Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Alapítványt hoz létre „semleges sportolóknak” az F1-ből kirúgott orosz pilóta, apja perli a volt csapatát

Szabó Bence

Frissítve 09/03/2022 - 15:33 GMT+1

Nikita Mazepintől az orosz-ukrán háború miatt vált meg a Haas, a pilóta most a hozzá hasonlóan járt sportolóknak hoz létre alapítványt. A pénzt apja cégétől, az Uralkalitól kapja, ami viszont a felbontott szponzori szerződés miatt perli a Haast. Az istálló túlvészelheti a támogató kiválását, a szezon viszont nem indult számukra zökkenőmentesen, és egyelőre a második pilóta személye is kérdéses.

Nikita Mazepin

Fotó: AFP

Az orosz pilóta szerint minden embernek joga van a semlegességhez, a sportolóknak is.


Nem akarjuk eldönteni a kérdést, hogy Nikita Mazepinnek helye volt-e a Forma-1-ben, az viszont biztos, hogy az orosz versenyző már nem a Haas pilótája, és egyhamar nem is látjuk majd újra a sorozatban. Mazepint a múlt hét során menesztette a csapata, amikor az orosz-ukrán háború kitörése miatt egyben az édesapja által irányított szponzorral, az Uralkalival is szerződést bontott. Mazepin körül azóta nagy volt a csend, a pilóta viszont szerdán sajtótájékoztatót tartott, ahol a szakítás furcsa körülményeiről, a háborúról és saját terveiről is beszélt.
Mazepin elmondta, hogy az FIA első határozata, ami semleges színekben való versenyzésre kötelezte volna, még nem volt akadálya a folytatásnak. Nem sokkal később viszont érkezett ehhez egy kiegészítés, egy sor újabb intézkedéssel, ezek mérlegelése közben pedig jött a hír a Haastól, hogy megválnak tőle. A hír, nem az értesítés, ugyanis az orosz pilóta állítja, semmilyen előzetes információt nem kapott a csapattól a döntésről.
„Még arra sem volt időm, hogy igent mondjak a második levélre, egyszerűen kirúgtak. Ezt ugyanakkor tudtam meg, mint a sajtó. Egy 23 éves fiatal vagyok, nem voltam erre felkészülve. Nem kaptam semmi információt, semmilyen üzenetet, hogy ’ezt a döntést hoztuk, 15 perc múlva közzétesszük, készülj fel rá.’ Persze (utána) egyből sok üzenetet kaptam, de pont akkor tudtam meg, mint mindenki más.”
Mazepin állítja, sem a csapatfőnök Guenther Steiner, sem a tulajdonos Gene Haas nem kereste meg azóta sem, egyikükkel sem beszélt, mióta Barcelonában elhagyta az idény első tesztjének helyszínét. Emellett kollégái nagyrésze sem állt ki mellette, csak néhány pilótatársától, például Sergio Perez, Valtteri Bottas vagy Carlos Sainz üzent neki személyesen.
A jövőbeni terveit illetően Mazepin elmondta, hogy nem tervez más sorozatban indulni, figyelmét egyelőre a frissen létrehozott alapítványának, a „We Compete As One”-nak szenteli, amit olyan sportolóknak hoz létre, akik „politikai okok miatt most nem tudnak versenyezni”.
picture

Nikita Mazepin

Fotó: AFP

Az alapítványt az Uralkali finanszírozza majd, de a tervek szerint nem saját forrásból. A pénzt ugyanis abból teremtenék elő, amit a cég perben visszakövetel a Haastól a felbontott támogatási szerződés miatt. A vállalat állítja, a szponzori támogatás nagy részét már kifizették a csapatnak, a cég jóhírnevének megsértése és a szerződés egyoldalú felbontása miatt pedig ezt jóvátétellel együtt vissza szeretnék kapni. Maga Mazepin viszont nem tervezi, hogy perrel szerzi vissza az ülését a Forma-1-ben.
„Nem akarok olyan helyre visszamenni, ahol nem akarnak engem
– mondta.
A fentiek fényében már nem meglepő, hogy Mazepin a sajtótájékoztatón nem árult el sokat arról, hogy mit gondol a háborúról. Az első percekben elmondott egy begyakorolt szöveget arról, hogy a tűzvonal mindkét oldalán vannak barátai, de sem saját véleményéről, sem édesapja viszonyéról Vlagyimir Putyin orosz elnökkel nem volt hajlandó beszélni.
„Pont ezért hoztam létre az alapítványt, mert fontosnak tartom, hogy minden embernek meglegyen a joga a semlegességhez, függetlenül attól, hogy sportolók vagy más iparágban dolgoznak. Szóval ez az álláspontom, ehhez nem fűznék semmit.”
picture

Nikita Mazepin

Fotó: AFP

Ami a Haast illeti, a csapat táján is sok a tisztázatlan kérdés. Belsős információk állítják, hogy az istálló költségvetésén nem üt komoly lyukat az Uralkali kiszállása, a működés nincs veszélyben, Haas pedig akár a saját vagyonából is ki tudja pótolni a szükséges összeget. Ennek a helyzetnek nincs köze ahhoz, hogy a csapat kihagyta a bahreini teszt első napjának délelőttjét, ez a felszerelést szállító repülő késése miatt alakult így.
A másik érdekes kérdés, hogy ki lesz a csapat második pilótája az idényben Mick Schumacher mellett. Bahreinben tesztelni az eddigi tartalékpilóta, Pietro Fittipaldi fog, de egyelőre nincs eldöntve, hogy a jövőheti nyitófutamon is ő ül-e majd a volán mögött. Valószínű, hogy több futamon (akár már Bahreinben) lehetőséget kap majd a szezon során, a csapatnál azonban többször elmondták, hogy elsődlegesen egy tapasztaltabb pilótának szeretnék adni a második ülést. A bejelentéssel mindenesetre már nem várhatnak sokáig.
Forrás: The Race
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés