A holland versenyző úgy gondolja, mindent kihoztak az idényből, ezáltal megérdemelten szerezték meg a világbajnoki címet.


Megkérdőjelezhető döntések ide vagy oda, azt nem nagyon lehet vitatni, hogy a 2021-ben nyújtott teljesítménye alapján megérdemelten lett Max Verstappenből világbajnok. A holland versenyző már az előző két szezonban megmutatta, hogy levetkőzte a pályafutása elejét jellemző éretlenséget, miközben a nyers tempója és az agresszív vezetési stílusa megmaradt, idén pedig kapott egy olyan csomagot, amivel egész szezonban harcban lehetett a győzelemért.
Forma 1
Még nem fogadta el a Ferrari a csapatfőnök lemondását, az eddigi legőrültebb pletykát is bedobták
3 ÓRÁJA
Nem mintha Lewis Hamilton sikere esetében ne beszélhettünk volna ugyanúgy megérdemelt győzelemről, a hétszeres világbajnok az idény második felében a legnagyobb nyomás alatt is hibátlanul vezetett, újfent bizonyítva, nem csak a Mercedes erőfölénye miatt dominálta a sportág utóbbi egy évtizedét. Csakhogy ismételten bebizonyosodott: az élsportban (pláne a technikai műfajokban) a szerencse is meghatározó tényező, amely most az utolsó pillanatban elpártolt mellőle.
„Hogy őszinte legyek, nem hinném, hogy lettek volna rossz napjaim” mondta Verstappen a The-Race szakportálnak. „Ez jó dolog. Mindig ott vagyok. Arra törekszem, hogy ne legyenek rossz napjaim, és nem érzem úgy, hogy ebben az idényben bármelyik versenynapon is lett volna nekem ilyen. Ami elég fontos dolog. Nem nagyon férnek bele ugyanis a rossz napok” – hangsúlyozta az immáron világbajnok holland.

Max Verstappen nagyot rúg a kiesést okozó kerékbe Bakuban

Fotó: Getty Images

A szorosabb világbajnoki küzdelmeket gyakran az dönti el, hogy a riválisok közül kinek volt kevesebb meghatározó rontása, illetve hogy a gyengébb napjaikon mennyit tudtak kihozni a versenyeikből. Ezen a téren mindkét versenyző kimagaslóan jól teljesített: Verstappen szinte csak önhibáján kívül esett ki (az egyetlen kivétel Monza, ahol a Hamiltonnal történő ütközésben őt látták vétkesnek a versenybírák), és a címvédőnek is legfeljebb két gyengébb hétvégéje volt az idényben.

Azerbajdzsánban nagy lehetőséget hagyott ki, amikor egy rossz fékbeállítás miatt az élről az utolsó helyre navigálta magát, Imolában pedig a piros zászlós szakaszig pocsék versenyt futott, de végül ezt a versenyt is a második helyen zárta.

Ezt a világbajnokságot elsősorban az döntötte el, hogy melyik csapat tudott jobban élni a rendelkezésére álló erőforrásokkal, ami rámutatott a Mercedes egyik nagy gyengeségére. Lehet, hogy ez pusztán a dominanciájukból fakad, mivel 2014 óta ez volt az első olyan szezon, amikor egész évben nyomás alatt voltak, és számított, mennyit tudnak kihozni a lehetőségeikből. 2021 második felében azért kiderült: a szabályváltozások ellenére is a Mercedes rendelkezett a legjobb autóval.
Verstappen viszont úgy érezte, a Red Bull legfeljebb a bahreini szezonnyitón hagyott pontokat a versenyben, amikor a végén megelőzte Hamiltont, de pályaelhagyás miatt vissza kellett adnia a helyét. „A szabályok azonban nem voltak valami egyértelműek a pályaelhagyást illetően. Azzal természetesen tisztában vagyok, hogy a pályán kívüli előzés nem szabályos, de az utolsó 15 körig mégis engedélyezték a pályaelhagyásokat.”
Az a verseny a szabályok miatt kaotikus volt. Ott nyernünk kellett volna, de ez van. Szerintem ezek idővel kioltják egymást, mert más versenyeken viszont erőn felül teljesítettünk.
Jellemző a két bajnokra, hogy legbelül valószínűleg mindketten azt érzik, ők teljesítettek jobban, ők hoztak ki többet az autójukból, és a másik helyében már korábban lezárták volna a világbajnokságot. „Szerintem a versenyek többségénél vagy mindent kihoztunk, vagy még túl is teljesítettünk. Akadt persze néhány be nem fejezett futamunk is, ám ezek az esetek többségében inkább csak a szerencsétlen körülményekre vezethetőek vissza” – mondta Verstappen.
A holland összesen négy esetben zárt a top 2-n kívül: Azerbajdzsánban az élről esett ki defekt miatt, Nagy-Britanniában Hamiltonnal ütközött (szintén az első helyről), Magyarországon a rajtnál Valtteri Bottas elmérte a féktávot és összetörte a Red Bullt, Olaszországban pedig a célegyenes végi sikánnál találtak egymásra a hétszeres világbajnokkal. Akárhogy is nézzük, lenyűgöző volt, mennyire kiegyensúlyozottan versenyzett a Red Bull pilótája.
Hamilton is csak ötször maradt le a top 2-ről: Monacóban rossz volt a Mercedes tempója és a taktikája, Azerbajdzsánban a fékbeállítások okozták a vesztét, Ausztriában egy kisebb sérülés miatt negyedik lett, Monzában a fő riválisával ütközött, Törökországban pedig egy rajtbüntetés miatt csak a 11. helyről indult. „Vagy ott van még Imola is” – tette hozzá Verstappen. „Ott szerencséje volt a piros zászlóval.”
Az volt az a futam, ahol Hamilton a sóderágyba csúszott a slick gumikon, majd az első szárnyát is letörte, amikor megpróbált visszatérni a pályára, ám nem sokkal később Bottas és Russell ütközése miatt megszakították a versenyt, így volt ideje átrágni magát a mezőnyön. Éppen ezért a Red Bullnál úgy gondolnak az utolsó futam drámájára, hogy ezzel valamelyest kiegyenlítődtek az erőviszonyok a szerencse terén is.
„Nem nagyon tudjuk megítélni, mennyire jó az autójuk, mert nem cserélhetünk egymással, de azt gondolom, hogy csapatként az esetek többségében nagyon-nagyon jól teljesítettünk. Néhány szerencsétlen szituációban sok pontot veszítettünk, de ilyenkor ez nem rajtunk múlott, és semmit sem tehettünk ellene. A többit szerintem nagyon jól csináltunk. Természetesen kritikusak vagyunk magunkkal szemben, de csapatként remekül dolgoztunk a többiekhez képest.”
Verstappen teljesítménye azért is elismerésre méltó, mert csak minimálisan érződött rajta a vb-küzdelemmel járó nyomás, holott ez volt az első alkalom a karrierje során, amikor lehetősége nyílt a győzelemre. Bár voltak megkérdőjelezhető manőverei a hollandnak (amiben a következetlen bírói döntések is szerepet játszottak valamelyest), nem követett el nagy hibákat, és ami lehetőséget kapott a sorstól, azzal élni tudott. Érdemes meghallgatni, ő hogy gondolkodott erről a helyzetről.
„Könnyebb a bajnoki címért küzdeni, mint egy nem versenyképes autóval szenvedni, egészen egyszerűen könnyebb mindig az elején lenni. Mindig ezt mondtam, mindig hittem benne. Most már látom, hogy nem kell folyamatosan 100 vagy 110%-ot nyújtani és a maximumra törekedni. Bizonyos versenyek könnyebbek. Akadnak természetesen nehezek is, de összességében megkönnyíti az életemet.”

Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Forma 1
Verstappen jogi vétséget követett el, amikor megszegte a csapatutasítást Brazíliában?
11 ÓRÁJA
Abu Dhabi Nagydíj
Hülkenberg: Az F1-ben mindenki folyamatosan a karrierjéért küzd
21/11/2022 - 21:33