerikai Nagydíjat, aminek végül egy pontszerző hely lett a jutalma, miután kilencedikként intették le az 56 kör végén.
A nyári szünet óta ráadásul először fért be Tsunoda a top10-be, ami nyilván nagyon kellhetett már az önbizalmának. Ráadásul a két megszerzett pontjával az Alpha Tauri már csak 10 egységgel van lemaradva a konstruktőri ötödik pozíciótól, miután az Alpine nullázott Austinban.
VESZTES: Williams
Bár a nagymúltú csapat 2021-ben jelentősen előrelépett a korábbi szezonokhoz képest, a stabil pontszerzés még mindig nem várható el tőlük. Ugyanakkor mindenképp célul tűzték ki ezt maguk elé, révén hogy jelenleg amerikai főszponzoruk van a Dorilton Capital személyében.
Az austini aszfaltcsík már előzetesen nem kedvezett a Williams autóinak, a vasárnapi helyzetüket pedig tovább rontotta, hogy Nicholas Latifi rögtön a rajtnál ütközött a másik kanadaival, Lance Strollal. Ezek után egyetlen reményük fiatal brit tehetségükben, George Russellben volt, aki ugyan például egy látványosat csatázott a másik Aston Martin-versenyzővel, Sebastian Vettellel, de végül nem volt meg kocsijában a kellő tempó a legjobb tízbe kerüléshez.
GYŐZTES: a Circuit of the Americas
Mindenképpen az austini versenypálya, és ez a különleges texasi helyszín is nyertese volt a mögöttünk álló hétvégének. Úgy tűnik, a Netflix F1-es sorozata, a Drive to Survive megteszi a hatását, hiszen jórészben ennek is betudható, hogy az utóbbi években egyértelműen megugrott az Száguldó Cirkusz népszerűsége az Egyesült Államokban.
Pénteken és szombaton egyaránt 120, a futam napján pedig 140 ezren látogattak ki, vagyis összesen 400 ezer szurkolót fogadott az idei Amerikai Nagydíj, ami abszolút rekord az F1-es versenyhétvégék sorában! Korábban a csúcsot a 2019-es Brit Nagydíj tartotta, amikor is a három nap alatt 351 ezren látogattak ki Silverstone-ba.
Kíváncsian várhatjuk, hányan fogják majd a helyszínen követni a mexikói történéseket, amely két hét múlva ismét népünnepély-hangulatot idézhet márcsak az immár Red Bull-gúnyába öltözött Sergio Perez okán is.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Letöltés
Scan me
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés